Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Carlos Eduardo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Gonçalves, Nadia Gaiofatto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656
Resumo: This article is intended to convey the history of the process of teacher training at the higher education level in Paraná state. The conducting thread of the analysis are aspects related to the creation of the first higher education institution in the state, known since 1950 as Universidade Federal do Paraná (UFPR). We will emphasize the changes in the institutional, political and curricular configurations associated with the different academic aspects involved in the teacher training processes at UFPR between 1938 and 2010. Special attention will be dedicated to the implementation and consolidation of the pedagogy course and the Education Sector, and we will analyze proposals and actions related to the teacher training courses at the institution.
id UFRGS-9_77144d7abc7b3113c6c6bf927e21db4f
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/67656
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)Formação de Professores no Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (1938-2010)Formação de Professores. UFPR. Curso de Pedagogia. Licenciaturas.Teacher Training. UFPR. Pedagogy Course. Licentiate Degree Courses.This article is intended to convey the history of the process of teacher training at the higher education level in Paraná state. The conducting thread of the analysis are aspects related to the creation of the first higher education institution in the state, known since 1950 as Universidade Federal do Paraná (UFPR). We will emphasize the changes in the institutional, political and curricular configurations associated with the different academic aspects involved in the teacher training processes at UFPR between 1938 and 2010. Special attention will be dedicated to the implementation and consolidation of the pedagogy course and the Education Sector, and we will analyze proposals and actions related to the teacher training courses at the institution.O objetivo do artigo é narrar a história do processo de formação de professores em nível superior no Estado do Paraná, tendo como fio condutor da análise aspectos relacionados à criação da primeira instituição de ensino superior do Estado, designada a partir de 1950, como Universidade Federal do Paraná (UFPR). Enfatizaremos as mudanças nas configurações institucionais, políticas e curriculares associadas aos diferentes espaços acadêmicos envolvidos nos processos de formação de professores na UFPR, entre 1938 e 2010. Especial atenção será dedicada à implantação e consolidação do curso de Pedagogia e do Setor de Educação, ainda que, pontualmente, analisaremos propostas e ações relacionadas aos cursos de licenciatura presentes na instituição.FACED - UFRGS2016-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 (2016): EspecialEducação & Realidade; v. 41 (2016): Especial2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656/48246Copyright (c) 2016 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Carlos EduardoGonçalves, Nadia Gaiofatto2018-05-24T18:06:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/67656Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-05-24T18:06:16Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)
Formação de Professores no Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (1938-2010)
title Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)
spellingShingle Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)
Vieira, Carlos Eduardo
Formação de Professores. UFPR. Curso de Pedagogia. Licenciaturas.
Teacher Training. UFPR. Pedagogy Course. Licentiate Degree Courses.
title_short Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)
title_full Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)
title_fullStr Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)
title_full_unstemmed Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)
title_sort Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)
author Vieira, Carlos Eduardo
author_facet Vieira, Carlos Eduardo
Gonçalves, Nadia Gaiofatto
author_role author
author2 Gonçalves, Nadia Gaiofatto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Carlos Eduardo
Gonçalves, Nadia Gaiofatto
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores. UFPR. Curso de Pedagogia. Licenciaturas.
Teacher Training. UFPR. Pedagogy Course. Licentiate Degree Courses.
topic Formação de Professores. UFPR. Curso de Pedagogia. Licenciaturas.
Teacher Training. UFPR. Pedagogy Course. Licentiate Degree Courses.
description This article is intended to convey the history of the process of teacher training at the higher education level in Paraná state. The conducting thread of the analysis are aspects related to the creation of the first higher education institution in the state, known since 1950 as Universidade Federal do Paraná (UFPR). We will emphasize the changes in the institutional, political and curricular configurations associated with the different academic aspects involved in the teacher training processes at UFPR between 1938 and 2010. Special attention will be dedicated to the implementation and consolidation of the pedagogy course and the Education Sector, and we will analyze proposals and actions related to the teacher training courses at the institution.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656/48246
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 (2016): Especial
Educação & Realidade; v. 41 (2016): Especial
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766987150196736