Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Andreia Mendes dos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Costa, Fábio Soares da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733
Resumo: This essay discusses the relationship between body and health in the exercise of social life, presenting possibilities of body perception from a paradigm that focus on emotions, sensitivities and affectations. The rationalist paradigm of modernity is nowadays tensioned by a contemporary science that considers the sensitive experience, not fragmenting body and mind anymore; on the contrary, considering themselves as a place for education, for the construction of thought and knowledge. The cult of the body and care for this one are approaches that cause different states among themselves when dealing with education and health, so the hierarchical and vertical privilege, before modernity and now, inverted, in the contemporary times, needs to be rethought.
id UFRGS-9_76c94d6863cc1cfd21e6af961b92bb85
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/63733
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming bodyFilosofia da Corporeidade: transversalizações de um corpo intenso de devirCorpo. Educação. Educação Física. Saúde.Body. Education. Physical Education. Health.This essay discusses the relationship between body and health in the exercise of social life, presenting possibilities of body perception from a paradigm that focus on emotions, sensitivities and affectations. The rationalist paradigm of modernity is nowadays tensioned by a contemporary science that considers the sensitive experience, not fragmenting body and mind anymore; on the contrary, considering themselves as a place for education, for the construction of thought and knowledge. The cult of the body and care for this one are approaches that cause different states among themselves when dealing with education and health, so the hierarchical and vertical privilege, before modernity and now, inverted, in the contemporary times, needs to be rethought.Este ensaio discute as relações entre corpo e saúde no exercício da vida em sociedade e apresenta possibilidades de percepção corporal a partir de um paradigma que privilegia emoções, sensibilidades e afetações. O paradigma racionalista da modernidade agora é tensionado por uma ciência contemporânea, que considera a experiência sensível, não mais fragmentando corpo e mente, e sim considerando-os lugar de educação, de construção de pensamento e de conhecimento. O culto ao corpo e o cuidado com este são abordagens que provocam estados diferentes em si quando tratamos de educação e saúde; por isso, o privilégio hierárquico e verticalizado, antes da modernidade e agora, invertido, na contemporaneidade, precisa ser repensado.FACED - UFRGS2017-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 1 (2018)Educação & Realidade; v. 43 n. 1 (2018)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733/45061Santos, Andreia Mendes dosCosta, Fábio Soares dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-06T18:28:36Zoai:seer.ufrgs.br:article/63733Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-06T18:28:36Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body
Filosofia da Corporeidade: transversalizações de um corpo intenso de devir
title Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body
spellingShingle Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body
Santos, Andreia Mendes dos
Corpo. Educação. Educação Física. Saúde.
Body. Education. Physical Education. Health.
title_short Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body
title_full Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body
title_fullStr Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body
title_full_unstemmed Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body
title_sort Corporeality Philosophy: transversalizing of an intense becoming body
author Santos, Andreia Mendes dos
author_facet Santos, Andreia Mendes dos
Costa, Fábio Soares da
author_role author
author2 Costa, Fábio Soares da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Andreia Mendes dos
Costa, Fábio Soares da
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo. Educação. Educação Física. Saúde.
Body. Education. Physical Education. Health.
topic Corpo. Educação. Educação Física. Saúde.
Body. Education. Physical Education. Health.
description This essay discusses the relationship between body and health in the exercise of social life, presenting possibilities of body perception from a paradigm that focus on emotions, sensitivities and affectations. The rationalist paradigm of modernity is nowadays tensioned by a contemporary science that considers the sensitive experience, not fragmenting body and mind anymore; on the contrary, considering themselves as a place for education, for the construction of thought and knowledge. The cult of the body and care for this one are approaches that cause different states among themselves when dealing with education and health, so the hierarchical and vertical privilege, before modernity and now, inverted, in the contemporary times, needs to be rethought.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/63733/45061
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 1 (2018)
Educação & Realidade; v. 43 n. 1 (2018)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766986782146560