O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores Iniciantes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-623650875 http://hdl.handle.net/11449/158027 |
Resumo: | Abstract: This study aimed to enhance reflections about the teaching of Portuguese language and literature newly qualified teachers who work with São Paulo Faz Escola Program. We conducted a qualitative research through a case study by means of analysis of documents, interviews and follow-up of these teachers. The data showed the feeling that the authorship and the autonomy of professional intervention were taken of these teachers. Besides, we observed the pressure suffered by teachers so that students have good grades in merely quantitative assessments, completely disregarding all they lived along the school year. |
id |
UNSP_247b27b78ec2b1fd11485418733d2287 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/158027 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores IniciantesThe Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified TeachersTeaching WorkCurriculum Proposal of São Paulo StatePortuguese Language and Literature TeachingNewly Qualified TeachersTrabalho DocenteCurrículo do Estado de São PauloEnsino de Língua Portuguesa e LiteraturaProfessores IniciantesAbstract: This study aimed to enhance reflections about the teaching of Portuguese language and literature newly qualified teachers who work with São Paulo Faz Escola Program. We conducted a qualitative research through a case study by means of analysis of documents, interviews and follow-up of these teachers. The data showed the feeling that the authorship and the autonomy of professional intervention were taken of these teachers. Besides, we observed the pressure suffered by teachers so that students have good grades in merely quantitative assessments, completely disregarding all they lived along the school year.Resumo: Este trabalho procurou potencializar reflexões acerca do trabalho docente de professores iniciantes da área de Língua Portuguesa e Literatura que atuam no contexto do Programa São Paulo faz escola. Para isso realizamos uma pesquisa qualitativa por meio de um estudo de caso, no qual se inseriram: análise documental, entrevistas e acompanhamento desses docentes. É visível nos dados analisados o sentimento de que foi retirado desses professores a autoria e a autonomia de intervenção profissional. Além disso, observamos a pressão que os docentes sofrem para que os alunos, nas avaliações meramente quantitativas da aprendizagem, apresentem notas altas, desconsiderando por completo o processo vivido no decorrer do ano letivo.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barros, Ricardo AbdallaAzevedo, Maria Antonia Ramos De2018-11-12T17:28:00Z2018-11-12T17:28:00Z2016-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article359-381application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623650875Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 41, n. 2, p. 359-381, 2016.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/15802710.1590/2175-623650875S2175-62362016000200359S2175-62362016000200359.pdf9683880235696496SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-15T06:20:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158027Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:26:11.514208Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores Iniciantes The Impact of São Paulo faz Escola Program on newly Qualified Teachers |
title |
O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores Iniciantes |
spellingShingle |
O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores Iniciantes Barros, Ricardo Abdalla Teaching Work Curriculum Proposal of São Paulo State Portuguese Language and Literature Teaching Newly Qualified Teachers Trabalho Docente Currículo do Estado de São Paulo Ensino de Língua Portuguesa e Literatura Professores Iniciantes |
title_short |
O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores Iniciantes |
title_full |
O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores Iniciantes |
title_fullStr |
O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores Iniciantes |
title_full_unstemmed |
O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores Iniciantes |
title_sort |
O Impacto do Programa São Paulo faz Escola em Professores Iniciantes |
author |
Barros, Ricardo Abdalla |
author_facet |
Barros, Ricardo Abdalla Azevedo, Maria Antonia Ramos De |
author_role |
author |
author2 |
Azevedo, Maria Antonia Ramos De |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Ricardo Abdalla Azevedo, Maria Antonia Ramos De |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Work Curriculum Proposal of São Paulo State Portuguese Language and Literature Teaching Newly Qualified Teachers Trabalho Docente Currículo do Estado de São Paulo Ensino de Língua Portuguesa e Literatura Professores Iniciantes |
topic |
Teaching Work Curriculum Proposal of São Paulo State Portuguese Language and Literature Teaching Newly Qualified Teachers Trabalho Docente Currículo do Estado de São Paulo Ensino de Língua Portuguesa e Literatura Professores Iniciantes |
description |
Abstract: This study aimed to enhance reflections about the teaching of Portuguese language and literature newly qualified teachers who work with São Paulo Faz Escola Program. We conducted a qualitative research through a case study by means of analysis of documents, interviews and follow-up of these teachers. The data showed the feeling that the authorship and the autonomy of professional intervention were taken of these teachers. Besides, we observed the pressure suffered by teachers so that students have good grades in merely quantitative assessments, completely disregarding all they lived along the school year. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-01 2018-11-12T17:28:00Z 2018-11-12T17:28:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623650875 Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 41, n. 2, p. 359-381, 2016. 2175-6236 http://hdl.handle.net/11449/158027 10.1590/2175-623650875 S2175-62362016000200359 S2175-62362016000200359.pdf 9683880235696496 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-623650875 http://hdl.handle.net/11449/158027 |
identifier_str_mv |
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 41, n. 2, p. 359-381, 2016. 2175-6236 10.1590/2175-623650875 S2175-62362016000200359 S2175-62362016000200359.pdf 9683880235696496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
359-381 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129201380786176 |