The Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified Teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Ricardo Abdalla
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Azevedo, Maria Antonia Ramos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/50875
Resumo: This study aimed to enhance reflections about the teaching of Portuguese language and literature newly qualified teachers who work with São Paulo Faz Escola Program. We conducted a qualitative research through a case study by means of analysis of documents, interviews and follow-up of these teachers. The data showed the feeling that the authorship and the autonomy of professional intervention were taken of these teachers. Besides, we observed the pressure suffered by teachers so that students have good grades in merely quantitative assessments, completely disregarding all they lived along the school year.
id UFRGS-9_6f146ea25ae853d9e89da625c9717727
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/50875
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling The Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified TeachersO Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores IniciantesTeaching Work. Curriculum Proposal of São Paulo State. Portuguese Language and Literature Teaching. Newly Qualified Teachers.Trabalho Docente. Currículo do Estado de São Paulo. Ensino de Língua Portuguesa e Literatura. Professores Iniciantes.This study aimed to enhance reflections about the teaching of Portuguese language and literature newly qualified teachers who work with São Paulo Faz Escola Program. We conducted a qualitative research through a case study by means of analysis of documents, interviews and follow-up of these teachers. The data showed the feeling that the authorship and the autonomy of professional intervention were taken of these teachers. Besides, we observed the pressure suffered by teachers so that students have good grades in merely quantitative assessments, completely disregarding all they lived along the school year.Este trabalho procurou potencializar reflexões acerca do trabalho docente de professores iniciantes da área de Língua Portuguesa e Literatura que atuam no contexto do Programa São Paulo faz escola. Para isso realizamos uma pesquisa qualitativa por meio de um estudo de caso, no qual se inseriram: análise documental, entrevistas e acompanhamento desses docentes.  É visível nos dados analisados o sentimento de que foi retirado desses professores a autoria e a autonomia de intervenção profissional. Além disso, observamos a pressão que os docentes sofrem para que os alunos, nas avaliações meramente quantitativas da aprendizagem, apresentem notas altas, desconsiderando por completo o processo vivido no decorrer do ano letivo.FACED - UFRGS2016-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/50875Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 2 (2016)Educação & Realidade; v. 41 n. 2 (2016)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/50875/48027https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/50875/48028Barros, Ricardo AbdallaAzevedo, Maria Antonia Ramos deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-30T17:48:07Zoai:seer.ufrgs.br:article/50875Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-04-30T17:48:07Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified Teachers
O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores Iniciantes
title The Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified Teachers
spellingShingle The Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified Teachers
Barros, Ricardo Abdalla
Teaching Work. Curriculum Proposal of São Paulo State. Portuguese Language and Literature Teaching. Newly Qualified Teachers.
Trabalho Docente. Currículo do Estado de São Paulo. Ensino de Língua Portuguesa e Literatura. Professores Iniciantes.
title_short The Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified Teachers
title_full The Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified Teachers
title_fullStr The Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified Teachers
title_full_unstemmed The Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified Teachers
title_sort The Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified Teachers
author Barros, Ricardo Abdalla
author_facet Barros, Ricardo Abdalla
Azevedo, Maria Antonia Ramos de
author_role author
author2 Azevedo, Maria Antonia Ramos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Ricardo Abdalla
Azevedo, Maria Antonia Ramos de
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching Work. Curriculum Proposal of São Paulo State. Portuguese Language and Literature Teaching. Newly Qualified Teachers.
Trabalho Docente. Currículo do Estado de São Paulo. Ensino de Língua Portuguesa e Literatura. Professores Iniciantes.
topic Teaching Work. Curriculum Proposal of São Paulo State. Portuguese Language and Literature Teaching. Newly Qualified Teachers.
Trabalho Docente. Currículo do Estado de São Paulo. Ensino de Língua Portuguesa e Literatura. Professores Iniciantes.
description This study aimed to enhance reflections about the teaching of Portuguese language and literature newly qualified teachers who work with São Paulo Faz Escola Program. We conducted a qualitative research through a case study by means of analysis of documents, interviews and follow-up of these teachers. The data showed the feeling that the authorship and the autonomy of professional intervention were taken of these teachers. Besides, we observed the pressure suffered by teachers so that students have good grades in merely quantitative assessments, completely disregarding all they lived along the school year.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/50875
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/50875
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/50875/48027
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/50875/48028
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 2 (2016)
Educação & Realidade; v. 41 n. 2 (2016)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766986229547008