School Everyday Life in Images

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraço, Carlos Eduardo
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Gomes, Marco Antonio Oliva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64316
Resumo: This article aims at questioning school everyday life in images, based on intercessors and concepts from Deleuze and Guattari’s Philosophy of Difference. It is based on data-image-graffiti produced during investigations developed by us with public schools’ everyday life in the city of Vitória, ES, Brazil. The text claims that, in order to speak about school everyday life in images to favor the sudden, the production of meaning and the multiplicity of knowledge, it is necessary to invest in another research attitude - one that considers chaos, chance and permanent openness and complexity of school everyday life as forces to constitute an immanence plane and create concepts. The article affirms the idea of impossibility of choosing images that would be considered the most representative to speak about events in the schools.
id UFRGS-9_4f0dee743a2b217270d9022ad9823a48
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/64316
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling School Everyday Life in ImagesCotidianos Escolares em ImagensImagem-representação. Imagem-sensação. Clichê. Cotidiano Escolar.Image-Representation. Image-Sensation. Cliché. School Everyday Life.This article aims at questioning school everyday life in images, based on intercessors and concepts from Deleuze and Guattari’s Philosophy of Difference. It is based on data-image-graffiti produced during investigations developed by us with public schools’ everyday life in the city of Vitória, ES, Brazil. The text claims that, in order to speak about school everyday life in images to favor the sudden, the production of meaning and the multiplicity of knowledge, it is necessary to invest in another research attitude - one that considers chaos, chance and permanent openness and complexity of school everyday life as forces to constitute an immanence plane and create concepts. The article affirms the idea of impossibility of choosing images that would be considered the most representative to speak about events in the schools.O artigo tem como objetivo problematizar os cotidianos escolares em imagens, a partir de intercessores e conceitos da Filosofia da diferença de Deleuze e Guattari. Para tanto, assume como referência os dados-imagens-grafites produzidos durante as pesquisas que desenvolvemos com os cotidianos de escolas públicas de Vitória/ES, Brasil. O texto assume que para falar dos cotidianos escolares em imagens, de modo a potencializar o intempestivo, a produção de sentidos e a multiplicidade dos conhecimentos, é preciso investir em uma outra atitude de pesquisa que considere o caos, o acaso e a permanente abertura e complexidade dos cotidianos escolares como potências para a constituição de um plano de imanência e para a criação de conceitos. O artigo sustenta a ideia de impossibilidade de se eleger imagens que seriam consideradas as mais representativas para se falar dos acontecimentos das escolas. FACED - UFRGS2017-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64316Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 2 (2017)Educação & Realidade; v. 42 n. 2 (2017)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64316/48398https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64316/48399Copyright (c) 2017 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerraço, Carlos EduardoGomes, Marco Antonio Oliva2018-06-07T17:39:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/64316Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-06-07T17:39:38Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv School Everyday Life in Images
Cotidianos Escolares em Imagens
title School Everyday Life in Images
spellingShingle School Everyday Life in Images
Ferraço, Carlos Eduardo
Imagem-representação. Imagem-sensação. Clichê. Cotidiano Escolar.
Image-Representation. Image-Sensation. Cliché. School Everyday Life.
title_short School Everyday Life in Images
title_full School Everyday Life in Images
title_fullStr School Everyday Life in Images
title_full_unstemmed School Everyday Life in Images
title_sort School Everyday Life in Images
author Ferraço, Carlos Eduardo
author_facet Ferraço, Carlos Eduardo
Gomes, Marco Antonio Oliva
author_role author
author2 Gomes, Marco Antonio Oliva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraço, Carlos Eduardo
Gomes, Marco Antonio Oliva
dc.subject.por.fl_str_mv Imagem-representação. Imagem-sensação. Clichê. Cotidiano Escolar.
Image-Representation. Image-Sensation. Cliché. School Everyday Life.
topic Imagem-representação. Imagem-sensação. Clichê. Cotidiano Escolar.
Image-Representation. Image-Sensation. Cliché. School Everyday Life.
description This article aims at questioning school everyday life in images, based on intercessors and concepts from Deleuze and Guattari’s Philosophy of Difference. It is based on data-image-graffiti produced during investigations developed by us with public schools’ everyday life in the city of Vitória, ES, Brazil. The text claims that, in order to speak about school everyday life in images to favor the sudden, the production of meaning and the multiplicity of knowledge, it is necessary to invest in another research attitude - one that considers chaos, chance and permanent openness and complexity of school everyday life as forces to constitute an immanence plane and create concepts. The article affirms the idea of impossibility of choosing images that would be considered the most representative to speak about events in the schools.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64316
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64316
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64316/48398
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64316/48399
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 2 (2017)
Educação & Realidade; v. 42 n. 2 (2017)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766987098816512