Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade Júnior, Hermes de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323
Resumo: The Anthropocene has been considered a geological period of high risk due to the indiscriminate use of natural resources and the lifestyle assumed by the world population, to the detriment of ecosystem conservation. The set of problems requires a transdisciplinary scientific approach due to its complexity. But despite considerable advances, the anthropocene model is still considered controversial by the social sciences and humanities. The article brings the transdisciplinary approach as a methodological and epistemological tool to improve the connections between natural and human sciences in a new perspective to face realities (non-resistance zones) that underpin anthropocene transdisciplinarization.
id UFRGS-9_746b0923577ec430de51232b401e858d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/121323
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the AnthropoceneEntrelaçando as Ciências: a transdisciplinarização do AntropocenoNíveis de RealidadeTransdisciplinarizaçãoAntropocenoCrise SocioambientalPesquisa transdisciplinarLevels of realityTransdisciplinarizationAnthropoceneTransdisciplinary researchThe Anthropocene has been considered a geological period of high risk due to the indiscriminate use of natural resources and the lifestyle assumed by the world population, to the detriment of ecosystem conservation. The set of problems requires a transdisciplinary scientific approach due to its complexity. But despite considerable advances, the anthropocene model is still considered controversial by the social sciences and humanities. The article brings the transdisciplinary approach as a methodological and epistemological tool to improve the connections between natural and human sciences in a new perspective to face realities (non-resistance zones) that underpin anthropocene transdisciplinarization.O Antropoceno tem sido considerado um período geológico de alto risco devido ao uso indiscriminado dos recursos naturais e estilo de vida assumido pela população mundial, em detrimento da conservação dos ecossistemas. O conjunto de problemas requer uma abordagem científica transdisciplinar devido à sua complexidade. Mas, apesar dos avanços consideráveis, o modelo antropocênico ainda é considerado polêmico por parte das ciências sociais e humanidades. O artigo traz a abordagem transdisciplinar como uma ferramenta metodológica e epistemológica para aprimorar as conexões entre as ciências naturais e humanas em uma nova perspectiva para enfrentar realidades (zonas de não resistência) que fundamenta a transdisciplinarização antropocênica.FACED - UFRGS2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12132310.1590/2175-6236121323vs01Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)Educação & Realidade; v. 48 (2023)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323/90292https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323/90293Copyright (c) 2023 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade Júnior, Hermes de2023-11-06T22:28:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/121323Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2023-11-06T22:28:56Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene
Entrelaçando as Ciências: a transdisciplinarização do Antropoceno
title Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene
spellingShingle Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene
Andrade Júnior, Hermes de
Níveis de Realidade
Transdisciplinarização
Antropoceno
Crise Socioambiental
Pesquisa transdisciplinar
Levels of reality
Transdisciplinarization
Anthropocene
Transdisciplinary research
title_short Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene
title_full Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene
title_fullStr Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene
title_full_unstemmed Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene
title_sort Interweaving the Sciences: the transdisciplinarization of the Anthropocene
author Andrade Júnior, Hermes de
author_facet Andrade Júnior, Hermes de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade Júnior, Hermes de
dc.subject.por.fl_str_mv Níveis de Realidade
Transdisciplinarização
Antropoceno
Crise Socioambiental
Pesquisa transdisciplinar
Levels of reality
Transdisciplinarization
Anthropocene
Transdisciplinary research
topic Níveis de Realidade
Transdisciplinarização
Antropoceno
Crise Socioambiental
Pesquisa transdisciplinar
Levels of reality
Transdisciplinarization
Anthropocene
Transdisciplinary research
description The Anthropocene has been considered a geological period of high risk due to the indiscriminate use of natural resources and the lifestyle assumed by the world population, to the detriment of ecosystem conservation. The set of problems requires a transdisciplinary scientific approach due to its complexity. But despite considerable advances, the anthropocene model is still considered controversial by the social sciences and humanities. The article brings the transdisciplinary approach as a methodological and epistemological tool to improve the connections between natural and human sciences in a new perspective to face realities (non-resistance zones) that underpin anthropocene transdisciplinarization.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323
10.1590/2175-6236121323vs01
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323
identifier_str_mv 10.1590/2175-6236121323vs01
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323/90292
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121323/90293
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)
Educação & Realidade; v. 48 (2023)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766989310263296