Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Senna, Maria Teresa Telles Ribeiro
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Dorneles, Beatriz Vargas, Yunes, Maria Angela Mattar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914
Resumo: This paper describes a research that analyzed the early construction of number concepts in two to five year old children of Early Education. The qualitative ethnographic research was conducted in two schools: at the Núcleo de Desenvolvimento Infantil, Universidade Federal de Santa Catarina in Brazil and at the Scuola XXV Aprile, in Reggio Emilia, Italy. The aim was to describe the way that the spontaneous situations of number concepts were improved by teachers of these schools. In both schools the children demonstrated spontaneous opportunities of numerical constructions.The refore, those situations were not used by teachers to improve the children’s numerical knowledge.
id UFRGS-9_ce807b2450b4b7bea5f6b8bfdf4aca9a
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/16914
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic researchConceitos Numéricos na Educação Infantil: uma pesquisa etnográficaConceitos Numéricos. Educação Infantil. Pesquisa Etnográfica.Numerical Concepts. Early Education. Ethnographic Research.This paper describes a research that analyzed the early construction of number concepts in two to five year old children of Early Education. The qualitative ethnographic research was conducted in two schools: at the Núcleo de Desenvolvimento Infantil, Universidade Federal de Santa Catarina in Brazil and at the Scuola XXV Aprile, in Reggio Emilia, Italy. The aim was to describe the way that the spontaneous situations of number concepts were improved by teachers of these schools. In both schools the children demonstrated spontaneous opportunities of numerical constructions.The refore, those situations were not used by teachers to improve the children’s numerical knowledge. Este artigo descreve uma pesquisa que analisou a construção de conceitos numéricos iniciais em crianças entre 2 e 5 anos da EducaçãoInfantil. A pesquisa qualitativa, na modalidade etnográfica, foi realizadaem duas escolas: uma no Núcleo de Desenvolvimento Infantil, da UniversidadeFederal de Santa Catarina, no Brasil e outra na Scuola XXV Aprile,em Reggio Emilia, na Itália. O objetivo foi descrever a forma como as situações espontâneas de construção dos primeiros conceitos matemáticos foram aproveitadas pelos professores de tais escolas. Nas duas escolas foram constatadas oportunidades espontâneas de construção numérica apresentadaspelas crianças, mas as situações trazidas pelos alunos não foram aproveitadas pelos professores.FACED - UFRGS2013-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 1 (2013)Educação & Realidade; v. 38 n. 1 (2013)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914/45924Senna, Maria Teresa Telles RibeiroDorneles, Beatriz VargasYunes, Maria Angela Mattarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-21T18:29:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/16914Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-21T18:29:18Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research
Conceitos Numéricos na Educação Infantil: uma pesquisa etnográfica
title Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research
spellingShingle Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research
Senna, Maria Teresa Telles Ribeiro
Conceitos Numéricos. Educação Infantil. Pesquisa Etnográfica.
Numerical Concepts. Early Education. Ethnographic Research.
title_short Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research
title_full Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research
title_fullStr Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research
title_full_unstemmed Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research
title_sort Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research
author Senna, Maria Teresa Telles Ribeiro
author_facet Senna, Maria Teresa Telles Ribeiro
Dorneles, Beatriz Vargas
Yunes, Maria Angela Mattar
author_role author
author2 Dorneles, Beatriz Vargas
Yunes, Maria Angela Mattar
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Senna, Maria Teresa Telles Ribeiro
Dorneles, Beatriz Vargas
Yunes, Maria Angela Mattar
dc.subject.por.fl_str_mv Conceitos Numéricos. Educação Infantil. Pesquisa Etnográfica.
Numerical Concepts. Early Education. Ethnographic Research.
topic Conceitos Numéricos. Educação Infantil. Pesquisa Etnográfica.
Numerical Concepts. Early Education. Ethnographic Research.
description This paper describes a research that analyzed the early construction of number concepts in two to five year old children of Early Education. The qualitative ethnographic research was conducted in two schools: at the Núcleo de Desenvolvimento Infantil, Universidade Federal de Santa Catarina in Brazil and at the Scuola XXV Aprile, in Reggio Emilia, Italy. The aim was to describe the way that the spontaneous situations of number concepts were improved by teachers of these schools. In both schools the children demonstrated spontaneous opportunities of numerical constructions.The refore, those situations were not used by teachers to improve the children’s numerical knowledge.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914/45924
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 1 (2013)
Educação & Realidade; v. 38 n. 1 (2013)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766984424947712