About Education, Politics and Singularity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185 |
Resumo: | The article discusses, at first, questions related to the configuration of the Special Education policy in Brazil from the 2000s, highlighting elements that marked the process of institutionalization of the inclusion of students, the target audience of special education in the common school, as well as challenges. With these problematizations as reference, it is sought, secondly, to contextualize the works that make up this Thematic Section. Based on different theoretical and methodological approaches, these texts share an ethical concern with the development of Special Education for society and with the implementation of the constitutional principle of education as a right of all. |
id |
UFRGS-9_6ca5cf4d35bf87e1e35c3b15d98c9ad7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/90185 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
About Education, Politics and SingularitySobre Educação, Política e SingularidadeEducação EspecialEducação InclusivaPolítica EducacionalPsicanáliseExperiência DemocráticaSpecial EducationInclusive EducationEducational PolicyPsychoanalysisDemocratic ExperienceThe article discusses, at first, questions related to the configuration of the Special Education policy in Brazil from the 2000s, highlighting elements that marked the process of institutionalization of the inclusion of students, the target audience of special education in the common school, as well as challenges. With these problematizations as reference, it is sought, secondly, to contextualize the works that make up this Thematic Section. Based on different theoretical and methodological approaches, these texts share an ethical concern with the development of Special Education for society and with the implementation of the constitutional principle of education as a right of all.O artigo discute, em um primeiro momento, questões relativas à configuração da política de Educação Especial no Brasil a partir dos anos 2000, destacando elementos que marcaram o processo de institucionalização da inclusão dos alunos, público alvo da educação especial na escola comum, bem como seus desafios atuais. Tendo como referência essas problematizações, busca-se, em um segundo momento, contextualizar os trabalhos que compõem esta Seção Temática. Partindo de abordagens teórico-metodológicas distintas, esses textos conservam em comum uma preocupação ética com os desdobramentos da Educação Especial para a sociedade e com a efetivação do princípio constitucional da educação como um direito de todos.FACED - UFRGS2019-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 1 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 1 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185/52214https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185/52213Copyright (c) 2019 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRahme, Mônica Maria FaridFerreira, Carla Mercês da Rocha JatobáNeves, Libéria Rodrigues2022-11-01T14:39:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/90185Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-11-01T14:39:38Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
About Education, Politics and Singularity Sobre Educação, Política e Singularidade |
title |
About Education, Politics and Singularity |
spellingShingle |
About Education, Politics and Singularity Rahme, Mônica Maria Farid Educação Especial Educação Inclusiva Política Educacional Psicanálise Experiência Democrática Special Education Inclusive Education Educational Policy Psychoanalysis Democratic Experience |
title_short |
About Education, Politics and Singularity |
title_full |
About Education, Politics and Singularity |
title_fullStr |
About Education, Politics and Singularity |
title_full_unstemmed |
About Education, Politics and Singularity |
title_sort |
About Education, Politics and Singularity |
author |
Rahme, Mônica Maria Farid |
author_facet |
Rahme, Mônica Maria Farid Ferreira, Carla Mercês da Rocha Jatobá Neves, Libéria Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Carla Mercês da Rocha Jatobá Neves, Libéria Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rahme, Mônica Maria Farid Ferreira, Carla Mercês da Rocha Jatobá Neves, Libéria Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial Educação Inclusiva Política Educacional Psicanálise Experiência Democrática Special Education Inclusive Education Educational Policy Psychoanalysis Democratic Experience |
topic |
Educação Especial Educação Inclusiva Política Educacional Psicanálise Experiência Democrática Special Education Inclusive Education Educational Policy Psychoanalysis Democratic Experience |
description |
The article discusses, at first, questions related to the configuration of the Special Education policy in Brazil from the 2000s, highlighting elements that marked the process of institutionalization of the inclusion of students, the target audience of special education in the common school, as well as challenges. With these problematizations as reference, it is sought, secondly, to contextualize the works that make up this Thematic Section. Based on different theoretical and methodological approaches, these texts share an ethical concern with the development of Special Education for society and with the implementation of the constitutional principle of education as a right of all. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185/52214 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90185/52213 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 1 (2019) Educação & Realidade; v. 44 n. 1 (2019) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766988308873216 |