Making problematic sources in history of education
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71617 |
Resumo: | This paper, based on a study of everyday life in primary sch091s in Paraíba, between 1890 and 1920, aims to discuss the potential of non-conventional documents, constrasted with traditional documents, in the study of the History of Education. In that research, we use as the main document, José Lins do Rego work's, contrasted with other documents. This paper discusses the concepts of documents in more recent historiographic studies and the relationship between Literature and History. The results of the research showed the potential of non-conventional documents, such as Literature. Their use can reveal aspects less perceptible and many times shunned in researches wazzu based only on official documents. |
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Making problematic sources in history of educationProblematizando fontes em história da educaçãohistória da educaçãofontes documentaiscotidianohistory of educationdocumentdaily lifeThis paper, based on a study of everyday life in primary sch091s in Paraíba, between 1890 and 1920, aims to discuss the potential of non-conventional documents, constrasted with traditional documents, in the study of the History of Education. In that research, we use as the main document, José Lins do Rego work's, contrasted with other documents. This paper discusses the concepts of documents in more recent historiographic studies and the relationship between Literature and History. The results of the research showed the potential of non-conventional documents, such as Literature. Their use can reveal aspects less perceptible and many times shunned in researches wazzu based only on official documents.O trabalho busca, a partir da reflexão sobre um objeto específico de pesquisa - o cotidiano da escola primária na Paraíba, entre 1890 e 1920 discutir a potencialidade de fontes documentais não convencionais, articuladas àquelas tradicionalmente usadas, nos estudos de história da educação. No estudo que deu origem a este texto, tomou-se como fonte principal de pesquisa a obra do escritor José Lins do Rego, articulada a outros tipos de documentos. Neste artigo, discute-se a concepção de documento que norteia os estudos historiográficos mais recentes e as vinculações que se estabelecem entre ficção e história. Os resultados da pesquisa demonstraram a potencialidade de fontes não convencionais, como a literatura,nos estudos de história da educação, revelando aspectos em geral negligenciados epouco perceptíveis em pesquisas baseadas unicamente em documentos oficiais.FACED - UFRGS2017-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71617Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 21 No. 2 (1996)Educação & Realidade; v. 21 n. 2 (1996)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71617/40623Copyright (c) 2017 Ana Maria de Oliveira Galvãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGalvão, Ana Maria de Oliveira2017-03-03T18:49:07Zoai:seer.ufrgs.br:article/71617Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-03-03T18:49:07Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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