E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685 |
Resumo: | The following article it argues about poor pedagogy as possibility of education of the look. From the perspective of Walter Benjamin´s and Michel Foucault´s theories the author discusses the problem of walking - as a new way to look at - and the problem of critical thinking as an attention act. It is treated educational critical research not as insight or knowledge, but as a kind of opening for a existencial space, a space concrete of practical freedom, what explain why critical educational research demands a poor pedagogy. |
id |
UFRGS-9_76e0524c328a8bf1d06c38b8dd465bfe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/6685 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogyE-ducando o Olhar: a necessidade de uma pedagogia pobreEducação do olhar. Pedagogia. Pesquisa. Crítica.The following article it argues about poor pedagogy as possibility of education of the look. From the perspective of Walter Benjamin´s and Michel Foucault´s theories the author discusses the problem of walking - as a new way to look at - and the problem of critical thinking as an attention act. It is treated educational critical research not as insight or knowledge, but as a kind of opening for a existencial space, a space concrete of practical freedom, what explain why critical educational research demands a poor pedagogy.O artigo defende uma pedagogia pobre como possibilidade de educação do olhar. A partir de duas observações, uma de Walter Benjamim e outra de Michel Foucault, o autor discorre sobre o caminhar, como um novo olhar, e sobre a crítica como ato de atenção, respectivamente. Trata-se a pesquisa crítica educacional não como insight e como conhecimento, mas como possibilidade de abertura para um espaço existencial, um espaço concreto de liberdade prática. É, portanto, de uma pedagogia pobre que a pesquisa educacional crítica precisa.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 33 No. 1 (2008)Educação & Realidade; v. 33 n. 1 (2008)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685/3998Masschelein, Janinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-20T12:46:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/6685Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-20T12:46:59Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy E-ducando o Olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre |
title |
E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy |
spellingShingle |
E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy Masschelein, Jan Educação do olhar. Pedagogia. Pesquisa. Crítica. |
title_short |
E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy |
title_full |
E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy |
title_fullStr |
E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy |
title_full_unstemmed |
E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy |
title_sort |
E-ducating the Look: on the necessity of a poor pedagogy |
author |
Masschelein, Jan |
author_facet |
Masschelein, Jan |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Masschelein, Jan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do olhar. Pedagogia. Pesquisa. Crítica. |
topic |
Educação do olhar. Pedagogia. Pesquisa. Crítica. |
description |
The following article it argues about poor pedagogy as possibility of education of the look. From the perspective of Walter Benjamin´s and Michel Foucault´s theories the author discusses the problem of walking - as a new way to look at - and the problem of critical thinking as an attention act. It is treated educational critical research not as insight or knowledge, but as a kind of opening for a existencial space, a space concrete of practical freedom, what explain why critical educational research demands a poor pedagogy. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6685/3998 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 33 No. 1 (2008) Educação & Realidade; v. 33 n. 1 (2008) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766983590281216 |