About Education, Politics and Singularity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rahme, Mônica Maria Farid
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Ferreira, Carla Mercês da Rocha Jatobá, Neves, Libéria Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185
Resumo: The article discusses, at first, questions related to the configuration of the Special Education policy in Brazil from the 2000s, highlighting elements that marked the process of institutionalization of the inclusion of students, the target audience of special education in the common school, as well as challenges. With these problematizations as reference, it is sought, secondly, to contextualize the works that make up this Thematic Section. Based on different theoretical and methodological approaches, these texts share an ethical concern with the development of Special Education for society and with the implementation of the constitutional principle of education as a right of all.
id UFRGS-9_6ca5cf4d35bf87e1e35c3b15d98c9ad7
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/90185
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling About Education, Politics and SingularitySobre Educação, Política e SingularidadeEducação EspecialEducação InclusivaPolítica EducacionalPsicanáliseExperiência DemocráticaSpecial EducationInclusive EducationEducational PolicyPsychoanalysisDemocratic ExperienceThe article discusses, at first, questions related to the configuration of the Special Education policy in Brazil from the 2000s, highlighting elements that marked the process of institutionalization of the inclusion of students, the target audience of special education in the common school, as well as challenges. With these problematizations as reference, it is sought, secondly, to contextualize the works that make up this Thematic Section. Based on different theoretical and methodological approaches, these texts share an ethical concern with the development of Special Education for society and with the implementation of the constitutional principle of education as a right of all.O artigo discute, em um primeiro momento, questões relativas à configuração da política de Educação Especial no Brasil a partir dos anos 2000, destacando elementos que marcaram o processo de institucionalização da inclusão dos alunos, público alvo da educação especial na escola comum, bem como seus desafios atuais. Tendo como referência essas problematizações, busca-se, em um segundo momento, contextualizar os trabalhos que compõem esta Seção Temática. Partindo de abordagens teórico-metodológicas distintas, esses textos conservam em comum uma preocupação ética com os desdobramentos da Educação Especial para a sociedade e com a efetivação do princípio constitucional da educação como um direito de todos.FACED - UFRGS2019-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 1 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 1 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185/52214https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185/52213Copyright (c) 2019 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRahme, Mônica Maria FaridFerreira, Carla Mercês da Rocha JatobáNeves, Libéria Rodrigues2022-11-01T14:39:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/90185Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-11-01T14:39:38Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv About Education, Politics and Singularity
Sobre Educação, Política e Singularidade
title About Education, Politics and Singularity
spellingShingle About Education, Politics and Singularity
Rahme, Mônica Maria Farid
Educação Especial
Educação Inclusiva
Política Educacional
Psicanálise
Experiência Democrática
Special Education
Inclusive Education
Educational Policy
Psychoanalysis
Democratic Experience
title_short About Education, Politics and Singularity
title_full About Education, Politics and Singularity
title_fullStr About Education, Politics and Singularity
title_full_unstemmed About Education, Politics and Singularity
title_sort About Education, Politics and Singularity
author Rahme, Mônica Maria Farid
author_facet Rahme, Mônica Maria Farid
Ferreira, Carla Mercês da Rocha Jatobá
Neves, Libéria Rodrigues
author_role author
author2 Ferreira, Carla Mercês da Rocha Jatobá
Neves, Libéria Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rahme, Mônica Maria Farid
Ferreira, Carla Mercês da Rocha Jatobá
Neves, Libéria Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Educação Inclusiva
Política Educacional
Psicanálise
Experiência Democrática
Special Education
Inclusive Education
Educational Policy
Psychoanalysis
Democratic Experience
topic Educação Especial
Educação Inclusiva
Política Educacional
Psicanálise
Experiência Democrática
Special Education
Inclusive Education
Educational Policy
Psychoanalysis
Democratic Experience
description The article discusses, at first, questions related to the configuration of the Special Education policy in Brazil from the 2000s, highlighting elements that marked the process of institutionalization of the inclusion of students, the target audience of special education in the common school, as well as challenges. With these problematizations as reference, it is sought, secondly, to contextualize the works that make up this Thematic Section. Based on different theoretical and methodological approaches, these texts share an ethical concern with the development of Special Education for society and with the implementation of the constitutional principle of education as a right of all.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185/52214
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185/52213
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 1 (2019)
Educação & Realidade; v. 44 n. 1 (2019)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766988308873216