Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Motta, Luana Dias
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606
Resumo: The article discusses contemporary strategies of state management of urban conflict. From an ethnography of the routine of police agents of the UPPs assigned to conduct social projects in the favela Cidade de Deus, in Rio de Janeiro, I analyze the classifications produced by these police-teachers on vulnerable young people. In this effort to make it readable to intervene, the category vulnerability emerges as central, since it allows to group the vulnerable and to individualize them according to the potential risks of the different types of vulnerability. The argument is that this is, therefore, a device of poor people management, that combines social practices and repression to prevent and combat violence.
id UFRJ-13_9e6c9966c1b5a5c04b1dd76cc4aeb4d9
oai_identifier_str oai:www.revistas.ufrj.br:article/21606
network_acronym_str UFRJ-13
network_name_str Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online)
repository_id_str
spelling Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de DeusConhecer, classificar e intervir: Práticas e discursos de policiais-professores sobre os jovens vulneráveis na Cidade de Deusurban conflict, poverty management, vulnerability, polices, social projectsconflito urbano, gestão da pobreza, vulnerabilidade, polícia, projetos sociaisThe article discusses contemporary strategies of state management of urban conflict. From an ethnography of the routine of police agents of the UPPs assigned to conduct social projects in the favela Cidade de Deus, in Rio de Janeiro, I analyze the classifications produced by these police-teachers on vulnerable young people. In this effort to make it readable to intervene, the category vulnerability emerges as central, since it allows to group the vulnerable and to individualize them according to the potential risks of the different types of vulnerability. The argument is that this is, therefore, a device of poor people management, that combines social practices and repression to prevent and combat violence.Este texto trata dos modos contemporâneos de gestão estatal do conflito urbano. A partir de etnografia da rotina de policiais das UPPs cedidos para conduzirem projetos sociais na Cidade de Deus, no Rio de Janeiro, analiso as classificações produzidas pelos policiais-professores sobre os jovens vulneráveis. Nesse esforço de tornar legível para intervir, a categoria vulnerabilidade emerge com centralidade, permitindo agrupar e individualizar segundos os riscos potenciais dos diferentes tipos de vulnerabilidade. Conforma-se, portanto, um dispositivo de gestão dos pobres que combina intervenções via social e repressão para prevenir e combater a violência.DilemasFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESPMotta, Luana Dias2019-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-646Dilemas – Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-646Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-6462178-27921983-5922reponame:Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online)instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJporhttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606/20895https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606/16291https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/downloadSuppFile/21606/6402Direitos autorais 2022 Ao submeter um texto, o(s) autor(es) declara(m) aceitar todos os termos e condições da revista e cede(m) a ela os direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais dos artigos publicados são do autor, porém com direitos da DILEMAS - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social sobre a primeira publicação.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-14T20:53:50Zoai:www.revistas.ufrj.br:article/21606Revistahttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/indexPUBhttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/oaicoordenacao.dilemas@gmail.com||revistadilemas.editor@gmail.com2178-27921983-5922opendoar:2020-09-14T20:53:50Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus
Conhecer, classificar e intervir: Práticas e discursos de policiais-professores sobre os jovens vulneráveis na Cidade de Deus
title Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus
spellingShingle Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus
Motta, Luana Dias
urban conflict, poverty management, vulnerability, polices, social projects
conflito urbano, gestão da pobreza, vulnerabilidade, polícia, projetos sociais
title_short Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus
title_full Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus
title_fullStr Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus
title_full_unstemmed Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus
title_sort Identifying, Classifying and Intervening: Practices and Discourses Of Police-Teachers About the Vulnerable Young People in Cidade de Deus
author Motta, Luana Dias
author_facet Motta, Luana Dias
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESP
dc.contributor.author.fl_str_mv Motta, Luana Dias
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv urban conflict, poverty management, vulnerability, polices, social projects
conflito urbano, gestão da pobreza, vulnerabilidade, polícia, projetos sociais
topic urban conflict, poverty management, vulnerability, polices, social projects
conflito urbano, gestão da pobreza, vulnerabilidade, polícia, projetos sociais
description The article discusses contemporary strategies of state management of urban conflict. From an ethnography of the routine of police agents of the UPPs assigned to conduct social projects in the favela Cidade de Deus, in Rio de Janeiro, I analyze the classifications produced by these police-teachers on vulnerable young people. In this effort to make it readable to intervene, the category vulnerability emerges as central, since it allows to group the vulnerable and to individualize them according to the potential risks of the different types of vulnerability. The argument is that this is, therefore, a device of poor people management, that combines social practices and repression to prevent and combat violence.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-24
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606
url https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606/20895
https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/21606/16291
https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/downloadSuppFile/21606/6402
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Dilemas
publisher.none.fl_str_mv Dilemas
dc.source.none.fl_str_mv Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-646
Dilemas – Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-646
Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 12, n. 3 (2019): SET/OUT/NOV/DEZ; 627-646
2178-2792
1983-5922
reponame:Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online)
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online)
collection Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online)
repository.name.fl_str_mv Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv coordenacao.dilemas@gmail.com||revistadilemas.editor@gmail.com
_version_ 1798325312221609984