Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Edmilson dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Vieira, José Jairo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778
Resumo: This article aims to understand how pre-school children build their ethnic-racial relationships in a university day care center in the city of Rio de Janeiro. This study considers three dimensions that emerged from the research: the expressive affirmative micro actions, register the children’s self-expression; the inclusive affirmative micro actions consider the participation of black and non-black children in the situation of inclusion and formative affirmative micro actions, it is the professional development of teachers. Research points to the importance of affirmative micro actions in the development of anti-racist social practices and aims to contribute to childhood studies and the education of ethnic-racial relations.
id UFRGS-9_4f300c6d3f9ea85818347e70688902ad
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/107778
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Childhood and Affirmative Micro Action in Significant ContextsInfância e Microações Afirmativas em Contextos SignificativosMicroações AfirmativasAções AfirmativasEducação das Relações Étnico-RaciaisInfânciaCreche Universitária.Affirmative Micro ActionsAffirmative ActionsEducation of Ethnic-Racial RelationsChildhoodUniversity Daycare.This article aims to understand how pre-school children build their ethnic-racial relationships in a university day care center in the city of Rio de Janeiro. This study considers three dimensions that emerged from the research: the expressive affirmative micro actions, register the children’s self-expression; the inclusive affirmative micro actions consider the participation of black and non-black children in the situation of inclusion and formative affirmative micro actions, it is the professional development of teachers. Research points to the importance of affirmative micro actions in the development of anti-racist social practices and aims to contribute to childhood studies and the education of ethnic-racial relations.Este artigo tem por objetivo compreender como as crianças em idade pré-escolar constroem as suas relações étnico-raciais em uma creche universitária na cidade do Rio de Janeiro. Considera-se neste estudo três dimensões que emergiram da pesquisa: as microações afirmativas expressivas registram a autoexpressão das crianças; as microações afirmativas inclusivas consideram a participação das crianças negras e não negras em situação de inclusão e as microações afirmativas formativas tratam do desenvolvimento profissional docente. A pesquisa aponta para a importância das microações afirmativas no desenvolvimento de práticas sociais antirracistas e pretende contribuir para os estudos da infância e para educação das relações étnico-raciais.FACED - UFRGS2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 3 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 3 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778/66303https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778/66304Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Edmilson dos SantosVieira, José Jairo2022-03-21T22:22:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/107778Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-03-21T22:22:16Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts
Infância e Microações Afirmativas em Contextos Significativos
title Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts
spellingShingle Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts
Ferreira, Edmilson dos Santos
Microações Afirmativas
Ações Afirmativas
Educação das Relações Étnico-Raciais
Infância
Creche Universitária.
Affirmative Micro Actions
Affirmative Actions
Education of Ethnic-Racial Relations
Childhood
University Daycare.
title_short Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts
title_full Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts
title_fullStr Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts
title_full_unstemmed Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts
title_sort Childhood and Affirmative Micro Action in Significant Contexts
author Ferreira, Edmilson dos Santos
author_facet Ferreira, Edmilson dos Santos
Vieira, José Jairo
author_role author
author2 Vieira, José Jairo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Edmilson dos Santos
Vieira, José Jairo
dc.subject.por.fl_str_mv Microações Afirmativas
Ações Afirmativas
Educação das Relações Étnico-Raciais
Infância
Creche Universitária.
Affirmative Micro Actions
Affirmative Actions
Education of Ethnic-Racial Relations
Childhood
University Daycare.
topic Microações Afirmativas
Ações Afirmativas
Educação das Relações Étnico-Raciais
Infância
Creche Universitária.
Affirmative Micro Actions
Affirmative Actions
Education of Ethnic-Racial Relations
Childhood
University Daycare.
description This article aims to understand how pre-school children build their ethnic-racial relationships in a university day care center in the city of Rio de Janeiro. This study considers three dimensions that emerged from the research: the expressive affirmative micro actions, register the children’s self-expression; the inclusive affirmative micro actions consider the participation of black and non-black children in the situation of inclusion and formative affirmative micro actions, it is the professional development of teachers. Research points to the importance of affirmative micro actions in the development of anti-racist social practices and aims to contribute to childhood studies and the education of ethnic-racial relations.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778/66303
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/107778/66304
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 3 (2021)
Educação & Realidade; v. 46 n. 3 (2021)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766988783878144