The Science and Knowledge in the ‘Invisible City’

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Erica Mariosa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sosa, Maria Clara Rodriguez, Arnt, Ana de Medeiros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/124635
Resumo: This article analyzes the erasures of popular culture in favor of scientific knowledge, from the series Invisible City. Therefore, the series is analyzed with conceptual tools from Michel Foucault and Ailton Krenak. The series premiered in 2020 on a streaming platform, and is about Brazilian folk entities living in a community in Rio de Janeiro. The invisibility refers both to the nonexistence of the characters in the rational world and to the context of peripheral experience. The counterpoints between popular and scientific knowledge are constructed in the narrative, bringing elements from Brazilian histories without simultaneously pretending to be faithful to their cultural productions.
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spelling The Science and Knowledge in the ‘Invisible City’A Ciência e os Conhecimentos da ‘Cidade Invisível’HumanityScientific CommunicationPopular KnowledgeScientific KnowledgeBrazilian CultureHumanidadeDivulgação CientíficaConhecimento PopularConhecimento CientíficoCultura BrasileiraThis article analyzes the erasures of popular culture in favor of scientific knowledge, from the series Invisible City. Therefore, the series is analyzed with conceptual tools from Michel Foucault and Ailton Krenak. The series premiered in 2020 on a streaming platform, and is about Brazilian folk entities living in a community in Rio de Janeiro. The invisibility refers both to the nonexistence of the characters in the rational world and to the context of peripheral experience. The counterpoints between popular and scientific knowledge are constructed in the narrative, bringing elements from Brazilian histories without simultaneously pretending to be faithful to their cultural productions.Neste artigo, analisa-se os apagamentos de cultura popular, em prol do conhecimento científico, a partir da série Cidade Invisível. Para tanto, a série é analisada com ferramentas conceituais de Michel Foucault e Ailton Krenak. A série estreou em 2020 em uma plataforma de streaming e versa sobre lendas brasileiras vivendo em uma comunidade do Rio de Janeiro. A invisibilidade refere-se à inexistência das personalidades no mundo racional, bem como ao contexto da vivência periférica. Os contrapontos entre conhecimento popular e científico são construídos na narrativa, trazendo elementos de histórias brasileiras, sem se pretenderem, simultaneamente, fiéis às suas produções culturais.FACED - UFRGS2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12463510.1590/2175-6236124635vs01Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)Educação & Realidade; v. 48 (2023)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/124635/90338https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/124635/90339Copyright (c) 2023 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Erica MariosaSosa, Maria Clara RodriguezArnt, Ana de Medeiros2023-11-06T22:21:10Zoai:seer.ufrgs.br:article/124635Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2023-11-06T22:21:10Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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