Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763 |
Resumo: | Project-based learning is a teaching-learning methodology that is increasingly common in the classroom. Pedagogical practice through teaching dyadic provides more productive, enriching and increasingly participatory learning. The central question of the research is: how does the Project-Based Learning methodology contribute to the development of critical and reflective teaching? The general objective: to understand the teaching and learning process based on projects. More specifically: understand the relationship between project-based learning and its contributions to meaningful teaching; to verify the role of didactics in the construction of project-based learning. As for the research methodology, it is a qualitative bibliographic work. The results indicate that project-based learning, through an orienting and reflective didactic, makes learning meaningful and transformative. |
id |
UECE-7_16c0144b5e8740fb64d36481d57d5302 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8763 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practiceAprendizagem baseada em Projetos: a didática como orientadora da prática pedagógicaAprendizagem baseada em ProjetosDidáticaReflexividadeProject-based LearningDidacticsreflexivityProject-based learning is a teaching-learning methodology that is increasingly common in the classroom. Pedagogical practice through teaching dyadic provides more productive, enriching and increasingly participatory learning. The central question of the research is: how does the Project-Based Learning methodology contribute to the development of critical and reflective teaching? The general objective: to understand the teaching and learning process based on projects. More specifically: understand the relationship between project-based learning and its contributions to meaningful teaching; to verify the role of didactics in the construction of project-based learning. As for the research methodology, it is a qualitative bibliographic work. The results indicate that project-based learning, through an orienting and reflective didactic, makes learning meaningful and transformative. Aprendizagem baseada em projetos é uma metodologia de ensino-aprendizagem que está cada vez mais comum em sala de aula. A prática pedagógica através da diádica docente proporciona uma aprendizagem mais produtiva, enriquecedora e cada vez mais participativa. A pergunta central da pesquisa é: como a metodologia de Aprendizagem baseada em Projetos contribui para o desenvolvimento de um ensino crítico e reflexivo? O objetivo geral: compreender o processo de ensino e aprendizagem com base em projetos. De forma mais específica: perceber a relação entre a aprendizagem baseada em projetos e suas contribuições para um ensino significativo; verificar o papel da didática na construção de uma aprendizagem baseada em projetos. Quanto a metodologia da pesquisa, trata-se de um trabalho bibliográfico de cunho qualitativo. Os resultados apontam que a aprendizagem baseada em projetos, através de uma didática orientadora e reflexiva, torna a aprendizagem significativa e transformadora.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763/7761Copyright (c) 2022 Carlos Henrique de Sousa Barbosa, Emanuelle Oliveira da Fonseca Matoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Carlos Henrique de Sousa Matos, Emanuelle Oliveira da Fonseca2022-12-17T12:03:48Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8763Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:48Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice Aprendizagem baseada em Projetos: a didática como orientadora da prática pedagógica |
title |
Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice |
spellingShingle |
Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice Barbosa, Carlos Henrique de Sousa Aprendizagem baseada em Projetos Didática Reflexividade Project-based Learning Didactics reflexivity |
title_short |
Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice |
title_full |
Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice |
title_fullStr |
Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice |
title_full_unstemmed |
Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice |
title_sort |
Project-based learning: didactics as a guide to pedagogical practice |
author |
Barbosa, Carlos Henrique de Sousa |
author_facet |
Barbosa, Carlos Henrique de Sousa Matos, Emanuelle Oliveira da Fonseca |
author_role |
author |
author2 |
Matos, Emanuelle Oliveira da Fonseca |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Carlos Henrique de Sousa Matos, Emanuelle Oliveira da Fonseca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem baseada em Projetos Didática Reflexividade Project-based Learning Didactics reflexivity |
topic |
Aprendizagem baseada em Projetos Didática Reflexividade Project-based Learning Didactics reflexivity |
description |
Project-based learning is a teaching-learning methodology that is increasingly common in the classroom. Pedagogical practice through teaching dyadic provides more productive, enriching and increasingly participatory learning. The central question of the research is: how does the Project-Based Learning methodology contribute to the development of critical and reflective teaching? The general objective: to understand the teaching and learning process based on projects. More specifically: understand the relationship between project-based learning and its contributions to meaningful teaching; to verify the role of didactics in the construction of project-based learning. As for the research methodology, it is a qualitative bibliographic work. The results indicate that project-based learning, through an orienting and reflective didactic, makes learning meaningful and transformative. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8763/7761 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carlos Henrique de Sousa Barbosa, Emanuelle Oliveira da Fonseca Matos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carlos Henrique de Sousa Barbosa, Emanuelle Oliveira da Fonseca Matos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213951803916288 |