Natural History and Environmental Education in Dialogue in Science Teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borba, Rodrigo Cerqueira do Nascimento
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Selles, Sandra Escovedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123937
Resumo: This paper analyzes pedagogical experiences of a Science teacher who taught in a Rio de Janeiro’s public school between the 1960s and 1990s. Her experiences relate to a singular pedagogical action structured by building and maintaining a zoo where wild animals were protected and used in didactic activities under ecological-evolutionary perspectives and on behalf of the conservation of wild fauna. The paper discusses the changes in the teacher’s practices that was originated by re-significations of naturalistic traditions, appropriated during her initial formation in Natural History in the face of the increasing influence of the field of Environmental Education over the years.
id UFRGS-9_0871529a8ebf5b6c461160c186a1f919
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/123937
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Natural History and Environmental Education in Dialogue in Science TeachingHistória Natural e Educação Ambiental em Diálogo no Ensino de CiênciasHistory of Science EducationLife's historyCurriculumHistória da Educação em CiênciasHistória de VidaCurrículoThis paper analyzes pedagogical experiences of a Science teacher who taught in a Rio de Janeiro’s public school between the 1960s and 1990s. Her experiences relate to a singular pedagogical action structured by building and maintaining a zoo where wild animals were protected and used in didactic activities under ecological-evolutionary perspectives and on behalf of the conservation of wild fauna. The paper discusses the changes in the teacher’s practices that was originated by re-significations of naturalistic traditions, appropriated during her initial formation in Natural History in the face of the increasing influence of the field of Environmental Education over the years.O artigo analisa experiências pedagógicas de uma professora de Ciências que lecionou em uma escola pública municipal do Rio de Janeiro entre as décadas de 1960 e 1990. As vivências se relacionam a um singular trabalho pedagógico que se estruturou pela construção e manutenção de um zoológico escolar onde animais silvestres vivos eram mantidos e cuidados para serem usados em atividades didáticas sob perspectivas ecológico-evolutivas ou em ações em prol da conservação da fauna. Discute-se mudanças nas práticas de ensino da docente originadas por ressignificações de tradições naturalísticas, apropriadas durante sua formação inicial em História Natural, diante da influência cada vez maior do campo da Educação Ambiental ao longo dos anos.FACED - UFRGS2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12393710.1590/2175-6236123937vs01Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)Educação & Realidade; v. 48 (2023)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123937/90324https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123937/90325Copyright (c) 2023 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorba, Rodrigo Cerqueira do NascimentoSelles, Sandra Escovedo2023-11-06T22:21:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/123937Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2023-11-06T22:21:11Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Natural History and Environmental Education in Dialogue in Science Teaching
História Natural e Educação Ambiental em Diálogo no Ensino de Ciências
title Natural History and Environmental Education in Dialogue in Science Teaching
spellingShingle Natural History and Environmental Education in Dialogue in Science Teaching
Borba, Rodrigo Cerqueira do Nascimento
History of Science Education
Life's history
Curriculum
História da Educação em Ciências
História de Vida
Currículo
title_short Natural History and Environmental Education in Dialogue in Science Teaching
title_full Natural History and Environmental Education in Dialogue in Science Teaching
title_fullStr Natural History and Environmental Education in Dialogue in Science Teaching
title_full_unstemmed Natural History and Environmental Education in Dialogue in Science Teaching
title_sort Natural History and Environmental Education in Dialogue in Science Teaching
author Borba, Rodrigo Cerqueira do Nascimento
author_facet Borba, Rodrigo Cerqueira do Nascimento
Selles, Sandra Escovedo
author_role author
author2 Selles, Sandra Escovedo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borba, Rodrigo Cerqueira do Nascimento
Selles, Sandra Escovedo
dc.subject.por.fl_str_mv History of Science Education
Life's history
Curriculum
História da Educação em Ciências
História de Vida
Currículo
topic History of Science Education
Life's history
Curriculum
História da Educação em Ciências
História de Vida
Currículo
description This paper analyzes pedagogical experiences of a Science teacher who taught in a Rio de Janeiro’s public school between the 1960s and 1990s. Her experiences relate to a singular pedagogical action structured by building and maintaining a zoo where wild animals were protected and used in didactic activities under ecological-evolutionary perspectives and on behalf of the conservation of wild fauna. The paper discusses the changes in the teacher’s practices that was originated by re-significations of naturalistic traditions, appropriated during her initial formation in Natural History in the face of the increasing influence of the field of Environmental Education over the years.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123937
10.1590/2175-6236123937vs01
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123937
identifier_str_mv 10.1590/2175-6236123937vs01
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123937/90324
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123937/90325
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)
Educação & Realidade; v. 48 (2023)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766989357449216