Grafite e o Ensino da Arte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lazzarin, Luíz
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660
Resumo: In this text, starting from the example of the graffiti movement, I have problematized some characteristics of contemporary art that have not been usually considered in school curricula. First, without intending to exhaust this discussion, I have approached the discursive duality between street art and museum art. In what follows, I have presented a brief report about both the history and the characteristics of the graffiti movement, including its context in Roraima. Finally, I have discussed some aspects that should be rethought by art teachers, considering the anachronism between the diversification of the contemporary art production and the art curricula.
id UFRGS-9_5699389af5de63794d4b74e157224682
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6660
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Grafite e o Ensino da ArteArte – Educação. Artes Visuais. Grafite.In this text, starting from the example of the graffiti movement, I have problematized some characteristics of contemporary art that have not been usually considered in school curricula. First, without intending to exhaust this discussion, I have approached the discursive duality between street art and museum art. In what follows, I have presented a brief report about both the history and the characteristics of the graffiti movement, including its context in Roraima. Finally, I have discussed some aspects that should be rethought by art teachers, considering the anachronism between the diversification of the contemporary art production and the art curricula.Neste artigo, a partir do exemplo do movimento grafite, problematizo algumas características da arte contemporânea que, na maioria das vezes, são desconsideradas pelos currículos escolares. Inicialmente, faço algumas considerações sobre a dualidade discursiva entre a arte de rua e a arte de museu. Em seguida, apresento um breve relato sobre a história e as características do movimento grafite, inclusive no contexto de Roraima. Para finalizar, discuto alguns aspectos a serem repensados pelos professores de Arte, a partir do anacronismo existente entre a diversificação da produção artística contemporânea e os currículos da disciplina de Arte.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 1 (2007)Educação & Realidade; v. 32 n. 1 (2007)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660/3976Lazzarin, Luízinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-10T13:21:08Zoai:seer.ufrgs.br:article/6660Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-10T13:21:08Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Grafite e o Ensino da Arte
title Grafite e o Ensino da Arte
spellingShingle Grafite e o Ensino da Arte
Lazzarin, Luíz
Arte – Educação. Artes Visuais. Grafite.
title_short Grafite e o Ensino da Arte
title_full Grafite e o Ensino da Arte
title_fullStr Grafite e o Ensino da Arte
title_full_unstemmed Grafite e o Ensino da Arte
title_sort Grafite e o Ensino da Arte
author Lazzarin, Luíz
author_facet Lazzarin, Luíz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lazzarin, Luíz
dc.subject.por.fl_str_mv Arte – Educação. Artes Visuais. Grafite.
topic Arte – Educação. Artes Visuais. Grafite.
description In this text, starting from the example of the graffiti movement, I have problematized some characteristics of contemporary art that have not been usually considered in school curricula. First, without intending to exhaust this discussion, I have approached the discursive duality between street art and museum art. In what follows, I have presented a brief report about both the history and the characteristics of the graffiti movement, including its context in Roraima. Finally, I have discussed some aspects that should be rethought by art teachers, considering the anachronism between the diversification of the contemporary art production and the art curricula.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660/3976
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 1 (2007)
Educação & Realidade; v. 32 n. 1 (2007)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766983581892608