Microphysics of the school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Uría, Fernando Álvarez
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610
Resumo: Even the apparently most pure and uncontaminated school system shelters within it a wide and complex play of interests and resistances. Is it possible to establish a process of pedagogical renewal which would be capable of working in favor of the most disavantaged groups? The purpouse of this article is to evaluate the validity of his thought against the urgencies of the present, three dimensions bring into relief his intellectual commitment and his disposition to inspire progressive political practices: the regime of knowledge, the spaces of power and, lastly, the social production of subjectivity.
id UFRGS-9_87a007141e713f689f4cd1f4ea94e90f
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/71610
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Microphysics of the schoolMicrofisica da escolaregimes ofkowlegesocial production of subjectivityeducation and powerregime de saberprodução social da subjetividadeeducação e poderEven the apparently most pure and uncontaminated school system shelters within it a wide and complex play of interests and resistances. Is it possible to establish a process of pedagogical renewal which would be capable of working in favor of the most disavantaged groups? The purpouse of this article is to evaluate the validity of his thought against the urgencies of the present, three dimensions bring into relief his intellectual commitment and his disposition to inspire progressive political practices: the regime of knowledge, the spaces of power and, lastly, the social production of subjectivity.O sistema de ensino aparentemente mais puro e descontaminado abriga no seu interior um amplo e complexo jogo de interesses e resistências. É possível promover uma renovação pedagógica que favoreça escolarmente às populações mais favorecidas? o que se propõe, nesse artigo, é uma leitura da obra de Michel Foucault articulada em torno desse decisivo problema. Procura-se confrontar a validade de seu pensamento com as urgências do presente, partindo de três dimensões de sua obra para transferi-las ao âmbito escolar; três dimensões que põem em relevo seu compromisso intelectual e sua vontade de inspirar políticas progressivas: o regime do saber, os espaços do poder e, enfim, a produção social da subjetividade.FACED - UFRGS2017-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 21 No. 2 (1996)Educação & Realidade; v. 21 n. 2 (1996)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610/40618Copyright (c) 2017 Fernando Álvarez Uríainfo:eu-repo/semantics/openAccessUría, Fernando Álvarez2017-03-03T18:49:07Zoai:seer.ufrgs.br:article/71610Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-03-03T18:49:07Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Microphysics of the school
Microfisica da escola
title Microphysics of the school
spellingShingle Microphysics of the school
Uría, Fernando Álvarez
regimes ofkowlege
social production of subjectivity
education and power
regime de saber
produção social da subjetividade
educação e poder
title_short Microphysics of the school
title_full Microphysics of the school
title_fullStr Microphysics of the school
title_full_unstemmed Microphysics of the school
title_sort Microphysics of the school
author Uría, Fernando Álvarez
author_facet Uría, Fernando Álvarez
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Uría, Fernando Álvarez
dc.subject.por.fl_str_mv regimes ofkowlege
social production of subjectivity
education and power
regime de saber
produção social da subjetividade
educação e poder
topic regimes ofkowlege
social production of subjectivity
education and power
regime de saber
produção social da subjetividade
educação e poder
description Even the apparently most pure and uncontaminated school system shelters within it a wide and complex play of interests and resistances. Is it possible to establish a process of pedagogical renewal which would be capable of working in favor of the most disavantaged groups? The purpouse of this article is to evaluate the validity of his thought against the urgencies of the present, three dimensions bring into relief his intellectual commitment and his disposition to inspire progressive political practices: the regime of knowledge, the spaces of power and, lastly, the social production of subjectivity.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71610/40618
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Fernando Álvarez Uría
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Fernando Álvarez Uría
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 21 No. 2 (1996)
Educação & Realidade; v. 21 n. 2 (1996)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766987235131392