The Reception of Euripides’ Tragedies at Antunes Filho Theater
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Codex : Revista de Estudos Clássicos |
Texto Completo: | https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/21700 |
Resumo: | This article examines the staging of Euripides tragedies at the Antunes Filho Theater, namely: Trojan Fragments (1999), Medea (2001) and Medea 2 (2002). This analysis will be based on a) my observation of the videos, photos, and programs of the pieces, kindly provided by the Center for Theatrical Research (CPT); b) the interviews given by Emerson Danesi, former actor and director of some CPT pieces, c) my direct apprehension of fragmentary information from meetings I had with Antunes Filho, d) the reports of Sebastião Milaré in memoriam, e) the theatrical critique conveyed in newspapers and magazines of national circulation at the time of staging. The performances will be analyzed from the following points: a) genesis, b) context of production and c) scenic solutions adopted. |
id |
UFRJ-15_206309a9dde0c1da42c36cde58800e92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.revistas.ufrj.br:article/21700 |
network_acronym_str |
UFRJ-15 |
network_name_str |
Codex : Revista de Estudos Clássicos |
repository_id_str |
|
spelling |
The Reception of Euripides’ Tragedies at Antunes Filho TheaterA recepção das tragédias de Eurípides no Teatro de Antunes FilhoClassical Studiesreception studies; Euripides; Trojan Fragments; Medeia; Antunes FilhoLetras Clássicas; Estudos Clássicosestudos da recepção; Eurípides; Fragmentos Troianos; Medeia; Antunes FilhoThis article examines the staging of Euripides tragedies at the Antunes Filho Theater, namely: Trojan Fragments (1999), Medea (2001) and Medea 2 (2002). This analysis will be based on a) my observation of the videos, photos, and programs of the pieces, kindly provided by the Center for Theatrical Research (CPT); b) the interviews given by Emerson Danesi, former actor and director of some CPT pieces, c) my direct apprehension of fragmentary information from meetings I had with Antunes Filho, d) the reports of Sebastião Milaré in memoriam, e) the theatrical critique conveyed in newspapers and magazines of national circulation at the time of staging. The performances will be analyzed from the following points: a) genesis, b) context of production and c) scenic solutions adopted.Este artigo perscruta a encenação das tragédias de Eurípides no Teatro de Antunes Filho, a saber: Fragmentos Troianos (1999), Medeia (2001) e Medeia 2 (2002). Essa análise se pautará: a) na minha observação dos vídeos, fotos e programas das peças, gentilmente cedidos pelo Centro de Pesquisa Teatral (CPT), b) nas entrevistas concedidas por Emerson Danesi, ex-ator e diretor de algumas peças do CPT, c) na minha apreensão direta de informações fragmentárias a partir de encontros que tive com Antunes Filho, d) nos relatos de Sebastião Milaré in memoriam, e) na crítica teatral veiculada em jornais e revistas de circulação nacional na época das encenações. Os espetáculos serão analisados a partir dos seguintes pontos: a) gênese, b) contexto da produção e c) soluções cênicas adotadas. Proaera-UFRJCAPESGhandour, Samea2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/2170010.25187/codex.v6i2.21700CODEX -- Revista de Estudos Clássicos; v. 6, n. 2 (2018); 181-195CODEX - Revista de Estudos Clássicos; v. 6, n. 2 (2018); 181-1952176-177910.25187/codex.v6i2reponame:Codex : Revista de Estudos Clássicosinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJporhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/21700/12559/*ref*/Referências bibliográficas:/*ref*/APOLLONIUS. Argonautiques. Paris: Les Belles Letres, 1974. BRANDÃO, Junito de Souza. Troia Histórica, Troia Mítica e as Invasões dos Dórios. In: Mitologia Grega. 