Gender Ideology: an analysis methodology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Jasmine
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: César, Maria Rita de Assis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/86456
Resumo: This paper proposes a two-step model for the inference of discourse on textual databases. The focus is on gender ideology and the action of EscolasemPartido.org and the Free Brazil Movement (Movimento Brasil Livre) on social networks, as well as the presence of the debate on the subject in the Chamber of Deputies. The first stage consists of a discourse analysis, made from the contributions of Michel Foucault and Judith Butler. The second stage consists of verifying the materiality of discourse in selected documents, using a topic modeling method based on latent Dirichlet allocation - LDA. It is concluded that the methodology allows one to infer the presence of the discourse of gender ideology on social networks, driving its reception by the parliamentary debate.
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spelling Gender Ideology: an analysis methodologyIdeologia de Gênero: uma metodologia de análiseInferência do DiscursoAnálise do DiscursoIdeologia de GêneroEscola sem PartidoMídias SociaisDiscourse InferenceDiscourse AnalysisGender IdeologyEscola sem PartidoSocial Media.This paper proposes a two-step model for the inference of discourse on textual databases. The focus is on gender ideology and the action of EscolasemPartido.org and the Free Brazil Movement (Movimento Brasil Livre) on social networks, as well as the presence of the debate on the subject in the Chamber of Deputies. The first stage consists of a discourse analysis, made from the contributions of Michel Foucault and Judith Butler. The second stage consists of verifying the materiality of discourse in selected documents, using a topic modeling method based on latent Dirichlet allocation - LDA. It is concluded that the methodology allows one to infer the presence of the discourse of gender ideology on social networks, driving its reception by the parliamentary debate.Este artigo propõe um modelo de duas etapas para inferência do discurso em bases textuais. Os focos são a ideologia de gênero e a ação do EscolasemPartido.org e do Movimento Brasil Livre nas redes sociais bem como a presença do debate sobre o tema na Câmara dos Deputados. A primeira etapa consiste em uma análise do discurso, feita a partir das contribuições de Michel Foucault e Judith Butler. A segunda consiste na verificação da materialidade do discurso em documentos selecionados, utilizando um método de modelagem de tópicos baseado na alocação latente de Dirichlet - LDA. Conclui-se que a metodologia permite inferir a presença do discurso da ideologia de gênero nas redes sociais, impulsionando a sua recepção pelo debate parlamentar. FACED - UFRGS2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/86456Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/86456/55212https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/86456/55213Copyright (c) 2019 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, JasmineCésar, Maria Rita de Assis2022-10-13T13:53:42Zoai:seer.ufrgs.br:article/86456Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-10-13T13:53:42Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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