Microphysics of the school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610 |
Resumo: | Even the apparently most pure and uncontaminated school system shelters within it a wide and complex play of interests and resistances. Is it possible to establish a process of pedagogical renewal which would be capable of working in favor of the most disavantaged groups? The purpouse of this article is to evaluate the validity of his thought against the urgencies of the present, three dimensions bring into relief his intellectual commitment and his disposition to inspire progressive political practices: the regime of knowledge, the spaces of power and, lastly, the social production of subjectivity. |
id |
UFRGS-9_87a007141e713f689f4cd1f4ea94e90f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/71610 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Microphysics of the schoolMicrofisica da escolaregimes ofkowlegesocial production of subjectivityeducation and powerregime de saberprodução social da subjetividadeeducação e poderEven the apparently most pure and uncontaminated school system shelters within it a wide and complex play of interests and resistances. Is it possible to establish a process of pedagogical renewal which would be capable of working in favor of the most disavantaged groups? The purpouse of this article is to evaluate the validity of his thought against the urgencies of the present, three dimensions bring into relief his intellectual commitment and his disposition to inspire progressive political practices: the regime of knowledge, the spaces of power and, lastly, the social production of subjectivity.O sistema de ensino aparentemente mais puro e descontaminado abriga no seu interior um amplo e complexo jogo de interesses e resistências. É possível promover uma renovação pedagógica que favoreça escolarmente às populações mais favorecidas? o que se propõe, nesse artigo, é uma leitura da obra de Michel Foucault articulada em torno desse decisivo problema. Procura-se confrontar a validade de seu pensamento com as urgências do presente, partindo de três dimensões de sua obra para transferi-las ao âmbito escolar; três dimensões que põem em relevo seu compromisso intelectual e sua vontade de inspirar políticas progressivas: o regime do saber, os espaços do poder e, enfim, a produção social da subjetividade.FACED - UFRGS2017-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 21 No. 2 (1996)Educação & Realidade; v. 21 n. 2 (1996)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610/40618Copyright (c) 2017 Fernando Álvarez Uríainfo:eu-repo/semantics/openAccessUría, Fernando Álvarez2017-03-03T18:49:07Zoai:seer.ufrgs.br:article/71610Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-03-03T18:49:07Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Microphysics of the school Microfisica da escola |
title |
Microphysics of the school |
spellingShingle |
Microphysics of the school Uría, Fernando Álvarez regimes ofkowlege social production of subjectivity education and power regime de saber produção social da subjetividade educação e poder |
title_short |
Microphysics of the school |
title_full |
Microphysics of the school |
title_fullStr |
Microphysics of the school |
title_full_unstemmed |
Microphysics of the school |
title_sort |
Microphysics of the school |
author |
Uría, Fernando Álvarez |
author_facet |
Uría, Fernando Álvarez |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Uría, Fernando Álvarez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
regimes ofkowlege social production of subjectivity education and power regime de saber produção social da subjetividade educação e poder |
topic |
regimes ofkowlege social production of subjectivity education and power regime de saber produção social da subjetividade educação e poder |
description |
Even the apparently most pure and uncontaminated school system shelters within it a wide and complex play of interests and resistances. Is it possible to establish a process of pedagogical renewal which would be capable of working in favor of the most disavantaged groups? The purpouse of this article is to evaluate the validity of his thought against the urgencies of the present, three dimensions bring into relief his intellectual commitment and his disposition to inspire progressive political practices: the regime of knowledge, the spaces of power and, lastly, the social production of subjectivity. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610/40618 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Fernando Álvarez Uría info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Fernando Álvarez Uría |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 21 No. 2 (1996) Educação & Realidade; v. 21 n. 2 (1996) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766987235131392 |