Citizenship, Education and Everyday Life

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia, Angélica Araujo de Melo
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pereira, Maria Zuleide Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884
Resumo: This paper consistsof a theoretical essay which investigates the theme of citizenship asan everyday practice. It proposes conceptual interventions in this field andat the same time it seeks to establish interlocutions with situations relatedto educational processes, particularly those that take place at schools ona daily basis. It aims at making connections between categories related tothe area of everyday life studies and the thematic perspectives of some researchersthat have recently discussed the theme of citizenship educationas an everyday practice. Three analytical categories, agency, experienceand identity, will stand as points of interrelation between the two researchlines presented on the theme. In the end, we suggest what the interconnectionof those two perspectives might bring to the understanding of citizenshipand for the processes of citizenship education.
id UFRGS-9_cefd2e5324578c92baf5aa54a1d772b2
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/35884
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Citizenship, Education and Everyday LifeCidadania, Educação e CotidianoCitizenship. Education. Everyday Life Studies.Cidadania. Educação. Estudos do Cotidiano.This paper consistsof a theoretical essay which investigates the theme of citizenship asan everyday practice. It proposes conceptual interventions in this field andat the same time it seeks to establish interlocutions with situations relatedto educational processes, particularly those that take place at schools ona daily basis. It aims at making connections between categories related tothe area of everyday life studies and the thematic perspectives of some researchersthat have recently discussed the theme of citizenship educationas an everyday practice. Three analytical categories, agency, experienceand identity, will stand as points of interrelation between the two researchlines presented on the theme. In the end, we suggest what the interconnectionof those two perspectives might bring to the understanding of citizenshipand for the processes of citizenship education.O presente trabalho situa-se como um ensaio teórico que aborda o tema da cidadania como prática do cotidiano. Propõe algumas construções conceituais nesse campo e, ao mesmo tempo, procura estabelecer interlocuções com situações vinculadas a processos educacionais, especialmente àqueles que acontecem no diaa dia da escola. Busca-se efetuar conexões entre categorias relacionadas ao âmbito dos estudos do cotidiano e perspectivas temáticas de autores europeusque recentemente têm discutido a cidadania como prática cotidiana. Três categorias analíticas, agência, experiência e identidade, atuarão comoreferência na interligação entre as duas linhas de investigação apresentadas sobre o tema. Por último, ressaltar-se-á o que a aproximação de aspectosadvindos das duas propostas em questão poderá trazer ao campo de estudos da cidadania e de suas interfaces com a educação.FACED - UFRGS2014-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884/46072Maia, Angélica Araujo de MeloPereira, Maria Zuleide Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T19:36:20Zoai:seer.ufrgs.br:article/35884Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T19:36:20Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Citizenship, Education and Everyday Life
Cidadania, Educação e Cotidiano
title Citizenship, Education and Everyday Life
spellingShingle Citizenship, Education and Everyday Life
Maia, Angélica Araujo de Melo
Citizenship. Education. Everyday Life Studies.
Cidadania. Educação. Estudos do Cotidiano.
title_short Citizenship, Education and Everyday Life
title_full Citizenship, Education and Everyday Life
title_fullStr Citizenship, Education and Everyday Life
title_full_unstemmed Citizenship, Education and Everyday Life
title_sort Citizenship, Education and Everyday Life
author Maia, Angélica Araujo de Melo
author_facet Maia, Angélica Araujo de Melo
Pereira, Maria Zuleide Costa
author_role author
author2 Pereira, Maria Zuleide Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, Angélica Araujo de Melo
Pereira, Maria Zuleide Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Citizenship. Education. Everyday Life Studies.
Cidadania. Educação. Estudos do Cotidiano.
topic Citizenship. Education. Everyday Life Studies.
Cidadania. Educação. Estudos do Cotidiano.
description This paper consistsof a theoretical essay which investigates the theme of citizenship asan everyday practice. It proposes conceptual interventions in this field andat the same time it seeks to establish interlocutions with situations relatedto educational processes, particularly those that take place at schools ona daily basis. It aims at making connections between categories related tothe area of everyday life studies and the thematic perspectives of some researchersthat have recently discussed the theme of citizenship educationas an everyday practice. Three analytical categories, agency, experienceand identity, will stand as points of interrelation between the two researchlines presented on the theme. In the end, we suggest what the interconnectionof those two perspectives might bring to the understanding of citizenshipand for the processes of citizenship education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/35884/46072
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014)
Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985273245696