Sobre a possibilidade do (im)possível : adorno e a filosofia moral como expressão do sofrimento
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9314 |
Resumo: | This thesis constitutes an attempt to read the criticism of the concept of philosophy, in general, and of moral philosophy, in a more particular way in the thinking of Theodor W. Adorno (1903-1969). Reading that basically has two objectives, or better, two motivations: (I) on the one hand, it intends to particularize the Adornian criticism within the framework of other criticisms of the concept of identity that has marked the field of philosophy since practically the beginning of the 19th century; (II) on the other hand, to differentiate both Adornian criticism and to defend it on the hypothesis that from it it is possible to find new elements to think about a concept of non-repressive subjectivity and, consequently, rethink another model of thought for the subject-object relationship. This will imply highlighting the dialectical character of the criticisms I address here, i.e., it will imply in showing that in Adorno there is an oscillation between system and moment and that the model analysis must accompany and differentiate the movement of these criticisms. The purpose, then, is to show that Adorno's philosophy can be read as an ensemble of minimal moralities or as a dialectic of otherness since, and this is the thesis, the abolition of suffering. |
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Souza, Ricardo Timm dehttp://lattes.cnpq.br/5978187611694518Perius, Oneidehttp://lattes.cnpq.br/6132440859639127Correia, Fábio Caires2020-11-03T18:50:34Z2020-03-30http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9314This thesis constitutes an attempt to read the criticism of the concept of philosophy, in general, and of moral philosophy, in a more particular way in the thinking of Theodor W. Adorno (1903-1969). Reading that basically has two objectives, or better, two motivations: (I) on the one hand, it intends to particularize the Adornian criticism within the framework of other criticisms of the concept of identity that has marked the field of philosophy since practically the beginning of the 19th century; (II) on the other hand, to differentiate both Adornian criticism and to defend it on the hypothesis that from it it is possible to find new elements to think about a concept of non-repressive subjectivity and, consequently, rethink another model of thought for the subject-object relationship. This will imply highlighting the dialectical character of the criticisms I address here, i.e., it will imply in showing that in Adorno there is an oscillation between system and moment and that the model analysis must accompany and differentiate the movement of these criticisms. The purpose, then, is to show that Adorno's philosophy can be read as an ensemble of minimal moralities or as a dialectic of otherness since, and this is the thesis, the abolition of suffering.Esta tese se constitui como uma tentativa de leitura da crítica ao conceito de filosofia, de maneira geral, e de filosofia moral, de modo mais particular no pensamento de Theodor W. Adorno (1903-1969). Leitura que tem fundamentalmente dois objetivos, ou melhor, duas motivações: (I) por um lado, pretende particularizar a crítica adorniana no marco de outras críticas ao conceito de identidade que marcou o campo da filosofia desde praticamente começos do século XIX; (II) por outro lado, diferenciar tanto a crítica adorniana, como defendê-la sobre a hipótese de que a partir dela é possível encontrar novos elementos para pensarmos em um conceito de subjetividade não repressiva e, consequentemente, repensar outro modelo de pensamento para a relação sujeito-objeto. Isso implicará destacar o caráter dialético das críticas que aqui me ocupo, i.e., implicará em mostrar que em Adorno há uma oscilação entre sistema e momento e que a análise modelar deve acompanhar e diferenciar o movimento dessas críticas. O propósito é, então, mostrar que a filosofia de Adorno pode ser lida como um ensemble de mínimas moralias ou ainda como uma dialética da alteridade desde, e essa é a tese, a abolição do sofrimento.Submitted by PPG Filosofia (filosofia-pg@pucrs.br) on 2020-06-19T13:18:22Z No. of bitstreams: 1 FÁBIO CAIRES CORREIA - Tese.pdf: 1222224 bytes, checksum: 2861ab33bacad6afb7c7020986803728 (MD5)Approved for entry into archive by Sarajane Pan (sarajane.pan@pucrs.br) on 2020-11-03T18:42:04Z (GMT) No. of bitstreams: 1 FÁBIO CAIRES CORREIA - Tese.pdf: 1222224 bytes, checksum: 2861ab33bacad6afb7c7020986803728 (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-03T18:50:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 FÁBIO CAIRES CORREIA - Tese.pdf: 1222224 bytes, checksum: 2861ab33bacad6afb7c7020986803728 (MD5) Previous issue date: 2020-03-30Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/179271/TES_F%c3%81BIO_CAIRES_CORREIA_CONFIDENCIAL.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaPUCRSBrasilEscola de HumanidadesFilosofia MoralDialéticaExpressãoTheodor W. AdornoSofrimentoMoral PhilosophyDialecticExpressionTheodor W. AdornoSufferingCIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIASobre a possibilidade do (im)possível : adorno e a filosofia moral como expressão do sofrimentoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisTrabalho será publicado como artigo ou livro48 meses03/11/2024-1441514414422910841500500500600-6557531471218110192-6723520209401670533590462550136975366info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAILTES_FÁBIO_CAIRES_CORREIA_CONFIDENCIAL.pdf.jpgTES_FÁBIO_CAIRES_CORREIA_CONFIDENCIAL.pdf.jpgimage/jpeg4081http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9314/4/TES_F%C3%81BIO_CAIRES_CORREIA_CONFIDENCIAL.pdf.jpged0632bc6219c4844f4d8eacdfb08cf3MD54TEXTTES_FÁBIO_CAIRES_CORREIA_CONFIDENCIAL.pdf.txtTES_FÁBIO_CAIRES_CORREIA_CONFIDENCIAL.pdf.txttext/plain2029http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9314/3/TES_F%C3%81BIO_CAIRES_CORREIA_CONFIDENCIAL.pdf.txt52597b37cc834df5ad4b0347682ccdcbMD53ORIGINALTES_FÁBIO_CAIRES_CORREIA_CONFIDENCIAL.pdfTES_FÁBIO_CAIRES_CORREIA_CONFIDENCIAL.pdfapplication/pdf426168http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9314/2/TES_F%C3%81BIO_CAIRES_CORREIA_CONFIDENCIAL.pdf55135263380a4157ab8b3effa2493f24MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-8590http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/9314/1/license.txt220e11f2d3ba5354f917c7035aadef24MD51tede/93142020-11-03 20:00:19.836oai:tede2.pucrs.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2020-11-03T22:00:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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