Qualitative Analysis on the Academic Work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Belgacem, Fethi Bin Muhammad
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Monte-Serrat, Dionéia Motta, Cattani, Carlo, Cabella, Daniela Monte-Serrat
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90059
Resumo: This article makes a qualitative analysis of what constitutes the academic work in its overlapping elements and processes. There is a joint analysis of theory and facts based on discourse analysis theory to observe intrinsic aspects that put creativity as an essential product of academic work, and extrinsic aspects necessary to establish trust and dignity as necessary assumptions to achieve its goal. We hope this approach become an available tool to protect creativity against abuses of power and to show how one builds a balanced academic work within an ethical dimension, preventing the construction of a fallacious product. 
id UFRGS-9_a4361529556c86fc31cbf96fb455ae45
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/90059
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Qualitative Analysis on the Academic WorkAnálise Qualitativa do Trabalho AcadêmicoAcademic WorkQualitative AnalysisEthicsCreativityIntellectual PropertyTrabalho AcadêmicoAnálise QualitativaÉticaCriatividadePropriedade IntelectualThis article makes a qualitative analysis of what constitutes the academic work in its overlapping elements and processes. There is a joint analysis of theory and facts based on discourse analysis theory to observe intrinsic aspects that put creativity as an essential product of academic work, and extrinsic aspects necessary to establish trust and dignity as necessary assumptions to achieve its goal. We hope this approach become an available tool to protect creativity against abuses of power and to show how one builds a balanced academic work within an ethical dimension, preventing the construction of a fallacious product. Este artigo faz uma análise qualitativa do que caracteriza o trabalho acadêmico em seus processos e elementos que se sobrepõem. Análise e teoria caminham juntas com base na teoria da Análise do Discurso para observar aspectos intrínsecos, que colocam a criatividade como produto essencial do trabalho acadêmico, e aspectos extrínsecos, necessários ao estabelecimento da confiança e da dignidade a fim de que esse trabalho alcance seus objetivos. Espera-se que essa abordagem se torne uma ferramenta útil para proteger a criatividade contra o abuso de poder e para mostrar como se constrói um trabalho científico equilibrado e ético, prevenindo a construção de um produto falacioso. FACED - UFRGS2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90059Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90059/55207https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90059/55208Copyright (c) 2019 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBelgacem, Fethi Bin MuhammadMonte-Serrat, Dionéia MottaCattani, CarloCabella, Daniela Monte-Serrat2022-10-13T13:38:13Zoai:seer.ufrgs.br:article/90059Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-10-13T13:38:13Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Qualitative Analysis on the Academic Work
Análise Qualitativa do Trabalho Acadêmico
title Qualitative Analysis on the Academic Work
spellingShingle Qualitative Analysis on the Academic Work
Belgacem, Fethi Bin Muhammad
Academic Work
Qualitative Analysis
Ethics
Creativity
Intellectual Property
Trabalho Acadêmico
Análise Qualitativa
Ética
Criatividade
Propriedade Intelectual
title_short Qualitative Analysis on the Academic Work
title_full Qualitative Analysis on the Academic Work
title_fullStr Qualitative Analysis on the Academic Work
title_full_unstemmed Qualitative Analysis on the Academic Work
title_sort Qualitative Analysis on the Academic Work
author Belgacem, Fethi Bin Muhammad
author_facet Belgacem, Fethi Bin Muhammad
Monte-Serrat, Dionéia Motta
Cattani, Carlo
Cabella, Daniela Monte-Serrat
author_role author
author2 Monte-Serrat, Dionéia Motta
Cattani, Carlo
Cabella, Daniela Monte-Serrat
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Belgacem, Fethi Bin Muhammad
Monte-Serrat, Dionéia Motta
Cattani, Carlo
Cabella, Daniela Monte-Serrat
dc.subject.por.fl_str_mv Academic Work
Qualitative Analysis
Ethics
Creativity
Intellectual Property
Trabalho Acadêmico
Análise Qualitativa
Ética
Criatividade
Propriedade Intelectual
topic Academic Work
Qualitative Analysis
Ethics
Creativity
Intellectual Property
Trabalho Acadêmico
Análise Qualitativa
Ética
Criatividade
Propriedade Intelectual
description This article makes a qualitative analysis of what constitutes the academic work in its overlapping elements and processes. There is a joint analysis of theory and facts based on discourse analysis theory to observe intrinsic aspects that put creativity as an essential product of academic work, and extrinsic aspects necessary to establish trust and dignity as necessary assumptions to achieve its goal. We hope this approach become an available tool to protect creativity against abuses of power and to show how one builds a balanced academic work within an ethical dimension, preventing the construction of a fallacious product. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90059
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90059
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90059/55207
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90059/55208
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019)
Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766988303630336