13ª edição. São Paulo: Vozes, 1999. CAMPBELL, Joseph. O poder do mito. Com Bill Moyers. Org. Betty Sue Flowers. Trad. Calos Felipe Moisés. São Paulo: Palas Athena, 1990. ELIADE, Mircea. Mito do Eterno Retorno. Tradução José A. Ceschin. São Paulo: Mercuryo, 1992. _______________. A história das crenças e das ideias religiosas. Trad. Roberto Corte de Lacerda. Rio de Janeiro: Zahar, 2010. EURÍPIDES. Hécuba. In: Teatro Completo, vol. I. Tradução Jaa Torrano – 1ª ed. São Paulo: Iluminuras, 2016. ___________. Medeia. In: Teatro Completo, vol. I. Tradução Jaa Torrano – 1ª ed. São Paulo: Iluminuras, 2016. _________. As Troianas. In: Teatro Completo, vol. II. Tradução Jaa Torrano – 1ª ed. São Paulo: Iluminuras, 2016. ___________. Medeia; Hipólito; As Troianas. Tradução do grego, introdução e notas de Mário da Gama Kury. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 1995. HESÍODO. Teogonia: a origem dos deuses. Estudo e Tradução Jaa. Torrano. São Paulo: Iluminuras, 1991. JUNG, Carl Gustav. O homem e seus símbolos. Trad. Maria Lúcia pinho. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. ________________. Psicologia do inconsciente. Trad. Maria Luiza Appy. Petrópolis: Vozes, 1987. KANTOR, Tadeusz. Il teatro dela morte. Trad. italiana de Maria Grazia Gregori e Luigi Sponzilli. Milão: Ubulibre/Ediczioni Il Formichiere, 1979. MILARÉ, Sebastião. Hierofania: o teatro segundo Antunes Filho. São Paulo: Edições SESC SP, 2010. NIETZSCHE, Friedrich. A origem da tragédia. Lisboa: Guimarães editores, 1978. PAULA, Lee Taylor de Moura. Manifestação do Ator: Formação no Centro de Pesquisa Teatral (CPT). São Paulo: L. M. Paula, 2014, 226p. RINNE, Olga. Medeia, o direito à ira e ao ciúme. São Paulo: Cultrix, 1998. RODRIGUES, Nelson. Vestido de Noiva. In: Teatro completo. Organização: Sábato Magaldi. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981/1990 (4 volumes). VALÉRY, Paul. Introdução ao Método de Leonardo da Vinci. In: Variedades. pp. 141-171. São Paulo: Iluminuras, 2011. STANISLAVSKY, Constantin. Minha vida na arte. Trad. Esther Mesquita. São Paulo: Ed. Anhembo, 1956. _______________________. A preparação do ator. Pontes de Paula Lima. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996 (13ª edição). SNELL, Bruno. A descoberta do espírito. São Paulo: Edições 70, 1992. SÓFOCLES. Antígona. Trad. Trajano Vieira. São Paulo: Perspectiva, 2009. VERNANT, Jean Pierre. Mito e Pensamento entre os Gregos. São Paulo: Edusp, 1980. ___________________. Mito e tragédia na Grécia Antiga. São Paulo: Edusp, 1980./*ref*/Crítica e websites/*ref*/Fragmentos Troianos DE SÁ, Nelson. Antunes Filho vai à guerra com “Fragmentos Troianos”. 1999. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq10059905.htm BRAGATO, Marcos. Fragmentos Troianos. Aclamada peça de Antunes Filho remete aos horrores do século 20. 1999. Disponível em: http://www.terra.com.br/istoegente/17/diversaoearte/teatro_troia.htm Milênio trágico. Fragmentos Troianos, ótima adaptação de Antunes Filho para a peça de Eurípides, traça o perfil de horrores acontecidos no século XX. 1999. Disponível em: http://istoe.com.br/29000_MILENIO+TRAGICO+/ DE SÁ, Nelson; PAIVA, Marcelo Rubens. O teatro apolíneo de Antunes Filho. 2000. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0602200004.htm Medeia http://ww2.sescsp.org.br/sesc/hotsites/cpt_novo/areas.cfm?cod=4&esp=15 http://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,estreia-a-medeia-de-antunes- filho,20010724p7024 http://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,medeia-de-antunes-e-um-espetaculo-unico,20010809p7044 Medeia 2 https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq0711200206.htm Geral FREITAS, Renata Cazarini de. http://palcoclassico.blogspot.com/*ref*/Filmes/*ref*/BOULLE, Pierre. Planet of the Apes. Adaptação de Michael Wilson Rod Serling. Direção de Franklin J. Schaffner. EUA, 1968. EURÍPIDES. Medeia. Adaptação e direção de Pier Paolo Pasolini. Itália, 1969. __________________. Adaptação de Thomsen Preben. Direção de Lars Von Trier. Dinamarca, 1988. KAWALEROWICZ, Jerzy (concepção e direção). Madre Joana dos anjos. Polônia. 1961. SPIELBERG, Steven; KENEALLY, Thomas. Schindler’s List. EUA , 1993.Direitos autorais 2018 Samea Rancovas Ghandour Cunha Giraldeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-12-22T10:09:12Zoai:www.revistas.ufrj.br:article/21700Revistahttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/indexPUBhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/oaicodex@letras.ufrj.br||codex@letras.ufrj.br||biadipaoli@gmail.com2176-17792176-1779opendoar:2018-12-22T10:09:12Codex : Revista de Estudos Clássicos - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Reception of Euripides’ Tragedies at Antunes Filho Theater A recepção das tragédias de Eurípides no Teatro de Antunes Filho |
