TOWARDS AN ETHNOGRAPHIC IMAGINATION IN EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Golbspan, Ricardo Boklis
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gandin, Luís Armando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10927
Resumo: This article aims at presenting the ethnographic imagination as a powerful tool for critical research in education. Learning from a literature review, the present work proposes there is a rich diversity in ethnographic practices in education, despite the relative skepticism these developments are confronted with. This bibliographical study points to the possibility of approaching the Brazilian educational reality under the perspective of the ethnographic imagination, according to Paul Willis. This manuscript, therefore, theoretically discusses this category, establishing a methodological liability proposal for the operation of an ethnographic imagination, as well as a step-by-step procedure for its operation. Results indicate the proposal for a new sensitivity towards the ethnographic work in education in Brazil, the invite to a new methodological perspective and the reorientation of methodological procedures for collecting and analyzing ethnographic data in educational research.  
id UNEB-3_d295d66de0acd94fd68250f0a0be5273
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10927
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling TOWARDS AN ETHNOGRAPHIC IMAGINATION IN EDUCATIONPOR UNA IMAGINACIÓN ETNOGRÁFICA EN EDUCACIÓNPor uma Imaginação Etnográfica na Educaçãoethnographic imaginationethnography in educationvalidity in qualitative researchmethodological proceduresimaginación etnográficaetnografía en educaciónvalidación de investigación cualitativaprocedimientos metodológicosimaginação etnográficaetnografia na educaçãovalidação de pesquisa qualitativaprocedimentos metodológicosThis article aims at presenting the ethnographic imagination as a powerful tool for critical research in education. Learning from a literature review, the present work proposes there is a rich diversity in ethnographic practices in education, despite the relative skepticism these developments are confronted with. This bibliographical study points to the possibility of approaching the Brazilian educational reality under the perspective of the ethnographic imagination, according to Paul Willis. This manuscript, therefore, theoretically discusses this category, establishing a methodological liability proposal for the operation of an ethnographic imagination, as well as a step-by-step procedure for its operation. Results indicate the proposal for a new sensitivity towards the ethnographic work in education in Brazil, the invite to a new methodological perspective and the reorientation of methodological procedures for collecting and analyzing ethnographic data in educational research.  El objetivo de este artículo es presentar la imaginación etnográfica como una potente herramienta para la investigación crítica en educación. A partir de una revisión de literatura, el texto propone que hay una diversidad  de prácticas etnográficas en educación, a pesar del relativo escepticismo frente a esta desarrollo. A través de este estudio bibliográfico, se apuntó la posibilidad de abordar la realidad educacional brasileña bajo la perspectiva de la imaginación etnográfica, de acuerdo con Paul Willis. El manuscrito propone una discusión teórica sobre esta categoría, establece una propuesta de confiabilidad metodológica para la operación de la imaginación etnográfica y indica un paso a paso para su efectuación. Como resultados, se destacan una propuesta de nueva sensibilidad frente al trabajo etnográfico en educación, una invitación a la operación rigorosa de la perspectiva metodológica y una reorientación de procedimientos metodológicos de colecta y análisis de dados etnográficos.Este artigo tem como objetivo apresentar a proposta de imaginação etnográfica como uma ferramenta potente para a pesquisa crítica em educação. A partir de revisão de literatura, o texto propõe que há uma rica diversidade de práticas etnográficas em educação, apesar do relativo ceticismo frente a este desenvolvimento. Através deste estudo bibliográfico, se apontou para a possibilidade de abordar a realidade educacional brasileira sob a perspectiva da imaginação etnográfica, de acordo com Paul Willis.  O manuscrito, assim, propõe uma discussão teórica sobre esta categoria, estabelece uma proposta de confiabilidade metodológica para a operação da imaginação etnográfica e sugere um passo a passo para sua efetivação. Como resultados, se destacam uma proposta de nova sensibilidade frente ao trabalho etnográfico na educação, um convite à operação rigorosa da perspectiva metodológica e uma reorientação de procedimentos metodológicas de coleta e análise de dados etnográficos.UNEB2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1092710.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p399-411Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 67 (2022): Educação, Etnogênese Indígena e Interculturalidade ; 399-4112358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v31.n67reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10927/10074Copyright (c) 2022 Ricardo Golbspaninfo:eu-repo/semantics/openAccessGolbspan, Ricardo BoklisGandin, Luís Armando 2023-02-02T18:48:33Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10927Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-02-02T18:48:33Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv TOWARDS AN ETHNOGRAPHIC IMAGINATION IN EDUCATION
POR UNA IMAGINACIÓN ETNOGRÁFICA EN EDUCACIÓN
Por uma Imaginação Etnográfica na Educação
title TOWARDS AN ETHNOGRAPHIC IMAGINATION IN EDUCATION
spellingShingle TOWARDS AN ETHNOGRAPHIC IMAGINATION IN EDUCATION
Golbspan, Ricardo Boklis
ethnographic imagination
ethnography in education
validity in qualitative research
methodological procedures
imaginación etnográfica
etnografía en educación
validación de investigación cualitativa
procedimientos metodológicos
imaginação etnográfica
etnografia na educação
validação de pesquisa qualitativa
procedimentos metodológicos
title_short TOWARDS AN ETHNOGRAPHIC IMAGINATION IN EDUCATION
title_full TOWARDS AN ETHNOGRAPHIC IMAGINATION IN EDUCATION
title_fullStr TOWARDS AN ETHNOGRAPHIC IMAGINATION IN EDUCATION
title_full_unstemmed TOWARDS AN ETHNOGRAPHIC IMAGINATION IN EDUCATION
title_sort TOWARDS AN ETHNOGRAPHIC IMAGINATION IN EDUCATION
author Golbspan, Ricardo Boklis
author_facet Golbspan, Ricardo Boklis
Gandin, Luís Armando
author_role author
author2 Gandin, Luís Armando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Golbspan, Ricardo Boklis
Gandin, Luís Armando
dc.subject.por.fl_str_mv ethnographic imagination
ethnography in education
validity in qualitative research
methodological procedures
imaginación etnográfica
etnografía en educación
validación de investigación cualitativa
procedimientos metodológicos
imaginação etnográfica
etnografia na educação
validação de pesquisa qualitativa
procedimentos metodológicos
topic ethnographic imagination
ethnography in education
validity in qualitative research
methodological procedures
imaginación etnográfica
etnografía en educación
validación de investigación cualitativa
procedimientos metodológicos
imaginação etnográfica
etnografia na educação
validação de pesquisa qualitativa
procedimentos metodológicos
description This article aims at presenting the ethnographic imagination as a powerful tool for critical research in education. Learning from a literature review, the present work proposes there is a rich diversity in ethnographic practices in education, despite the relative skepticism these developments are confronted with. This bibliographical study points to the possibility of approaching the Brazilian educational reality under the perspective of the ethnographic imagination, according to Paul Willis. This manuscript, therefore, theoretically discusses this category, establishing a methodological liability proposal for the operation of an ethnographic imagination, as well as a step-by-step procedure for its operation. Results indicate the proposal for a new sensitivity towards the ethnographic work in education in Brazil, the invite to a new methodological perspective and the reorientation of methodological procedures for collecting and analyzing ethnographic data in educational research.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10927
10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p399-411
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10927
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p399-411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10927/10074
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ricardo Golbspan
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ricardo Golbspan
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 31 n. 67 (2022): Educação, Etnogênese Indígena e Interculturalidade ; 399-411
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v31.n67
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210957813678080