The Game of Warranties of Disabled People Social Rights

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sobrinho, Reginaldo Célio
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: de Sá, Maria das Graças Silva Carvalho, Pantaleão, Edson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64287
Resumo: The article discusses the relative strength of special needs education institutions in a social game for the achievement of disabled people social rights. It is an ethnographic research and has the game model, developed by Elias (2005) as its main foundation. The centrality of special needs education institutions in the context of inclusive education policies is based on two interdependent devices: 1) the production and dissemination of knowledge on the intervention methods with people living with disabilities, under a medical-clinical perspective, and 2) the assistentialist side of economic and political liberalism.
id UFRGS-9_71303389b6b488d8b12272b1bada0a3d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/64287
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling The Game of Warranties of Disabled People Social RightsO Jogo das Garantias dos Direitos Sociais das Pessoas com DeficiênciaEducação Especial. Modelo de Jogo. Instituições Especializadas.Special Needs Education. Game Model. Special Needs Education Institutions.The article discusses the relative strength of special needs education institutions in a social game for the achievement of disabled people social rights. It is an ethnographic research and has the game model, developed by Elias (2005) as its main foundation. The centrality of special needs education institutions in the context of inclusive education policies is based on two interdependent devices: 1) the production and dissemination of knowledge on the intervention methods with people living with disabilities, under a medical-clinical perspective, and 2) the assistentialist side of economic and political liberalism.Discute a força relativa das instituições especializadas em Educação Especial no jogo social de concretização dos direitos sociais das pessoas com deficiência. Segue as orientações teórico-metodológicas da pesquisa do tipo etnográfico e assume o modelo de jogo, elaborado por Elias (2005), como principal fundamento. Observamos que a centralidade dessas instituições especializadas no contexto das políticas de educação inclusiva fundamenta-se em dois dispositivos interdependentes: 1) a produção e a disseminação do conhecimento sobre os modos de intervenção com as pessoas em situação de deficiência, numa perspectiva médico-clínica, e 2) a face assistencialista do liberalismo econômico e político que orientou a consolidação do Estado Moderno.FACED - UFRGS2017-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64287Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 4 (2017)Educação & Realidade; v. 42 n. 4 (2017)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64287/48636https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64287/48637Copyright (c) 2017 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSobrinho, Reginaldo Céliode Sá, Maria das Graças Silva CarvalhoPantaleão, Edson2018-06-26T17:32:30Zoai:seer.ufrgs.br:article/64287Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-06-26T17:32:30Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Game of Warranties of Disabled People Social Rights
O Jogo das Garantias dos Direitos Sociais das Pessoas com Deficiência
title The Game of Warranties of Disabled People Social Rights
spellingShingle The Game of Warranties of Disabled People Social Rights
Sobrinho, Reginaldo Célio
Educação Especial. Modelo de Jogo. Instituições Especializadas.
Special Needs Education. Game Model. Special Needs Education Institutions.
title_short The Game of Warranties of Disabled People Social Rights
title_full The Game of Warranties of Disabled People Social Rights
title_fullStr The Game of Warranties of Disabled People Social Rights
title_full_unstemmed The Game of Warranties of Disabled People Social Rights
title_sort The Game of Warranties of Disabled People Social Rights
author Sobrinho, Reginaldo Célio
author_facet Sobrinho, Reginaldo Célio
de Sá, Maria das Graças Silva Carvalho
Pantaleão, Edson
author_role author
author2 de Sá, Maria das Graças Silva Carvalho
Pantaleão, Edson
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sobrinho, Reginaldo Célio
de Sá, Maria das Graças Silva Carvalho
Pantaleão, Edson
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial. Modelo de Jogo. Instituições Especializadas.
Special Needs Education. Game Model. Special Needs Education Institutions.
topic Educação Especial. Modelo de Jogo. Instituições Especializadas.
Special Needs Education. Game Model. Special Needs Education Institutions.
description The article discusses the relative strength of special needs education institutions in a social game for the achievement of disabled people social rights. It is an ethnographic research and has the game model, developed by Elias (2005) as its main foundation. The centrality of special needs education institutions in the context of inclusive education policies is based on two interdependent devices: 1) the production and dissemination of knowledge on the intervention methods with people living with disabilities, under a medical-clinical perspective, and 2) the assistentialist side of economic and political liberalism.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64287
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64287/48636
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/64287/48637
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 4 (2017)
Educação & Realidade; v. 42 n. 4 (2017)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766987095670784