Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733 |
Resumo: | This essay discusses the relationship between body and health in the exercise of social life, presenting possibilities of body perception from a paradigm that focus on emotions, sensitivities and affectations. The rationalist paradigm of modernity is nowadays tensioned by a contemporary science that considers the sensitive experience, not fragmenting body and mind anymore; on the contrary, considering themselves as a place for education, for the construction of thought and knowledge. The cult of the body and care for this one are approaches that cause different states among themselves when dealing with education and health, so the hierarchical and vertical privilege, before modernity and now, inverted, in the contemporary times, needs to be rethought. |
id |
UFRGS-9_76c94d6863cc1cfd21e6af961b92bb85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/63733 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming bodyFilosofia da Corporeidade: transversalizações de um corpo intenso de devirCorpo. Educação. Educação Física. Saúde.Body. Education. Physical Education. Health.This essay discusses the relationship between body and health in the exercise of social life, presenting possibilities of body perception from a paradigm that focus on emotions, sensitivities and affectations. The rationalist paradigm of modernity is nowadays tensioned by a contemporary science that considers the sensitive experience, not fragmenting body and mind anymore; on the contrary, considering themselves as a place for education, for the construction of thought and knowledge. The cult of the body and care for this one are approaches that cause different states among themselves when dealing with education and health, so the hierarchical and vertical privilege, before modernity and now, inverted, in the contemporary times, needs to be rethought.Este ensaio discute as relações entre corpo e saúde no exercício da vida em sociedade e apresenta possibilidades de percepção corporal a partir de um paradigma que privilegia emoções, sensibilidades e afetações. O paradigma racionalista da modernidade agora é tensionado por uma ciência contemporânea, que considera a experiência sensível, não mais fragmentando corpo e mente, e sim considerando-os lugar de educação, de construção de pensamento e de conhecimento. O culto ao corpo e o cuidado com este são abordagens que provocam estados diferentes em si quando tratamos de educação e saúde; por isso, o privilégio hierárquico e verticalizado, antes da modernidade e agora, invertido, na contemporaneidade, precisa ser repensado.FACED - UFRGS2017-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 1 (2018)Educação & Realidade; v. 43 n. 1 (2018)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733/45061Santos, Andreia Mendes dosCosta, Fábio Soares dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-06T18:28:36Zoai:seer.ufrgs.br:article/63733Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-06T18:28:36Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body Filosofia da Corporeidade: transversalizações de um corpo intenso de devir |
title |
Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body |
spellingShingle |
Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body Santos, Andreia Mendes dos Corpo. Educação. Educação Física. Saúde. Body. Education. Physical Education. Health. |
title_short |
Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body |
title_full |
Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body |
title_fullStr |
Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body |
title_full_unstemmed |
Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body |
title_sort |
Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body |
author |
Santos, Andreia Mendes dos |
author_facet |
Santos, Andreia Mendes dos Costa, Fábio Soares da |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Fábio Soares da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Andreia Mendes dos Costa, Fábio Soares da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corpo. Educação. Educação Física. Saúde. Body. Education. Physical Education. Health. |
topic |
Corpo. Educação. Educação Física. Saúde. Body. Education. Physical Education. Health. |
description |
This essay discusses the relationship between body and health in the exercise of social life, presenting possibilities of body perception from a paradigm that focus on emotions, sensitivities and affectations. The rationalist paradigm of modernity is nowadays tensioned by a contemporary science that considers the sensitive experience, not fragmenting body and mind anymore; on the contrary, considering themselves as a place for education, for the construction of thought and knowledge. The cult of the body and care for this one are approaches that cause different states among themselves when dealing with education and health, so the hierarchical and vertical privilege, before modernity and now, inverted, in the contemporary times, needs to be rethought. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733/45061 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 1 (2018) Educação & Realidade; v. 43 n. 1 (2018) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766986782146560 |