Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Rosana Silva de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353
Resumo: The paper aims to think about the human developmentfrom some aspects of the philosophy of Michel de Montaigne offeredto us in the classic text Essays. Initially, it introduces an outline of the Renaissanceage, the basis of his anthropological perspective, marked by theman’s importance in the world. Based on a hermeneutics of Montaigne´sessays, it interprets the idea of finiteness and of frequentation brought bythe author as part of foundational elements of his philosophical horizon.The contribution of Michel de Montaigne’ philosophy of education points,precisely, to the open and inconclusive (and therefore rich) character of life,of human development and of education.
id UFRGS-9_9471076fa0e9709413acd4e422ca7e38
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/41353
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de MontaigneFinitude, “Frequentação do Mundo” e Formação Humana em Michel de MontaigneMichel de Montaigne. Finiteness. “Frequenting the World”. Human Development. Philosophy of Education.Michel de Montaigne. Finitude. “Frequentação do Mundo”. Formação Humana. Filosofia da Educação.The paper aims to think about the human developmentfrom some aspects of the philosophy of Michel de Montaigne offeredto us in the classic text Essays. Initially, it introduces an outline of the Renaissanceage, the basis of his anthropological perspective, marked by theman’s importance in the world. Based on a hermeneutics of Montaigne´sessays, it interprets the idea of finiteness and of frequentation brought bythe author as part of foundational elements of his philosophical horizon.The contribution of Michel de Montaigne’ philosophy of education points,precisely, to the open and inconclusive (and therefore rich) character of life,of human development and of education.O artigo propõe pensar a formação humana a partirde alguns aspectos da filosofia de Michel de Montaigne que nos são dadosno texto clássico Ensaios. Inicialmente apresenta-se um desenho da épocarenascentista, chão de sua perspectiva antropológica, marcada pela importânciado homem no mundo. Tendo por base uma hermenêutica dos ensaiosmontaigneanos, interpreta-se a ideia de finitude e de frequentaçãopostas pelo autor enquanto elementos fundantes de seu horizonte filosófico.A contribuição da filosofia da educação de Michel de Montaigne aponta,justamente, para o caráter aberto e inconclusivo (e, por isso, rico) da vida,da formação humana e da educação.FACED - UFRGS2014-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 4 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 4 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353/46506Moura, Rosana Silva deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-19T14:00:46Zoai:seer.ufrgs.br:article/41353Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-01-19T14:00:46Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne
Finitude, “Frequentação do Mundo” e Formação Humana em Michel de Montaigne
title Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne
spellingShingle Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne
Moura, Rosana Silva de
Michel de Montaigne. Finiteness. “Frequenting the World”. Human Development. Philosophy of Education.
Michel de Montaigne. Finitude. “Frequentação do Mundo”. Formação Humana. Filosofia da Educação.
title_short Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne
title_full Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne
title_fullStr Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne
title_full_unstemmed Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne
title_sort Finiteness, “Frequenting the World” and Human Formation on Michel de Montaigne
author Moura, Rosana Silva de
author_facet Moura, Rosana Silva de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Rosana Silva de
dc.subject.por.fl_str_mv Michel de Montaigne. Finiteness. “Frequenting the World”. Human Development. Philosophy of Education.
Michel de Montaigne. Finitude. “Frequentação do Mundo”. Formação Humana. Filosofia da Educação.
topic Michel de Montaigne. Finiteness. “Frequenting the World”. Human Development. Philosophy of Education.
Michel de Montaigne. Finitude. “Frequentação do Mundo”. Formação Humana. Filosofia da Educação.
description The paper aims to think about the human developmentfrom some aspects of the philosophy of Michel de Montaigne offeredto us in the classic text Essays. Initially, it introduces an outline of the Renaissanceage, the basis of his anthropological perspective, marked by theman’s importance in the world. Based on a hermeneutics of Montaigne´sessays, it interprets the idea of finiteness and of frequentation brought bythe author as part of foundational elements of his philosophical horizon.The contribution of Michel de Montaigne’ philosophy of education points,precisely, to the open and inconclusive (and therefore rich) character of life,of human development and of education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41353/46506
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 4 (2014)
Educação & Realidade; v. 39 n. 4 (2014)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985611935744