Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656 |
Resumo: | This article is intended to convey the history of the process of teacher training at the higher education level in Paraná state. The conducting thread of the analysis are aspects related to the creation of the first higher education institution in the state, known since 1950 as Universidade Federal do Paraná (UFPR). We will emphasize the changes in the institutional, political and curricular configurations associated with the different academic aspects involved in the teacher training processes at UFPR between 1938 and 2010. Special attention will be dedicated to the implementation and consolidation of the pedagogy course and the Education Sector, and we will analyze proposals and actions related to the teacher training courses at the institution. |
id |
UFRGS-9_77144d7abc7b3113c6c6bf927e21db4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/67656 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010)Formação de Professores no Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (1938-2010)Formação de Professores. UFPR. Curso de Pedagogia. Licenciaturas.Teacher Training. UFPR. Pedagogy Course. Licentiate Degree Courses.This article is intended to convey the history of the process of teacher training at the higher education level in Paraná state. The conducting thread of the analysis are aspects related to the creation of the first higher education institution in the state, known since 1950 as Universidade Federal do Paraná (UFPR). We will emphasize the changes in the institutional, political and curricular configurations associated with the different academic aspects involved in the teacher training processes at UFPR between 1938 and 2010. Special attention will be dedicated to the implementation and consolidation of the pedagogy course and the Education Sector, and we will analyze proposals and actions related to the teacher training courses at the institution.O objetivo do artigo é narrar a história do processo de formação de professores em nível superior no Estado do Paraná, tendo como fio condutor da análise aspectos relacionados à criação da primeira instituição de ensino superior do Estado, designada a partir de 1950, como Universidade Federal do Paraná (UFPR). Enfatizaremos as mudanças nas configurações institucionais, políticas e curriculares associadas aos diferentes espaços acadêmicos envolvidos nos processos de formação de professores na UFPR, entre 1938 e 2010. Especial atenção será dedicada à implantação e consolidação do curso de Pedagogia e do Setor de Educação, ainda que, pontualmente, analisaremos propostas e ações relacionadas aos cursos de licenciatura presentes na instituição.FACED - UFRGS2016-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 (2016): EspecialEducação & Realidade; v. 41 (2016): Especial2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656/48246Copyright (c) 2016 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Carlos EduardoGonçalves, Nadia Gaiofatto2018-05-24T18:06:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/67656Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-05-24T18:06:16Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010) Formação de Professores no Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (1938-2010) |
title |
Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010) |
spellingShingle |
Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010) Vieira, Carlos Eduardo Formação de Professores. UFPR. Curso de Pedagogia. Licenciaturas. Teacher Training. UFPR. Pedagogy Course. Licentiate Degree Courses. |
title_short |
Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010) |
title_full |
Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010) |
title_fullStr |
Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010) |
title_full_unstemmed |
Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010) |
title_sort |
Teacher Training in the Education Sector of Universidade Federal do Paraná (1938-2010) |
author |
Vieira, Carlos Eduardo |
author_facet |
Vieira, Carlos Eduardo Gonçalves, Nadia Gaiofatto |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Nadia Gaiofatto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Carlos Eduardo Gonçalves, Nadia Gaiofatto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores. UFPR. Curso de Pedagogia. Licenciaturas. Teacher Training. UFPR. Pedagogy Course. Licentiate Degree Courses. |
topic |
Formação de Professores. UFPR. Curso de Pedagogia. Licenciaturas. Teacher Training. UFPR. Pedagogy Course. Licentiate Degree Courses. |
description |
This article is intended to convey the history of the process of teacher training at the higher education level in Paraná state. The conducting thread of the analysis are aspects related to the creation of the first higher education institution in the state, known since 1950 as Universidade Federal do Paraná (UFPR). We will emphasize the changes in the institutional, political and curricular configurations associated with the different academic aspects involved in the teacher training processes at UFPR between 1938 and 2010. Special attention will be dedicated to the implementation and consolidation of the pedagogy course and the Education Sector, and we will analyze proposals and actions related to the teacher training courses at the institution. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67656/48246 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 (2016): Especial Educação & Realidade; v. 41 (2016): Especial 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766987150196736 |