Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606 |
Resumo: | The article discusses contemporary strategies of state management of urban conflict. From an ethnography of the routine of police agents of the UPPs assigned to conduct social projects in the favela Cidade de Deus, in Rio de Janeiro, I analyze the classifications produced by these police-teachers on vulnerable young people. In this effort to make it readable to intervene, the category vulnerability emerges as central, since it allows to group the vulnerable and to individualize them according to the potential risks of the different types of vulnerability. The argument is that this is, therefore, a device of poor people management, that combines social practices and repression to prevent and combat violence. |
id |
UFRJ-13_9e6c9966c1b5a5c04b1dd76cc4aeb4d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.revistas.ufrj.br:article/21606 |
network_acronym_str |
UFRJ-13 |
network_name_str |
Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de DeusConhecer, classificar e intervir: Práticas e discursos de policiais-professores sobre os jovens vulneráveis na Cidade de Deusurban conflict, poverty management, vulnerability, polices, social projectsconflito urbano, gestão da pobreza, vulnerabilidade, polícia, projetos sociaisThe article discusses contemporary strategies of state management of urban conflict. From an ethnography of the routine of police agents of the UPPs assigned to conduct social projects in the favela Cidade de Deus, in Rio de Janeiro, I analyze the classifications produced by these police-teachers on vulnerable young people. In this effort to make it readable to intervene, the category vulnerability emerges as central, since it allows to group the vulnerable and to individualize them according to the potential risks of the different types of vulnerability. The argument is that this is, therefore, a device of poor people management, that combines social practices and repression to prevent and combat violence.Este texto trata dos modos contemporâneos de gestão estatal do conflito urbano. A partir de etnografia da rotina de policiais das UPPs cedidos para conduzirem projetos sociais na Cidade de Deus, no Rio de Janeiro, analiso as classificações produzidas pelos policiais-professores sobre os jovens vulneráveis. Nesse esforço de tornar legível para intervir, a categoria vulnerabilidade emerge com centralidade, permitindo agrupar e individualizar segundos os riscos potenciais dos diferentes tipos de vulnerabilidade. Conforma-se, portanto, um dispositivo de gestão dos pobres que combina intervenções via social e repressão para prevenir e combater a violência.DilemasFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESPMotta, Luana Dias2019-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-646Dilemas – Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-646Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-6462178-27921983-5922reponame:Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online)instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJporhttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606/20895https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606/16291https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/downloadSuppFile/21606/6402Direitos autorais 2022 Ao submeter um texto, o(s) autor(es) declara(m) aceitar todos os termos e condições da revista e cede(m) a ela os direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais dos artigos publicados são do autor, porém com direitos da DILEMAS - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social sobre a primeira publicação.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-14T20:53:50Zoai:www.revistas.ufrj.br:article/21606Revistahttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/indexPUBhttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/oaicoordenacao.dilemas@gmail.com||revistadilemas.editor@gmail.com2178-27921983-5922opendoar:2020-09-14T20:53:50Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus Conhecer, classificar e intervir: Práticas e discursos de policiais-professores sobre os jovens vulneráveis na Cidade de Deus |
title |
Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus |
spellingShingle |
Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus Motta, Luana Dias urban conflict, poverty management, vulnerability, polices, social projects conflito urbano, gestão da pobreza, vulnerabilidade, polícia, projetos sociais |
title_short |
Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus |
title_full |
Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus |
title_fullStr |
Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus |
title_full_unstemmed |
Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus |
title_sort |
Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus |
author |
Motta, Luana Dias |
author_facet |
Motta, Luana Dias |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESP |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Motta, Luana Dias |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
urban conflict, poverty management, vulnerability, polices, social projects conflito urbano, gestão da pobreza, vulnerabilidade, polícia, projetos sociais |
topic |
urban conflict, poverty management, vulnerability, polices, social projects conflito urbano, gestão da pobreza, vulnerabilidade, polícia, projetos sociais |
description |
The article discusses contemporary strategies of state management of urban conflict. From an ethnography of the routine of police agents of the UPPs assigned to conduct social projects in the favela Cidade de Deus, in Rio de Janeiro, I analyze the classifications produced by these police-teachers on vulnerable young people. In this effort to make it readable to intervene, the category vulnerability emerges as central, since it allows to group the vulnerable and to individualize them according to the potential risks of the different types of vulnerability. The argument is that this is, therefore, a device of poor people management, that combines social practices and repression to prevent and combat violence. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606 |
url |
https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606/20895 https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606/16291 https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/downloadSuppFile/21606/6402 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Dilemas |
publisher.none.fl_str_mv |
Dilemas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-646 Dilemas – Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-646 Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-646 2178-2792 1983-5922 reponame:Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) |
collection |
Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
coordenacao.dilemas@gmail.com||revistadilemas.editor@gmail.com |
_version_ |
1798325312221609984 |