Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Câncio, Raimundo Nonato de Pádua
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Araújo, Sônia Maria da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385
Resumo: The aim of this study is to demonstrate how Christianized schooling, mobilized by American missionaries, was appropriated by the Waiwai indigenous people from Aldeia Mapuera, state of Pará, in the Brazilian Amazon. Methodologically, this is an ethnographic case study carried out in the Indigenous Territory Nhamundá-Mapuera in Pará, with teachers and indigenous people. At the theoretical level, data analysis is inspired by decolonial theory. The results show that the Waiwai did not passively accept the imposed process, despite understanding schooling as an irremediable value. Practices of domination and resistance, contradictorily, were being established and today they act as instruments of survival.
id UFRGS-9_c42b8ed0086f77ad1358e0cd38613bfb
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/106385
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Domination and Resistance in Christianized Schooling in AmazonDominação e Resistência na Escolarização Cristianizada na AmazôniaWaiwaiSchoolingChristianizationDominationResistance.WaiwaiEscolarizaçãoCristianizaçãoDominaçãoResistência.The aim of this study is to demonstrate how Christianized schooling, mobilized by American missionaries, was appropriated by the Waiwai indigenous people from Aldeia Mapuera, state of Pará, in the Brazilian Amazon. Methodologically, this is an ethnographic case study carried out in the Indigenous Territory Nhamundá-Mapuera in Pará, with teachers and indigenous people. At the theoretical level, data analysis is inspired by decolonial theory. The results show that the Waiwai did not passively accept the imposed process, despite understanding schooling as an irremediable value. Practices of domination and resistance, contradictorily, were being established and today they act as instruments of survival.O objetivo deste estudo é demonstrar como a escolarização cristianizada, mobilizada por missionários norte-americanos, foi apropriada pelos indígenas Waiwai da Aldeia Mapuera, estado do Pará, Amazônia brasileira. Metodologicamente, trata-se de um estudo de caso do tipo etnográfico realizado no Território Indígena Nhamundá-Mapuera/PA com professores e sujeitos indígenas. No plano teórico, a análise dos dados se inspira na teoria decolonial. Os resultados mostram que os Waiwai não aceitaram passivamente o processo imposto, não obstante compreenderem a escolarização como um valor irremediável. Práticas de dominação e resistência, contraditoriamente, foram sendo estabelecidas e hoje atuam como instrumental de sobrevivência.FACED - UFRGS2021-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 1 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 1 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385/63308https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385/63309Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessCâncio, Raimundo Nonato de PáduaAraújo, Sônia Maria da Silva2021-09-23T00:06:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/106385Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2021-09-23T00:06:24Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon
Dominação e Resistência na Escolarização Cristianizada na Amazônia
title Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon
spellingShingle Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon
Câncio, Raimundo Nonato de Pádua
Waiwai
Schooling
Christianization
Domination
Resistance.
Waiwai
Escolarização
Cristianização
Dominação
Resistência.
title_short Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon
title_full Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon
title_fullStr Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon
title_full_unstemmed Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon
title_sort Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon
author Câncio, Raimundo Nonato de Pádua
author_facet Câncio, Raimundo Nonato de Pádua
Araújo, Sônia Maria da Silva
author_role author
author2 Araújo, Sônia Maria da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Câncio, Raimundo Nonato de Pádua
Araújo, Sônia Maria da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Waiwai
Schooling
Christianization
Domination
Resistance.
Waiwai
Escolarização
Cristianização
Dominação
Resistência.
topic Waiwai
Schooling
Christianization
Domination
Resistance.
Waiwai
Escolarização
Cristianização
Dominação
Resistência.
description The aim of this study is to demonstrate how Christianized schooling, mobilized by American missionaries, was appropriated by the Waiwai indigenous people from Aldeia Mapuera, state of Pará, in the Brazilian Amazon. Methodologically, this is an ethnographic case study carried out in the Indigenous Territory Nhamundá-Mapuera in Pará, with teachers and indigenous people. At the theoretical level, data analysis is inspired by decolonial theory. The results show that the Waiwai did not passively accept the imposed process, despite understanding schooling as an irremediable value. Practices of domination and resistance, contradictorily, were being established and today they act as instruments of survival.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385/63308
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385/63309
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 1 (2021)
Educação & Realidade; v. 46 n. 1 (2021)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766988755566592