Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778 |
Resumo: | This article aims to understand how pre-school children build their ethnic-racial relationships in a university day care center in the city of Rio de Janeiro. This study considers three dimensions that emerged from the research: the expressive affirmative micro actions, register the children’s self-expression; the inclusive affirmative micro actions consider the participation of black and non-black children in the situation of inclusion and formative affirmative micro actions, it is the professional development of teachers. Research points to the importance of affirmative micro actions in the development of anti-racist social practices and aims to contribute to childhood studies and the education of ethnic-racial relations. |
id |
UFRGS-9_4f300c6d3f9ea85818347e70688902ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/107778 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Childhood and Affirmative Micro Action in Significant ContextsInfância e Microações Afirmativas em Contextos SignificativosMicroações AfirmativasAções AfirmativasEducação das Relações Étnico-RaciaisInfânciaCreche Universitária.Affirmative Micro ActionsAffirmative ActionsEducation of Ethnic-Racial RelationsChildhoodUniversity Daycare.This article aims to understand how pre-school children build their ethnic-racial relationships in a university day care center in the city of Rio de Janeiro. This study considers three dimensions that emerged from the research: the expressive affirmative micro actions, register the children’s self-expression; the inclusive affirmative micro actions consider the participation of black and non-black children in the situation of inclusion and formative affirmative micro actions, it is the professional development of teachers. Research points to the importance of affirmative micro actions in the development of anti-racist social practices and aims to contribute to childhood studies and the education of ethnic-racial relations.Este artigo tem por objetivo compreender como as crianças em idade pré-escolar constroem as suas relações étnico-raciais em uma creche universitária na cidade do Rio de Janeiro. Considera-se neste estudo três dimensões que emergiram da pesquisa: as microações afirmativas expressivas registram a autoexpressão das crianças; as microações afirmativas inclusivas consideram a participação das crianças negras e não negras em situação de inclusão e as microações afirmativas formativas tratam do desenvolvimento profissional docente. A pesquisa aponta para a importância das microações afirmativas no desenvolvimento de práticas sociais antirracistas e pretende contribuir para os estudos da infância e para educação das relações étnico-raciais.FACED - UFRGS2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 3 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 3 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778/66303https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778/66304Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Edmilson dos SantosVieira, José Jairo2022-03-21T22:22:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/107778Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-03-21T22:22:16Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts Infância e Microações Afirmativas em Contextos Significativos |
title |
Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts |
spellingShingle |
Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts Ferreira, Edmilson dos Santos Microações Afirmativas Ações Afirmativas Educação das Relações Étnico-Raciais Infância Creche Universitária. Affirmative Micro Actions Affirmative Actions Education of Ethnic-Racial Relations Childhood University Daycare. |
title_short |
Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts |
title_full |
Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts |
title_fullStr |
Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts |
title_full_unstemmed |
Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts |
title_sort |
Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts |
author |
Ferreira, Edmilson dos Santos |
author_facet |
Ferreira, Edmilson dos Santos Vieira, José Jairo |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, José Jairo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Edmilson dos Santos Vieira, José Jairo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Microações Afirmativas Ações Afirmativas Educação das Relações Étnico-Raciais Infância Creche Universitária. Affirmative Micro Actions Affirmative Actions Education of Ethnic-Racial Relations Childhood University Daycare. |
topic |
Microações Afirmativas Ações Afirmativas Educação das Relações Étnico-Raciais Infância Creche Universitária. Affirmative Micro Actions Affirmative Actions Education of Ethnic-Racial Relations Childhood University Daycare. |
description |
This article aims to understand how pre-school children build their ethnic-racial relationships in a university day care center in the city of Rio de Janeiro. This study considers three dimensions that emerged from the research: the expressive affirmative micro actions, register the children’s self-expression; the inclusive affirmative micro actions consider the participation of black and non-black children in the situation of inclusion and formative affirmative micro actions, it is the professional development of teachers. Research points to the importance of affirmative micro actions in the development of anti-racist social practices and aims to contribute to childhood studies and the education of ethnic-racial relations. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778/66303 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778/66304 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 3 (2021) Educação & Realidade; v. 46 n. 3 (2021) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766988783878144 |