E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Masschelein, Jan
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685
Resumo: The following article it argues about poor pedagogy as possibility of education of the look. From the perspective of Walter Benjamin´s and Michel Foucault´s theories the author discusses the problem of walking - as a new way to look at - and the problem of critical thinking as an attention act. It is treated educational critical research not as insight or knowledge, but as a kind of opening for a existencial space, a space concrete of practical freedom, what explain why critical educational research demands a poor pedagogy.
id UFRGS-9_76e0524c328a8bf1d06c38b8dd465bfe
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6685
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogyE-ducando o Olhar: a necessidade de uma pedagogia pobreEducação do olhar. Pedagogia. Pesquisa. Crítica.The following article it argues about poor pedagogy as possibility of education of the look. From the perspective of Walter Benjamin´s and Michel Foucault´s theories the author discusses the problem of walking - as a new way to look at - and the problem of critical thinking as an attention act. It is treated educational critical research not as insight or knowledge, but as a kind of opening for a existencial space, a space concrete of practical freedom, what explain why critical educational research demands a poor pedagogy.O artigo defende uma pedagogia pobre como possibilidade de educação do olhar. A partir de duas observações, uma de Walter Benjamim e outra de Michel Foucault, o autor discorre sobre o caminhar, como um novo olhar, e sobre a crítica como ato de atenção, respectivamente. Trata-se a pesquisa crítica educacional não como insight e como conhecimento, mas como possibilidade de abertura para um espaço existencial, um espaço concreto de liberdade prática. É, portanto, de uma pedagogia pobre que a pesquisa educacional crítica precisa.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 33 No. 1 (2008)Educação & Realidade; v. 33 n. 1 (2008)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685/3998Masschelein, Janinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-20T12:46:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/6685Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-20T12:46:59Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy
E-ducando o Olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre
title E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy
spellingShingle E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy
Masschelein, Jan
Educação do olhar. Pedagogia. Pesquisa. Crítica.
title_short E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy
title_full E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy
title_fullStr E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy
title_full_unstemmed E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy
title_sort E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy
author Masschelein, Jan
author_facet Masschelein, Jan
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Masschelein, Jan
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do olhar. Pedagogia. Pesquisa. Crítica.
topic Educação do olhar. Pedagogia. Pesquisa. Crítica.
description The following article it argues about poor pedagogy as possibility of education of the look. From the perspective of Walter Benjamin´s and Michel Foucault´s theories the author discusses the problem of walking - as a new way to look at - and the problem of critical thinking as an attention act. It is treated educational critical research not as insight or knowledge, but as a kind of opening for a existencial space, a space concrete of practical freedom, what explain why critical educational research demands a poor pedagogy.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685/3998
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 33 No. 1 (2008)
Educação & Realidade; v. 33 n. 1 (2008)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766983590281216