About the Bicha do Bem: queering the research ethics in education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53233
Resumo: This article explores ethical dilemmas emerged from a research about school trajectories of bodies marked with experiences of gender transits in Aracaju, Sergipe. It argues that the emergence of bicha do bem was crucial to the establishment of relationships between the researcher and research subjects. This figure triggers a movement to explore the possibility of queering of education research ethics. It discusses how the ethical regulatory policy slips into a type of normalization. The figure also indicates the existence of a wide field of ethical relations, which cannot simply be previously limited or anticipated.
id UFRGS-9_d6c541818091de17c59e54988290cc64
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/53233
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling About the Bicha do Bem: queering the research ethics in educationSobre a Bicha do Bem: queerizar a ética da pesquisa em educaçãoEthical Relations. Educational Research. Regulation.Relações Éticas. Pesquisa em Educação. Regulamentação.This article explores ethical dilemmas emerged from a research about school trajectories of bodies marked with experiences of gender transits in Aracaju, Sergipe. It argues that the emergence of bicha do bem was crucial to the establishment of relationships between the researcher and research subjects. This figure triggers a movement to explore the possibility of queering of education research ethics. It discusses how the ethical regulatory policy slips into a type of normalization. The figure also indicates the existence of a wide field of ethical relations, which cannot simply be previously limited or anticipated.Este artigo explora dilemas éticos emergidos de uma pesquisa sobre trajetórias escolares de corpos marcados com experiências de trânsitos de gênero na cidade de Aracaju, Sergipe. Argumenta que a emergência da figura da bicha bem, crucial para o estabelecimento da relação entre pesquisador e sujeitos de pesquisa, abre um movimento para explorar a possibilidade de queerização da ética de pesquisa em educação. Discute como a política de regulamentação ética tem escorregado para uma espécie de normalização. Indica-se também como a figura da bicha do bem sinaliza para a existência de um campo amplo de relações éticas que não pode ser simplesmente circunscrito nem previsto de antemão.FACED - UFRGS2016-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53233Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 4 (2016)Educação & Realidade; v. 41 n. 4 (2016)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53233/48190Oliveira, Thiago Ranniery Moreira deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-05-17T20:51:23Zoai:seer.ufrgs.br:article/53233Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-05-17T20:51:23Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv About the Bicha do Bem: queering the research ethics in education
Sobre a Bicha do Bem: queerizar a ética da pesquisa em educação
title About the Bicha do Bem: queering the research ethics in education
spellingShingle About the Bicha do Bem: queering the research ethics in education
Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
Ethical Relations. Educational Research. Regulation.
Relações Éticas. Pesquisa em Educação. Regulamentação.
title_short About the Bicha do Bem: queering the research ethics in education
title_full About the Bicha do Bem: queering the research ethics in education
title_fullStr About the Bicha do Bem: queering the research ethics in education
title_full_unstemmed About the Bicha do Bem: queering the research ethics in education
title_sort About the Bicha do Bem: queering the research ethics in education
author Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
author_facet Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Ethical Relations. Educational Research. Regulation.
Relações Éticas. Pesquisa em Educação. Regulamentação.
topic Ethical Relations. Educational Research. Regulation.
Relações Éticas. Pesquisa em Educação. Regulamentação.
description This article explores ethical dilemmas emerged from a research about school trajectories of bodies marked with experiences of gender transits in Aracaju, Sergipe. It argues that the emergence of bicha do bem was crucial to the establishment of relationships between the researcher and research subjects. This figure triggers a movement to explore the possibility of queering of education research ethics. It discusses how the ethical regulatory policy slips into a type of normalization. The figure also indicates the existence of a wide field of ethical relations, which cannot simply be previously limited or anticipated.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53233
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53233
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53233/48190
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 4 (2016)
Educação & Realidade; v. 41 n. 4 (2016)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766986265198592