Grafite e o Ensino da Arte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660 |
Resumo: | In this text, starting from the example of the graffiti movement, I have problematized some characteristics of contemporary art that have not been usually considered in school curricula. First, without intending to exhaust this discussion, I have approached the discursive duality between street art and museum art. In what follows, I have presented a brief report about both the history and the characteristics of the graffiti movement, including its context in Roraima. Finally, I have discussed some aspects that should be rethought by art teachers, considering the anachronism between the diversification of the contemporary art production and the art curricula. |
id |
UFRGS-9_5699389af5de63794d4b74e157224682 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/6660 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Grafite e o Ensino da ArteArte – Educação. Artes Visuais. Grafite.In this text, starting from the example of the graffiti movement, I have problematized some characteristics of contemporary art that have not been usually considered in school curricula. First, without intending to exhaust this discussion, I have approached the discursive duality between street art and museum art. In what follows, I have presented a brief report about both the history and the characteristics of the graffiti movement, including its context in Roraima. Finally, I have discussed some aspects that should be rethought by art teachers, considering the anachronism between the diversification of the contemporary art production and the art curricula.Neste artigo, a partir do exemplo do movimento grafite, problematizo algumas características da arte contemporânea que, na maioria das vezes, são desconsideradas pelos currículos escolares. Inicialmente, faço algumas considerações sobre a dualidade discursiva entre a arte de rua e a arte de museu. Em seguida, apresento um breve relato sobre a história e as características do movimento grafite, inclusive no contexto de Roraima. Para finalizar, discuto alguns aspectos a serem repensados pelos professores de Arte, a partir do anacronismo existente entre a diversificação da produção artística contemporânea e os currículos da disciplina de Arte.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 1 (2007)Educação & Realidade; v. 32 n. 1 (2007)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660/3976Lazzarin, Luízinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-10T13:21:08Zoai:seer.ufrgs.br:article/6660Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-10T13:21:08Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Grafite e o Ensino da Arte |
title |
Grafite e o Ensino da Arte |
spellingShingle |
Grafite e o Ensino da Arte Lazzarin, Luíz Arte – Educação. Artes Visuais. Grafite. |
title_short |
Grafite e o Ensino da Arte |
title_full |
Grafite e o Ensino da Arte |
title_fullStr |
Grafite e o Ensino da Arte |
title_full_unstemmed |
Grafite e o Ensino da Arte |
title_sort |
Grafite e o Ensino da Arte |
author |
Lazzarin, Luíz |
author_facet |
Lazzarin, Luíz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lazzarin, Luíz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte – Educação. Artes Visuais. Grafite. |
topic |
Arte – Educação. Artes Visuais. Grafite. |
description |
In this text, starting from the example of the graffiti movement, I have problematized some characteristics of contemporary art that have not been usually considered in school curricula. First, without intending to exhaust this discussion, I have approached the discursive duality between street art and museum art. In what follows, I have presented a brief report about both the history and the characteristics of the graffiti movement, including its context in Roraima. Finally, I have discussed some aspects that should be rethought by art teachers, considering the anachronism between the diversification of the contemporary art production and the art curricula. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6660/3976 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 1 (2007) Educação & Realidade; v. 32 n. 1 (2007) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766983581892608 |