The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Gustavo Gilson
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Oliveira, Anna Luiza, Mesquita, Rui Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29574
Resumo: The paper develops a theoretical and methodological discussion about the possibilities and conditions for the articulation of poststructuralist approaches in conducting empirical research in education, especially regarding the Discourse Theory of Laclau and Mouffe. Initially it presents a short conceptual review of the poststructuralist ontology and of their consequences for the rejection of positivism and of modern epistemology. The following are presented and analyzed four propositions formulated by Glynos and Howarth for conducting research referenced in discourse theory. Finally, we rescued the debate on the need of analytical rigor and on the critical potential of this theory in conducting research in the field of Education.
id UFRGS-9_c66032cd2ef69e4fec64f1dff141a36e
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/29574
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in EducationA Teoria do Discurso de Laclau e Mouffe e a Pesquisa em EducaçãoDiscourse Theory. Educational Research. Research Methodology. Epistemology. Poststructuralism.Teoria do Discurso. Pesquisa em Educação. Metodologia da Pesquisa. Epistemologia. Pós-estruturalismo.The paper develops a theoretical and methodological discussion about the possibilities and conditions for the articulation of poststructuralist approaches in conducting empirical research in education, especially regarding the Discourse Theory of Laclau and Mouffe. Initially it presents a short conceptual review of the poststructuralist ontology and of their consequences for the rejection of positivism and of modern epistemology. The following are presented and analyzed four propositions formulated by Glynos and Howarth for conducting research referenced in discourse theory. Finally, we rescued the debate on the need of analytical rigor and on the critical potential of this theory in conducting research in the field of Education.O artigo desenvolve uma discussão teórico-metodológica sobre as possibilidades e condições para a articulação de abordagens pós-estruturalistas, especialmente da Teoria do Discurso de Laclau e Mouffe, na realização de pesquisas empíricas em educação. Inicialmente, é delineada uma breverevisão conceitual sobre a ontologia pós-estruturalista e sobre suas consequências quanto à rejeição do positivismo e da epistemologia moderna. A seguir, são apresentadas e analisadas quatro proposições formuladas porGlynos e Howarth para a realização de pesquisas referenciadas na teoria do discurso. Por fim, é resgatado o debate sobre a exigência de rigor analítico esobre o potencial crítico dessa teoria na realização de pesquisas no campo da Educação.FACED - UFRGS2013-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29574Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 4 (2013)Educação & Realidade; v. 38 n. 4 (2013)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29574/46032Oliveira, Gustavo GilsonOliveira, Anna LuizaMesquita, Rui Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T18:03:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/29574Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T18:03:59Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in Education
A Teoria do Discurso de Laclau e Mouffe e a Pesquisa em Educação
title The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in Education
spellingShingle The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in Education
Oliveira, Gustavo Gilson
Discourse Theory. Educational Research. Research Methodology. Epistemology. Poststructuralism.
Teoria do Discurso. Pesquisa em Educação. Metodologia da Pesquisa. Epistemologia. Pós-estruturalismo.
title_short The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in Education
title_full The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in Education
title_fullStr The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in Education
title_full_unstemmed The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in Education
title_sort The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in Education
author Oliveira, Gustavo Gilson
author_facet Oliveira, Gustavo Gilson
Oliveira, Anna Luiza
Mesquita, Rui Gomes
author_role author
author2 Oliveira, Anna Luiza
Mesquita, Rui Gomes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Gustavo Gilson
Oliveira, Anna Luiza
Mesquita, Rui Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse Theory. Educational Research. Research Methodology. Epistemology. Poststructuralism.
Teoria do Discurso. Pesquisa em Educação. Metodologia da Pesquisa. Epistemologia. Pós-estruturalismo.
topic Discourse Theory. Educational Research. Research Methodology. Epistemology. Poststructuralism.
Teoria do Discurso. Pesquisa em Educação. Metodologia da Pesquisa. Epistemologia. Pós-estruturalismo.
description The paper develops a theoretical and methodological discussion about the possibilities and conditions for the articulation of poststructuralist approaches in conducting empirical research in education, especially regarding the Discourse Theory of Laclau and Mouffe. Initially it presents a short conceptual review of the poststructuralist ontology and of their consequences for the rejection of positivism and of modern epistemology. The following are presented and analyzed four propositions formulated by Glynos and Howarth for conducting research referenced in discourse theory. Finally, we rescued the debate on the need of analytical rigor and on the critical potential of this theory in conducting research in the field of Education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29574
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29574
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29574/46032
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 4 (2013)
Educação & Realidade; v. 38 n. 4 (2013)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985216622592