title |
The Reception of Euripides’ Tragedies at Antunes Filho Theater |
spellingShingle |
The Reception of Euripides’ Tragedies at Antunes Filho Theater Ghandour, Samea Classical Studies reception studies; Euripides; Trojan Fragments; Medeia; Antunes Filho Letras Clássicas; Estudos Clássicos estudos da recepção; Eurípides; Fragmentos Troianos; Medeia; Antunes Filho |
title_short |
The Reception of Euripides’ Tragedies at Antunes Filho Theater |
title_full |
The Reception of Euripides’ Tragedies at Antunes Filho Theater |
title_fullStr |
The Reception of Euripides’ Tragedies at Antunes Filho Theater |
title_full_unstemmed |
The Reception of Euripides’ Tragedies at Antunes Filho Theater |
title_sort |
The Reception of Euripides’ Tragedies at Antunes Filho Theater |
author |
Ghandour, Samea |
author_facet |
Ghandour, Samea |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ghandour, Samea |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Classical Studies reception studies; Euripides; Trojan Fragments; Medeia; Antunes Filho Letras Clássicas; Estudos Clássicos estudos da recepção; Eurípides; Fragmentos Troianos; Medeia; Antunes Filho |
topic |
Classical Studies reception studies; Euripides; Trojan Fragments; Medeia; Antunes Filho Letras Clássicas; Estudos Clássicos estudos da recepção; Eurípides; Fragmentos Troianos; Medeia; Antunes Filho |
description |
This article examines the staging of Euripides tragedies at the Antunes Filho Theater, namely: Trojan Fragments (1999), Medea (2001) and Medea 2 (2002). This analysis will be based on a) my observation of the videos, photos, and programs of the pieces, kindly provided by the Center for Theatrical Research (CPT); b) the interviews given by Emerson Danesi, former actor and director of some CPT pieces, c) my direct apprehension of fragmentary information from meetings I had with Antunes Filho, d) the reports of Sebastião Milaré in memoriam, e) the theatrical critique conveyed in newspapers and magazines of national circulation at the time of staging. The performances will be analyzed from the following points: a) genesis, b) context of production and c) scenic solutions adopted. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/21700 10.25187/codex.v6i2.21700 |
url |
https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/21700 |
identifier_str_mv |
10.25187/codex.v6i2.21700 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/21700/12559 /*ref*/Referências bibliográficas: /*ref*/APOLLONIUS. Argonautiques. Paris: Les Belles Letres, 1974. BRANDÃO, Junito de Souza. Troia Histórica, Troia Mítica e as Invasões dos Dórios. In: Mitologia Grega. 13ª edição. São Paulo: Vozes, 1999. CAMPBELL, Joseph. O poder do mito. Com Bill Moyers. Org. Betty Sue Flowers. Trad. Calos Felipe Moisés. São Paulo: Palas Athena, 1990. ELIADE, Mircea. Mito do Eterno Retorno. Tradução José A. Ceschin. São Paulo: Mercuryo, 1992. _______________. A história das crenças e das ideias religiosas. Trad. Roberto Corte de Lacerda. Rio de Janeiro: Zahar, 2010. EURÍPIDES. Hécuba. In: Teatro Completo, vol. I. Tradução Jaa Torrano – 1ª ed. São Paulo: Iluminuras, 2016. ___________. Medeia. In: Teatro Completo, vol. I. Tradução Jaa Torrano – 1ª ed. São Paulo: Iluminuras, 2016. _________. As Troianas. In: Teatro Completo, vol. II. Tradução Jaa Torrano – 1ª ed. São Paulo: Iluminuras, 2016. ___________. Medeia; Hipólito; As Troianas. Tradução do grego, introdução e notas de Mário da Gama Kury. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 1995. HESÍODO. Teogonia: a origem dos deuses. Estudo e Tradução Jaa. Torrano. São Paulo: Iluminuras, 1991. JUNG, Carl Gustav. O homem e seus símbolos. Trad. Maria Lúcia pinho. