Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914 |
Resumo: | This paper describes a research that analyzed the early construction of number concepts in two to five year old children of Early Education. The qualitative ethnographic research was conducted in two schools: at the Núcleo de Desenvolvimento Infantil, Universidade Federal de Santa Catarina in Brazil and at the Scuola XXV Aprile, in Reggio Emilia, Italy. The aim was to describe the way that the spontaneous situations of number concepts were improved by teachers of these schools. In both schools the children demonstrated spontaneous opportunities of numerical constructions.The refore, those situations were not used by teachers to improve the children’s numerical knowledge. |
id |
UFRGS-9_ce807b2450b4b7bea5f6b8bfdf4aca9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/16914 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic researchConceitos Numéricos na Educação Infantil: uma pesquisa etnográficaConceitos Numéricos. Educação Infantil. Pesquisa Etnográfica.Numerical Concepts. Early Education. Ethnographic Research.This paper describes a research that analyzed the early construction of number concepts in two to five year old children of Early Education. The qualitative ethnographic research was conducted in two schools: at the Núcleo de Desenvolvimento Infantil, Universidade Federal de Santa Catarina in Brazil and at the Scuola XXV Aprile, in Reggio Emilia, Italy. The aim was to describe the way that the spontaneous situations of number concepts were improved by teachers of these schools. In both schools the children demonstrated spontaneous opportunities of numerical constructions.The refore, those situations were not used by teachers to improve the children’s numerical knowledge. Este artigo descreve uma pesquisa que analisou a construção de conceitos numéricos iniciais em crianças entre 2 e 5 anos da EducaçãoInfantil. A pesquisa qualitativa, na modalidade etnográfica, foi realizadaem duas escolas: uma no Núcleo de Desenvolvimento Infantil, da UniversidadeFederal de Santa Catarina, no Brasil e outra na Scuola XXV Aprile,em Reggio Emilia, na Itália. O objetivo foi descrever a forma como as situações espontâneas de construção dos primeiros conceitos matemáticos foram aproveitadas pelos professores de tais escolas. Nas duas escolas foram constatadas oportunidades espontâneas de construção numérica apresentadaspelas crianças, mas as situações trazidas pelos alunos não foram aproveitadas pelos professores.FACED - UFRGS2013-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 1 (2013)Educação & Realidade; v. 38 n. 1 (2013)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914/45924Senna, Maria Teresa Telles RibeiroDorneles, Beatriz VargasYunes, Maria Angela Mattarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-21T18:29:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/16914Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-21T18:29:18Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research Conceitos Numéricos na Educação Infantil: uma pesquisa etnográfica |
title |
Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research |
spellingShingle |
Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research Senna, Maria Teresa Telles Ribeiro Conceitos Numéricos. Educação Infantil. Pesquisa Etnográfica. Numerical Concepts. Early Education. Ethnographic Research. |
title_short |
Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research |
title_full |
Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research |
title_fullStr |
Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research |
title_full_unstemmed |
Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research |
title_sort |
Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research |
author |
Senna, Maria Teresa Telles Ribeiro |
author_facet |
Senna, Maria Teresa Telles Ribeiro Dorneles, Beatriz Vargas Yunes, Maria Angela Mattar |
author_role |
author |
author2 |
Dorneles, Beatriz Vargas Yunes, Maria Angela Mattar |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Senna, Maria Teresa Telles Ribeiro Dorneles, Beatriz Vargas Yunes, Maria Angela Mattar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conceitos Numéricos. Educação Infantil. Pesquisa Etnográfica. Numerical Concepts. Early Education. Ethnographic Research. |
topic |
Conceitos Numéricos. Educação Infantil. Pesquisa Etnográfica. Numerical Concepts. Early Education. Ethnographic Research. |
description |
This paper describes a research that analyzed the early construction of number concepts in two to five year old children of Early Education. The qualitative ethnographic research was conducted in two schools: at the Núcleo de Desenvolvimento Infantil, Universidade Federal de Santa Catarina in Brazil and at the Scuola XXV Aprile, in Reggio Emilia, Italy. The aim was to describe the way that the spontaneous situations of number concepts were improved by teachers of these schools. In both schools the children demonstrated spontaneous opportunities of numerical constructions.The refore, those situations were not used by teachers to improve the children’s numerical knowledge. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914/45924 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 1 (2013) Educação & Realidade; v. 38 n. 1 (2013) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766984424947712 |