To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Fábio Caires
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Perius, Oneide
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569
Resumo: We propose to discuss in this article the concept of expression present in Theodor Adorno’s philosophy. The goal is to think of it as a formative praxis attitude. By transforming theory into a truly finished corpus, practice is thought-provoking, and therefore instrumentalizes formation. In order to break the logic of the language of effectiveness, characteristic of practice, we find in the idea of expression a possible space for the revitalization or critical reconfiguration of this formative logic, i.e. we find in it a theory as a residue of hope. 
id UFRGS-9_417ec7556715115ca6b2da47b1fc322c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/88569
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitudeDizer o que Não se Deixa Dizer: Adorno e a expressão como atitude formativaExpressãoPráticaTeoriaEducaçãoTheodor AdornoExpressionPracticeTheoryEducationTheodor AdornoWe propose to discuss in this article the concept of expression present in Theodor Adorno’s philosophy. The goal is to think of it as a formative praxis attitude. By transforming theory into a truly finished corpus, practice is thought-provoking, and therefore instrumentalizes formation. In order to break the logic of the language of effectiveness, characteristic of practice, we find in the idea of expression a possible space for the revitalization or critical reconfiguration of this formative logic, i.e. we find in it a theory as a residue of hope. Propomos discutir neste artigo o conceito de expressão presente na filosofia de Theodor Adorno. O objetivo é pensá-lo como atitude práxica formativa. Ao transformar a teoria num corpus acabado de verdade, a prática coisifica o pensamento e, por consequência, instrumentaliza a formação. No intuito de romper a lógica da linguagem da eficácia, própria da prática, encontramos na ideia de expressão um espaço possível para a revitalização ou reconfiguração crítica desta lógica formativa, isto é, encontramos nele uma teoria como resíduo de esperança. FACED - UFRGS2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569/55232https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569/55233Copyright (c) 2019 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, Fábio CairesPerius, Oneide2022-10-13T14:14:15Zoai:seer.ufrgs.br:article/88569Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-10-13T14:14:15Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude
Dizer o que Não se Deixa Dizer: Adorno e a expressão como atitude formativa
title To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude
spellingShingle To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude
Correia, Fábio Caires
Expressão
Prática
Teoria
Educação
Theodor Adorno
Expression
Practice
Theory
Education
Theodor Adorno
title_short To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude
title_full To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude
title_fullStr To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude
title_full_unstemmed To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude
title_sort To Say what cannot be Said: Adorno and the expression as formative attitude
author Correia, Fábio Caires
author_facet Correia, Fábio Caires
Perius, Oneide
author_role author
author2 Perius, Oneide
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, Fábio Caires
Perius, Oneide
dc.subject.por.fl_str_mv Expressão
Prática
Teoria
Educação
Theodor Adorno
Expression
Practice
Theory
Education
Theodor Adorno
topic Expressão
Prática
Teoria
Educação
Theodor Adorno
Expression
Practice
Theory
Education
Theodor Adorno
description We propose to discuss in this article the concept of expression present in Theodor Adorno’s philosophy. The goal is to think of it as a formative praxis attitude. By transforming theory into a truly finished corpus, practice is thought-provoking, and therefore instrumentalizes formation. In order to break the logic of the language of effectiveness, characteristic of practice, we find in the idea of expression a possible space for the revitalization or critical reconfiguration of this formative logic, i.e. we find in it a theory as a residue of hope. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569/55232
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88569/55233
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019)
Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766988285804544