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. ________________. Psicologia do inconsciente. Trad. Maria Luiza Appy. Petrópolis: Vozes, 1987. KANTOR, Tadeusz. Il teatro dela morte. Trad. italiana de Maria Grazia Gregori e Luigi Sponzilli. Milão: Ubulibre/Ediczioni Il Formichiere, 1979. MILARÉ, Sebastião. Hierofania: o teatro segundo Antunes Filho. São Paulo: Edições SESC SP, 2010. NIETZSCHE, Friedrich. A origem da tragédia. Lisboa: Guimarães editores, 1978. PAULA, Lee Taylor de Moura. Manifestação do Ator: Formação no Centro de Pesquisa Teatral (CPT). São Paulo: L. M. Paula, 2014, 226p. RINNE, Olga. Medeia, o direito à ira e ao ciúme. São Paulo: Cultrix, 1998. RODRIGUES, Nelson. Vestido de Noiva. In: Teatro completo. Organização: Sábato Magaldi. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981/1990 (4 volumes). VALÉRY, Paul. Introdução ao Método de Leonardo da Vinci. In: Variedades. pp. 141-171. São Paulo: Iluminuras, 2011. STANISLAVSKY, Constantin. Minha vida na arte. Trad. Esther Mesquita. São Paulo: Ed. Anhembo, 1956. _______________________. A preparação do ator. Pontes de Paula Lima. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996 (13ª edição). SNELL, Bruno. A descoberta do espírito. São Paulo: Edições 70, 1992. SÓFOCLES. Antígona. Trad. Trajano Vieira. São Paulo: Perspectiva, 2009. VERNANT, Jean Pierre. Mito e Pensamento entre os Gregos. São Paulo: Edusp, 1980. ___________________. Mito e tragédia na Grécia Antiga. São Paulo: Edusp, 1980. /*ref*/Crítica e websites /*ref*/Fragmentos Troianos DE SÁ, Nelson. Antunes Filho vai à guerra com “Fragmentos Troianos”. 1999. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq10059905.htm BRAGATO, Marcos. Fragmentos Troianos. Aclamada peça de Antunes Filho remete aos horrores do século 20. 1999. Disponível em: http://www.terra.com.br/istoegente/17/diversaoearte/teatro_troia.htm Milênio trágico. Fragmentos Troianos, ótima adaptação de Antunes Filho para a peça de Eurípides, traça o perfil de horrores acontecidos no século XX. 1999. Disponível em: http://istoe.com.br/29000_MILENIO+TRAGICO+/ DE SÁ, Nelson; PAIVA, Marcelo Rubens. O teatro apolíneo de Antunes Filho. 2000. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0602200004.htm Medeia http://ww2.sescsp.org.br/sesc/hotsites/cpt_novo/areas.cfm?cod=4&esp=15 http://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,estreia-a-medeia-de-antunes- filho,20010724p7024 http://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,medeia-de-antunes-e-um-espetaculo-unico,20010809p7044 Medeia 2 https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq0711200206.htm Geral FREITAS, Renata Cazarini de. http://palcoclassico.blogspot.com /*ref*/Filmes /*ref*/BOULLE, Pierre. Planet of the Apes. Adaptação de Michael Wilson Rod Serling. Direção de Franklin J. Schaffner. EUA, 1968. EURÍPIDES. Medeia. Adaptação e direção de Pier Paolo Pasolini. Itália, 1969. __________________. Adaptação de Thomsen Preben. Direção de Lars Von Trier. Dinamarca, 1988. KAWALEROWICZ, Jerzy (concepção e direção). Madre Joana dos anjos. Polônia. 1961. SPIELBERG, Steven; KENEALLY, Thomas. Schindler’s List. EUA , 1993. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Samea Rancovas Ghandour Cunha Giraldes http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Samea Rancovas Ghandour Cunha Giraldes http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Proaera-UFRJ |
publisher.none.fl_str_mv |
Proaera-UFRJ |
dc.source.none.fl_str_mv |
CODEX -- Revista de Estudos Clássicos; v. 6, n. 2 (2018); 181-195 CODEX - Revista de Estudos Clássicos; v. 6, n. 2 (2018); 181-195 2176-1779 10.25187/codex.v6i2 reponame:Codex : Revista de Estudos Clássicos instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Codex : Revista de Estudos Clássicos |
collection |
Codex : Revista de Estudos Clássicos |
repository.name.fl_str_mv |
Codex : Revista de Estudos Clássicos - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
codex@letras.ufrj.br||codex@letras.ufrj.br||biadipaoli@gmail.com |
_version_ |
1798321013054767104 |