To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569 |
Resumo: | We propose to discuss in this article the concept of expression present in Theodor Adorno’s philosophy. The goal is to think of it as a formative praxis attitude. By transforming theory into a truly finished corpus, practice is thought-provoking, and therefore instrumentalizes formation. In order to break the logic of the language of effectiveness, characteristic of practice, we find in the idea of expression a possible space for the revitalization or critical reconfiguration of this formative logic, i.e. we find in it a theory as a residue of hope. |
id |
UFRGS-9_417ec7556715115ca6b2da47b1fc322c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/88569 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitudeDizer o que Não se Deixa Dizer: Adorno e a expressão como atitude formativaExpressãoPráticaTeoriaEducaçãoTheodor AdornoExpressionPracticeTheoryEducationTheodor AdornoWe propose to discuss in this article the concept of expression present in Theodor Adorno’s philosophy. The goal is to think of it as a formative praxis attitude. By transforming theory into a truly finished corpus, practice is thought-provoking, and therefore instrumentalizes formation. In order to break the logic of the language of effectiveness, characteristic of practice, we find in the idea of expression a possible space for the revitalization or critical reconfiguration of this formative logic, i.e. we find in it a theory as a residue of hope. Propomos discutir neste artigo o conceito de expressão presente na filosofia de Theodor Adorno. O objetivo é pensá-lo como atitude práxica formativa. Ao transformar a teoria num corpus acabado de verdade, a prática coisifica o pensamento e, por consequência, instrumentaliza a formação. No intuito de romper a lógica da linguagem da eficácia, própria da prática, encontramos na ideia de expressão um espaço possível para a revitalização ou reconfiguração crítica desta lógica formativa, isto é, encontramos nele uma teoria como resíduo de esperança. FACED - UFRGS2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569/55232https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569/55233Copyright (c) 2019 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, Fábio CairesPerius, Oneide2022-10-13T14:14:15Zoai:seer.ufrgs.br:article/88569Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-10-13T14:14:15Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude Dizer o que Não se Deixa Dizer: Adorno e a expressão como atitude formativa |
title |
To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude |
spellingShingle |
To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude Correia, Fábio Caires Expressão Prática Teoria Educação Theodor Adorno Expression Practice Theory Education Theodor Adorno |
title_short |
To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude |
title_full |
To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude |
title_fullStr |
To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude |
title_full_unstemmed |
To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude |
title_sort |
To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude |
author |
Correia, Fábio Caires |
author_facet |
Correia, Fábio Caires Perius, Oneide |
author_role |
author |
author2 |
Perius, Oneide |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, Fábio Caires Perius, Oneide |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Expressão Prática Teoria Educação Theodor Adorno Expression Practice Theory Education Theodor Adorno |
topic |
Expressão Prática Teoria Educação Theodor Adorno Expression Practice Theory Education Theodor Adorno |
description |
We propose to discuss in this article the concept of expression present in Theodor Adorno’s philosophy. The goal is to think of it as a formative praxis attitude. By transforming theory into a truly finished corpus, practice is thought-provoking, and therefore instrumentalizes formation. In order to break the logic of the language of effectiveness, characteristic of practice, we find in the idea of expression a possible space for the revitalization or critical reconfiguration of this formative logic, i.e. we find in it a theory as a residue of hope. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569/55232 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569/55233 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019) Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766988285804544 |