Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Carlos Henrique de Sousa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Matos, Emanuelle Oliveira da Fonseca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763
Resumo: Project-based learning is a teaching-learning methodology that is increasingly common in the classroom. Pedagogical practice through teaching dyadic provides more productive, enriching and increasingly participatory learning. The central question of the research is: how does the Project-Based Learning methodology contribute to the development of critical and reflective teaching? The general objective: to understand the teaching and learning process based on projects. More specifically: understand the relationship between project-based learning and its contributions to meaningful teaching; to verify the role of didactics in the construction of project-based learning. As for the research methodology, it is a qualitative bibliographic work. The results indicate that project-based learning, through an orienting and reflective didactic, makes learning meaningful and transformative.             
id UECE-7_16c0144b5e8740fb64d36481d57d5302
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8763
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practiceAprendizagem baseada em Projetos: a didática como orientadora da prática pedagógicaAprendizagem baseada em ProjetosDidáticaReflexividadeProject-based LearningDidacticsreflexivityProject-based learning is a teaching-learning methodology that is increasingly common in the classroom. Pedagogical practice through teaching dyadic provides more productive, enriching and increasingly participatory learning. The central question of the research is: how does the Project-Based Learning methodology contribute to the development of critical and reflective teaching? The general objective: to understand the teaching and learning process based on projects. More specifically: understand the relationship between project-based learning and its contributions to meaningful teaching; to verify the role of didactics in the construction of project-based learning. As for the research methodology, it is a qualitative bibliographic work. The results indicate that project-based learning, through an orienting and reflective didactic, makes learning meaningful and transformative.              Aprendizagem baseada em projetos é uma metodologia de ensino-aprendizagem que está cada vez mais comum em sala de aula. A prática pedagógica através da diádica docente proporciona uma aprendizagem mais produtiva, enriquecedora e cada vez mais participativa. A pergunta central da pesquisa é: como a metodologia de Aprendizagem baseada em Projetos contribui para o desenvolvimento de um ensino crítico e reflexivo? O objetivo geral: compreender o processo de ensino e aprendizagem com base em projetos. De forma mais específica: perceber a relação entre a aprendizagem baseada em projetos e suas contribuições para um ensino significativo; verificar o papel da didática na construção de uma aprendizagem baseada em projetos. Quanto a metodologia da pesquisa, trata-se de um trabalho bibliográfico de cunho qualitativo. Os resultados apontam que a aprendizagem baseada em projetos, através de uma didática orientadora e reflexiva, torna a aprendizagem significativa e transformadora.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763/7761Copyright (c) 2022 Carlos Henrique de Sousa Barbosa, Emanuelle Oliveira da Fonseca Matoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Carlos Henrique de Sousa Matos, Emanuelle Oliveira da Fonseca2022-12-17T12:03:48Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8763Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:48Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice
Aprendizagem baseada em Projetos: a didática como orientadora da prática pedagógica
title Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice
spellingShingle Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice
Barbosa, Carlos Henrique de Sousa
Aprendizagem baseada em Projetos
Didática
Reflexividade
Project-based Learning
Didactics
reflexivity
title_short Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice
title_full Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice
title_fullStr Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice
title_full_unstemmed Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice
title_sort Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice
author Barbosa, Carlos Henrique de Sousa
author_facet Barbosa, Carlos Henrique de Sousa
Matos, Emanuelle Oliveira da Fonseca
author_role author
author2 Matos, Emanuelle Oliveira da Fonseca
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Carlos Henrique de Sousa
Matos, Emanuelle Oliveira da Fonseca
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem baseada em Projetos
Didática
Reflexividade
Project-based Learning
Didactics
reflexivity
topic Aprendizagem baseada em Projetos
Didática
Reflexividade
Project-based Learning
Didactics
reflexivity
description Project-based learning is a teaching-learning methodology that is increasingly common in the classroom. Pedagogical practice through teaching dyadic provides more productive, enriching and increasingly participatory learning. The central question of the research is: how does the Project-Based Learning methodology contribute to the development of critical and reflective teaching? The general objective: to understand the teaching and learning process based on projects. More specifically: understand the relationship between project-based learning and its contributions to meaningful teaching; to verify the role of didactics in the construction of project-based learning. As for the research methodology, it is a qualitative bibliographic work. The results indicate that project-based learning, through an orienting and reflective didactic, makes learning meaningful and transformative.             
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763/7761
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carlos Henrique de Sousa Barbosa, Emanuelle Oliveira da Fonseca Matos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carlos Henrique de Sousa Barbosa, Emanuelle Oliveira da Fonseca Matos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951803916288