Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353 |
Resumo: | The paper aims to think about the human developmentfrom some aspects of the philosophy of Michel de Montaigne offeredto us in the classic text Essays. Initially, it introduces an outline of the Renaissanceage, the basis of his anthropological perspective, marked by theman’s importance in the world. Based on a hermeneutics of Montaigne´sessays, it interprets the idea of finiteness and of frequentation brought bythe author as part of foundational elements of his philosophical horizon.The contribution of Michel de Montaigne’ philosophy of education points,precisely, to the open and inconclusive (and therefore rich) character of life,of human development and of education. |
id |
UFRGS-9_9471076fa0e9709413acd4e422ca7e38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/41353 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de MontaigneFinitude, “Frequentação do Mundo” e Formação Humana em Michel de MontaigneMichel de Montaigne. Finiteness. “Frequenting the World”. Human Development. Philosophy of Education.Michel de Montaigne. Finitude. “Frequentação do Mundo”. Formação Humana. Filosofia da Educação.The paper aims to think about the human developmentfrom some aspects of the philosophy of Michel de Montaigne offeredto us in the classic text Essays. Initially, it introduces an outline of the Renaissanceage, the basis of his anthropological perspective, marked by theman’s importance in the world. Based on a hermeneutics of Montaigne´sessays, it interprets the idea of finiteness and of frequentation brought bythe author as part of foundational elements of his philosophical horizon.The contribution of Michel de Montaigne’ philosophy of education points,precisely, to the open and inconclusive (and therefore rich) character of life,of human development and of education.O artigo propõe pensar a formação humana a partirde alguns aspectos da filosofia de Michel de Montaigne que nos são dadosno texto clássico Ensaios. Inicialmente apresenta-se um desenho da épocarenascentista, chão de sua perspectiva antropológica, marcada pela importânciado homem no mundo. Tendo por base uma hermenêutica dos ensaiosmontaigneanos, interpreta-se a ideia de finitude e de frequentaçãopostas pelo autor enquanto elementos fundantes de seu horizonte filosófico.A contribuição da filosofia da educação de Michel de Montaigne aponta,justamente, para o caráter aberto e inconclusivo (e, por isso, rico) da vida,da formação humana e da educação.FACED - UFRGS2014-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 4 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 4 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353/46506Moura, Rosana Silva deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-19T14:00:46Zoai:seer.ufrgs.br:article/41353Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-01-19T14:00:46Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne Finitude, “Frequentação do Mundo” e Formação Humana em Michel de Montaigne |
title |
Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne |
spellingShingle |
Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne Moura, Rosana Silva de Michel de Montaigne. Finiteness. “Frequenting the World”. Human Development. Philosophy of Education. Michel de Montaigne. Finitude. “Frequentação do Mundo”. Formação Humana. Filosofia da Educação. |
title_short |
Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne |
title_full |
Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne |
title_fullStr |
Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne |
title_full_unstemmed |
Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne |
title_sort |
Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne |
author |
Moura, Rosana Silva de |
author_facet |
Moura, Rosana Silva de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Rosana Silva de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Michel de Montaigne. Finiteness. “Frequenting the World”. Human Development. Philosophy of Education. Michel de Montaigne. Finitude. “Frequentação do Mundo”. Formação Humana. Filosofia da Educação. |
topic |
Michel de Montaigne. Finiteness. “Frequenting the World”. Human Development. Philosophy of Education. Michel de Montaigne. Finitude. “Frequentação do Mundo”. Formação Humana. Filosofia da Educação. |
description |
The paper aims to think about the human developmentfrom some aspects of the philosophy of Michel de Montaigne offeredto us in the classic text Essays. Initially, it introduces an outline of the Renaissanceage, the basis of his anthropological perspective, marked by theman’s importance in the world. Based on a hermeneutics of Montaigne´sessays, it interprets the idea of finiteness and of frequentation brought bythe author as part of foundational elements of his philosophical horizon.The contribution of Michel de Montaigne’ philosophy of education points,precisely, to the open and inconclusive (and therefore rich) character of life,of human development and of education. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353/46506 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 4 (2014) Educação & Realidade; v. 39 n. 4 (2014) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766985611935744 |