Citizenship, Education and Everyday Life
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884 |
Resumo: | This paper consistsof a theoretical essay which investigates the theme of citizenship asan everyday practice. It proposes conceptual interventions in this field andat the same time it seeks to establish interlocutions with situations relatedto educational processes, particularly those that take place at schools ona daily basis. It aims at making connections between categories related tothe area of everyday life studies and the thematic perspectives of some researchersthat have recently discussed the theme of citizenship educationas an everyday practice. Three analytical categories, agency, experienceand identity, will stand as points of interrelation between the two researchlines presented on the theme. In the end, we suggest what the interconnectionof those two perspectives might bring to the understanding of citizenshipand for the processes of citizenship education. |
id |
UFRGS-9_cefd2e5324578c92baf5aa54a1d772b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/35884 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Citizenship, Education and Everyday LifeCidadania, Educação e CotidianoCitizenship. Education. Everyday Life Studies.Cidadania. Educação. Estudos do Cotidiano.This paper consistsof a theoretical essay which investigates the theme of citizenship asan everyday practice. It proposes conceptual interventions in this field andat the same time it seeks to establish interlocutions with situations relatedto educational processes, particularly those that take place at schools ona daily basis. It aims at making connections between categories related tothe area of everyday life studies and the thematic perspectives of some researchersthat have recently discussed the theme of citizenship educationas an everyday practice. Three analytical categories, agency, experienceand identity, will stand as points of interrelation between the two researchlines presented on the theme. In the end, we suggest what the interconnectionof those two perspectives might bring to the understanding of citizenshipand for the processes of citizenship education.O presente trabalho situa-se como um ensaio teórico que aborda o tema da cidadania como prática do cotidiano. Propõe algumas construções conceituais nesse campo e, ao mesmo tempo, procura estabelecer interlocuções com situações vinculadas a processos educacionais, especialmente àqueles que acontecem no diaa dia da escola. Busca-se efetuar conexões entre categorias relacionadas ao âmbito dos estudos do cotidiano e perspectivas temáticas de autores europeusque recentemente têm discutido a cidadania como prática cotidiana. Três categorias analíticas, agência, experiência e identidade, atuarão comoreferência na interligação entre as duas linhas de investigação apresentadas sobre o tema. Por último, ressaltar-se-á o que a aproximação de aspectosadvindos das duas propostas em questão poderá trazer ao campo de estudos da cidadania e de suas interfaces com a educação.FACED - UFRGS2014-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884/46072Maia, Angélica Araujo de MeloPereira, Maria Zuleide Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T19:36:20Zoai:seer.ufrgs.br:article/35884Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T19:36:20Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Citizenship, Education and Everyday Life Cidadania, Educação e Cotidiano |
title |
Citizenship, Education and Everyday Life |
spellingShingle |
Citizenship, Education and Everyday Life Maia, Angélica Araujo de Melo Citizenship. Education. Everyday Life Studies. Cidadania. Educação. Estudos do Cotidiano. |
title_short |
Citizenship, Education and Everyday Life |
title_full |
Citizenship, Education and Everyday Life |
title_fullStr |
Citizenship, Education and Everyday Life |
title_full_unstemmed |
Citizenship, Education and Everyday Life |
title_sort |
Citizenship, Education and Everyday Life |
author |
Maia, Angélica Araujo de Melo |
author_facet |
Maia, Angélica Araujo de Melo Pereira, Maria Zuleide Costa |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Maria Zuleide Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maia, Angélica Araujo de Melo Pereira, Maria Zuleide Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Citizenship. Education. Everyday Life Studies. Cidadania. Educação. Estudos do Cotidiano. |
topic |
Citizenship. Education. Everyday Life Studies. Cidadania. Educação. Estudos do Cotidiano. |
description |
This paper consistsof a theoretical essay which investigates the theme of citizenship asan everyday practice. It proposes conceptual interventions in this field andat the same time it seeks to establish interlocutions with situations relatedto educational processes, particularly those that take place at schools ona daily basis. It aims at making connections between categories related tothe area of everyday life studies and the thematic perspectives of some researchersthat have recently discussed the theme of citizenship educationas an everyday practice. Three analytical categories, agency, experienceand identity, will stand as points of interrelation between the two researchlines presented on the theme. In the end, we suggest what the interconnectionof those two perspectives might bring to the understanding of citizenshipand for the processes of citizenship education. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884/46072 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014) Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766985273245696 |