Bildung e Educação.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weber, José
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6848
Resumo: Based on the reference to philosophy, literature, and educational projects – such as the creation of the University of Berlin – at the end of the 18th Century and the beginning of the 19th Century in Germany, it is our purpose to make explicit the polisemy of the concept of Bildung (formation, self-formation, cultivation). We use the paradigmatic counterposition between “aesthetic education” and “political education” as a concrete example, showing its misunderstanding. Finally, we demonstrate the link between these terms and the modern project of constitution of political and aesthetical subjectivity.
id UFRGS-9_53707742fcb4dec4f726ce079ff676a8
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6848
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Bildung e Educação.BildungestéticaFilosofiaEducação.Based on the reference to philosophy, literature, and educational projects – such as the creation of the University of Berlin – at the end of the 18th Century and the beginning of the 19th Century in Germany, it is our purpose to make explicit the polisemy of the concept of Bildung (formation, self-formation, cultivation). We use the paradigmatic counterposition between “aesthetic education” and “political education” as a concrete example, showing its misunderstanding. Finally, we demonstrate the link between these terms and the modern project of constitution of political and aesthetical subjectivity.A partir da referência à filosofia, à literatura e aos projetos educacionais – como, por exemplo, a criação da Universidade de Berlim – do final do século XVIII e início do século XIX, na Alemanha, busca-se explicitar a polissemia do conceito de Bildung (formação, autoformação, cultivo). Utiliza-se como mote a contraposição, tornada paradigmática, entre “educação estética” e “educação política”, para mostrar o equívoco de tal contraposição. Por fim, demonstra-se a vinculação daqueles termos ao projeto moderno de constituição da subjetividade política e estética.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6848Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 31 No. 2 (2006)Educação & Realidade; v. 31 n. 2 (2006)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6848/4119Weber, Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-16T19:25:43Zoai:seer.ufrgs.br:article/6848Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-16T19:25:43Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Bildung e Educação.
title Bildung e Educação.
spellingShingle Bildung e Educação.
Weber, José
Bildung
estética
Filosofia
Educação.
title_short Bildung e Educação.
title_full Bildung e Educação.
title_fullStr Bildung e Educação.
title_full_unstemmed Bildung e Educação.
title_sort Bildung e Educação.
author Weber, José
author_facet Weber, José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Weber, José
dc.subject.por.fl_str_mv Bildung
estética
Filosofia
Educação.
topic Bildung
estética
Filosofia
Educação.
description Based on the reference to philosophy, literature, and educational projects – such as the creation of the University of Berlin – at the end of the 18th Century and the beginning of the 19th Century in Germany, it is our purpose to make explicit the polisemy of the concept of Bildung (formation, self-formation, cultivation). We use the paradigmatic counterposition between “aesthetic education” and “political education” as a concrete example, showing its misunderstanding. Finally, we demonstrate the link between these terms and the modern project of constitution of political and aesthetical subjectivity.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6848
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6848
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6848/4119
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 31 No. 2 (2006)
Educação & Realidade; v. 31 n. 2 (2006)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1789438611080347648