Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385 |
Resumo: | The aim of this study is to demonstrate how Christianized schooling, mobilized by American missionaries, was appropriated by the Waiwai indigenous people from Aldeia Mapuera, state of Pará, in the Brazilian Amazon. Methodologically, this is an ethnographic case study carried out in the Indigenous Territory Nhamundá-Mapuera in Pará, with teachers and indigenous people. At the theoretical level, data analysis is inspired by decolonial theory. The results show that the Waiwai did not passively accept the imposed process, despite understanding schooling as an irremediable value. Practices of domination and resistance, contradictorily, were being established and today they act as instruments of survival. |
id |
UFRGS-9_c42b8ed0086f77ad1358e0cd38613bfb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/106385 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Domination and Resistance in Christianized Schooling in AmazonDominação e Resistência na Escolarização Cristianizada na AmazôniaWaiwaiSchoolingChristianizationDominationResistance.WaiwaiEscolarizaçãoCristianizaçãoDominaçãoResistência.The aim of this study is to demonstrate how Christianized schooling, mobilized by American missionaries, was appropriated by the Waiwai indigenous people from Aldeia Mapuera, state of Pará, in the Brazilian Amazon. Methodologically, this is an ethnographic case study carried out in the Indigenous Territory Nhamundá-Mapuera in Pará, with teachers and indigenous people. At the theoretical level, data analysis is inspired by decolonial theory. The results show that the Waiwai did not passively accept the imposed process, despite understanding schooling as an irremediable value. Practices of domination and resistance, contradictorily, were being established and today they act as instruments of survival.O objetivo deste estudo é demonstrar como a escolarização cristianizada, mobilizada por missionários norte-americanos, foi apropriada pelos indígenas Waiwai da Aldeia Mapuera, estado do Pará, Amazônia brasileira. Metodologicamente, trata-se de um estudo de caso do tipo etnográfico realizado no Território Indígena Nhamundá-Mapuera/PA com professores e sujeitos indígenas. No plano teórico, a análise dos dados se inspira na teoria decolonial. Os resultados mostram que os Waiwai não aceitaram passivamente o processo imposto, não obstante compreenderem a escolarização como um valor irremediável. Práticas de dominação e resistência, contraditoriamente, foram sendo estabelecidas e hoje atuam como instrumental de sobrevivência.FACED - UFRGS2021-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 1 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 1 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385/63308https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385/63309Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessCâncio, Raimundo Nonato de PáduaAraújo, Sônia Maria da Silva2021-09-23T00:06:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/106385Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2021-09-23T00:06:24Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon Dominação e Resistência na Escolarização Cristianizada na Amazônia |
title |
Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon |
spellingShingle |
Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon Câncio, Raimundo Nonato de Pádua Waiwai Schooling Christianization Domination Resistance. Waiwai Escolarização Cristianização Dominação Resistência. |
title_short |
Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon |
title_full |
Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon |
title_fullStr |
Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon |
title_full_unstemmed |
Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon |
title_sort |
Domination and Resistance in Christianized Schooling in Amazon |
author |
Câncio, Raimundo Nonato de Pádua |
author_facet |
Câncio, Raimundo Nonato de Pádua Araújo, Sônia Maria da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Sônia Maria da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Câncio, Raimundo Nonato de Pádua Araújo, Sônia Maria da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Waiwai Schooling Christianization Domination Resistance. Waiwai Escolarização Cristianização Dominação Resistência. |
topic |
Waiwai Schooling Christianization Domination Resistance. Waiwai Escolarização Cristianização Dominação Resistência. |
description |
The aim of this study is to demonstrate how Christianized schooling, mobilized by American missionaries, was appropriated by the Waiwai indigenous people from Aldeia Mapuera, state of Pará, in the Brazilian Amazon. Methodologically, this is an ethnographic case study carried out in the Indigenous Territory Nhamundá-Mapuera in Pará, with teachers and indigenous people. At the theoretical level, data analysis is inspired by decolonial theory. The results show that the Waiwai did not passively accept the imposed process, despite understanding schooling as an irremediable value. Practices of domination and resistance, contradictorily, were being established and today they act as instruments of survival. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385/63308 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106385/63309 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 1 (2021) Educação & Realidade; v. 46 n. 1 (2021) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766988755566592 |