Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323 |
Resumo: | The Anthropocene has been considered a geological period of high risk due to the indiscriminate use of natural resources and the lifestyle assumed by the world population, to the detriment of ecosystem conservation. The set of problems requires a transdisciplinary scientific approach due to its complexity. But despite considerable advances, the anthropocene model is still considered controversial by the social sciences and humanities. The article brings the transdisciplinary approach as a methodological and epistemological tool to improve the connections between natural and human sciences in a new perspective to face realities (non-resistance zones) that underpin anthropocene transdisciplinarization. |
id |
UFRGS-9_746b0923577ec430de51232b401e858d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/121323 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the AnthropoceneEntrelaçando as Ciências: a transdisciplinarização do AntropocenoNíveis de RealidadeTransdisciplinarizaçãoAntropocenoCrise SocioambientalPesquisa transdisciplinarLevels of realityTransdisciplinarizationAnthropoceneTransdisciplinary researchThe Anthropocene has been considered a geological period of high risk due to the indiscriminate use of natural resources and the lifestyle assumed by the world population, to the detriment of ecosystem conservation. The set of problems requires a transdisciplinary scientific approach due to its complexity. But despite considerable advances, the anthropocene model is still considered controversial by the social sciences and humanities. The article brings the transdisciplinary approach as a methodological and epistemological tool to improve the connections between natural and human sciences in a new perspective to face realities (non-resistance zones) that underpin anthropocene transdisciplinarization.O Antropoceno tem sido considerado um período geológico de alto risco devido ao uso indiscriminado dos recursos naturais e estilo de vida assumido pela população mundial, em detrimento da conservação dos ecossistemas. O conjunto de problemas requer uma abordagem científica transdisciplinar devido à sua complexidade. Mas, apesar dos avanços consideráveis, o modelo antropocênico ainda é considerado polêmico por parte das ciências sociais e humanidades. O artigo traz a abordagem transdisciplinar como uma ferramenta metodológica e epistemológica para aprimorar as conexões entre as ciências naturais e humanas em uma nova perspectiva para enfrentar realidades (zonas de não resistência) que fundamenta a transdisciplinarização antropocênica.FACED - UFRGS2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12132310.1590/2175-6236121323vs01Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)Educação & Realidade; v. 48 (2023)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323/90292https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323/90293Copyright (c) 2023 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade Júnior, Hermes de2023-11-06T22:28:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/121323Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2023-11-06T22:28:56Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene Entrelaçando as Ciências: a transdisciplinarização do Antropoceno |
title |
Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene |
spellingShingle |
Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene Andrade Júnior, Hermes de Níveis de Realidade Transdisciplinarização Antropoceno Crise Socioambiental Pesquisa transdisciplinar Levels of reality Transdisciplinarization Anthropocene Transdisciplinary research |
title_short |
Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene |
title_full |
Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene |
title_fullStr |
Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene |
title_full_unstemmed |
Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene |
title_sort |
Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene |
author |
Andrade Júnior, Hermes de |
author_facet |
Andrade Júnior, Hermes de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade Júnior, Hermes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Níveis de Realidade Transdisciplinarização Antropoceno Crise Socioambiental Pesquisa transdisciplinar Levels of reality Transdisciplinarization Anthropocene Transdisciplinary research |
topic |
Níveis de Realidade Transdisciplinarização Antropoceno Crise Socioambiental Pesquisa transdisciplinar Levels of reality Transdisciplinarization Anthropocene Transdisciplinary research |
description |
The Anthropocene has been considered a geological period of high risk due to the indiscriminate use of natural resources and the lifestyle assumed by the world population, to the detriment of ecosystem conservation. The set of problems requires a transdisciplinary scientific approach due to its complexity. But despite considerable advances, the anthropocene model is still considered controversial by the social sciences and humanities. The article brings the transdisciplinary approach as a methodological and epistemological tool to improve the connections between natural and human sciences in a new perspective to face realities (non-resistance zones) that underpin anthropocene transdisciplinarization. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323 10.1590/2175-6236121323vs01 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323 |
identifier_str_mv |
10.1590/2175-6236121323vs01 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323/90292 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323/90293 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023) Educação & Realidade; v. 48 (2023) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766989310263296 |