Education in Brazilian Social Programs: poverty and work
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106751 |
Resumo: | This article approaches the role of formal education as a conditionality to Brazil’s social programs. The analysis focuses on developing social cash transfers programs to evidence the moral, political, and cultural foundations that maintain access to formal education as central to eliminate poverty in a long way. In this sense, the role of education as a conditionality serves to manage aspects of convincement about social mobility expectations between the beneficiaries in poverty and unemployment. Therefore, formal education is an argument that validates cash transfer programs to balance tensions and antagonism between opposite classes. |
id |
UFRGS-9_954345b77ca2920f262b022e62978eed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/106751 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Education in Brazilian Social Programs: poverty and workA Educação nos Programas Sociais Brasileiros: pobreza e trabalhoEducaçãoPrograma Bolsa FamíliaCondicionalidades.EducationBolsa Família ProgramBrazil’s Social Programs.This article approaches the role of formal education as a conditionality to Brazil’s social programs. The analysis focuses on developing social cash transfers programs to evidence the moral, political, and cultural foundations that maintain access to formal education as central to eliminate poverty in a long way. In this sense, the role of education as a conditionality serves to manage aspects of convincement about social mobility expectations between the beneficiaries in poverty and unemployment. Therefore, formal education is an argument that validates cash transfer programs to balance tensions and antagonism between opposite classes.Este artigo analisa o papel social da educação como condicionalidade dos programas sociais brasileiros. A abordagem centra-se na elaboração e no desenvolvimento das políticas sociais de transferência condicionada de renda no Brasil e explicita sob quais argumentos morais, políticos e culturais o acesso ao ensino formal foi elevado à centralidade das ações de combate à pobreza. Nota-se que a educação como condicionalidade atua no convencimento acerca de expectativas de mobilidade social entre os sujeitos atendidos pelos programas frente às baixas condições materiais de vida. Desta forma, a educação compõe argumento de legitimação para a transferência de dinheiro, ofuscando tensões e antagonismos entre classes.FACED - UFRGS2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106751Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 3 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 3 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106751/66299https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106751/66300Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessDe Sordi, DeniseGonçalves Neto, Wenceslau2022-03-21T22:22:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/106751Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-03-21T22:22:16Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education in Brazilian Social Programs: poverty and work A Educação nos Programas Sociais Brasileiros: pobreza e trabalho |
title |
Education in Brazilian Social Programs: poverty and work |
spellingShingle |
Education in Brazilian Social Programs: poverty and work De Sordi, Denise Educação Programa Bolsa Família Condicionalidades. Education Bolsa Família Program Brazil’s Social Programs. |
title_short |
Education in Brazilian Social Programs: poverty and work |
title_full |
Education in Brazilian Social Programs: poverty and work |
title_fullStr |
Education in Brazilian Social Programs: poverty and work |
title_full_unstemmed |
Education in Brazilian Social Programs: poverty and work |
title_sort |
Education in Brazilian Social Programs: poverty and work |
author |
De Sordi, Denise |
author_facet |
De Sordi, Denise Gonçalves Neto, Wenceslau |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves Neto, Wenceslau |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
De Sordi, Denise Gonçalves Neto, Wenceslau |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Programa Bolsa Família Condicionalidades. Education Bolsa Família Program Brazil’s Social Programs. |
topic |
Educação Programa Bolsa Família Condicionalidades. Education Bolsa Família Program Brazil’s Social Programs. |
description |
This article approaches the role of formal education as a conditionality to Brazil’s social programs. The analysis focuses on developing social cash transfers programs to evidence the moral, political, and cultural foundations that maintain access to formal education as central to eliminate poverty in a long way. In this sense, the role of education as a conditionality serves to manage aspects of convincement about social mobility expectations between the beneficiaries in poverty and unemployment. Therefore, formal education is an argument that validates cash transfer programs to balance tensions and antagonism between opposite classes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106751 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106751 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106751/66299 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106751/66300 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 3 (2021) Educação & Realidade; v. 46 n. 3 (2021) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766988760809472 |