Didactics Nowadays: reinventing ways.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46058 |
Resumo: | This article aims at reflecting on possible ways to reinvent school and Didactics. This is a case study at a private school in the city of Rio de Janeiro which option was to develop a project-centered work oriented by a critical intercultural perspective. It promoted a wide reorganization concerning: time and space, student's and teacher's roles, knowledge, curricula, learning and evaluation practice, rites, management strategies, and other aspects that we understand as part of the school format. These reflections neither aim to exhaust the theme nor to be prescriptive. The goal is to offer a contribution for advancements in the field. |
id |
UFRGS-9_f7a92c512042e2a7d1bae6422092331e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/46058 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactics Nowadays: reinventing ways.A Didática Hoje: reinventando caminhosIntercultural EducationReinventing DidacticsProject-Centered Work.Educação Intercultural. Reinvenção da Didática. Trabalho Centrado em Projetos.This article aims at reflecting on possible ways to reinvent school and Didactics. This is a case study at a private school in the city of Rio de Janeiro which option was to develop a project-centered work oriented by a critical intercultural perspective. It promoted a wide reorganization concerning: time and space, student's and teacher's roles, knowledge, curricula, learning and evaluation practice, rites, management strategies, and other aspects that we understand as part of the school format. These reflections neither aim to exhaust the theme nor to be prescriptive. The goal is to offer a contribution for advancements in the field.Trata-se de refletir acerca de caminhos possíveis para reinventar a escola e a Didática, tendo presente estudo de caso realizado em uma escola particular do município do Rio de Janeiro e que, optando por desenvolver seu trabalho centrado em projetos e orientado por uma perspectiva intercultural crítica, promoveu uma ampla reorganização de: tempos e espaços, ofício de aluno/a e de professor/a, conhecimentos, currículos, práticas para aprendizagem e avaliação, ritos, estratégias de gestão, entre outras dimensões que entendemos configuram o formato escolar. São reflexões que, longe de esgotar a temática ou serem prescritivas, têm como objetivo oferecer contribuição para os avanços do conhecimento no campo.FACED - UFRGS2015-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46058Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 2 (2015)Educação & Realidade; v. 40 n. 2 (2015)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46058/47578Candau, Vera Maria FerrãoKoff, Adélia Maria Nehme Simão einfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-15T17:25:09Zoai:seer.ufrgs.br:article/46058Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-03-15T17:25:09Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactics Nowadays: reinventing ways. A Didática Hoje: reinventando caminhos |
title |
Didactics Nowadays: reinventing ways. |
spellingShingle |
Didactics Nowadays: reinventing ways. Candau, Vera Maria Ferrão Intercultural Education Reinventing Didactics Project-Centered Work. Educação Intercultural. Reinvenção da Didática. Trabalho Centrado em Projetos. |
title_short |
Didactics Nowadays: reinventing ways. |
title_full |
Didactics Nowadays: reinventing ways. |
title_fullStr |
Didactics Nowadays: reinventing ways. |
title_full_unstemmed |
Didactics Nowadays: reinventing ways. |
title_sort |
Didactics Nowadays: reinventing ways. |
author |
Candau, Vera Maria Ferrão |
author_facet |
Candau, Vera Maria Ferrão Koff, Adélia Maria Nehme Simão e |
author_role |
author |
author2 |
Koff, Adélia Maria Nehme Simão e |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Candau, Vera Maria Ferrão Koff, Adélia Maria Nehme Simão e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intercultural Education Reinventing Didactics Project-Centered Work. Educação Intercultural. Reinvenção da Didática. Trabalho Centrado em Projetos. |
topic |
Intercultural Education Reinventing Didactics Project-Centered Work. Educação Intercultural. Reinvenção da Didática. Trabalho Centrado em Projetos. |
description |
This article aims at reflecting on possible ways to reinvent school and Didactics. This is a case study at a private school in the city of Rio de Janeiro which option was to develop a project-centered work oriented by a critical intercultural perspective. It promoted a wide reorganization concerning: time and space, student's and teacher's roles, knowledge, curricula, learning and evaluation practice, rites, management strategies, and other aspects that we understand as part of the school format. These reflections neither aim to exhaust the theme nor to be prescriptive. The goal is to offer a contribution for advancements in the field. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46058 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46058 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46058/47578 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 2 (2015) Educação & Realidade; v. 40 n. 2 (2015) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766985725181952 |