Ambivalences of the logos: A reading of Sophocles’ Antigone

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rafael Guimarães Tavares da
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Codex : Revista de Estudos Clássicos
Texto Completo: https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/59153
Resumo: The tragedy Antigone by Sophocles is usually read in Modernity through a contrast between values and perspectives defended by the homonymous character and those favored by her uncle and ruler of Thebes, Creon: oikos [family] / polis [city]; female / male; religion / politics; unwritten laws / written laws; etc. Some contemporary readings even propose a positive understanding of Antigone’s attitudes, as opposed to those assumed by Creon (characterized as negative). In this paper, I advance an interpretation that is based on a philological reading of the play — also informed by anthropological studies attentive to gender issues and certain sociocultural practices — in order to problematize this type of simplified dichotomous treatment. I intend to indicate that there are some elements of Antigone in Creon and vice versa, arguing in favor of a more attentive understanding of the nuances in the presentation of these characters, as well as in Sophocles’ tragic reflection: what is at stake here is not a simple solution to the dilemmas of existence, but a problematization of the human condition, divided between family and city, female and male, religious and political commitments, striving to exist.
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spelling Ambivalences of the logos: A reading of Sophocles’ AntigoneAmbivalências do lógos: uma leitura da Antígona de SófoclesAncient tragedySophoclesAntigoneCreonGender studiesGreek tragedyGender studiesTragédia antigaSófoclesAntígonaCreonteEstudos de gêneroTragédia gregaEstudos de gênero The tragedy Antigone by Sophocles is usually read in Modernity through a contrast between values and perspectives defended by the homonymous character and those favored by her uncle and ruler of Thebes, Creon: oikos [family] / polis [city]; female / male; religion / politics; unwritten laws / written laws; etc. Some contemporary readings even propose a positive understanding of Antigone’s attitudes, as opposed to those assumed by Creon (characterized as negative). In this paper, I advance an interpretation that is based on a philological reading of the play — also informed by anthropological studies attentive to gender issues and certain sociocultural practices — in order to problematize this type of simplified dichotomous treatment. I intend to indicate that there are some elements of Antigone in Creon and vice versa, arguing in favor of a more attentive understanding of the nuances in the presentation of these characters, as well as in Sophocles’ tragic reflection: what is at stake here is not a simple solution to the dilemmas of existence, but a problematization of the human condition, divided between family and city, female and male, religious and political commitments, striving to exist.A tragédia Antígona de Sófocles costuma ser lida na Modernidade a partir de uma contraposição entre valores e perspectivas defendidos pela personagem homônima e aqueles privilegiados por seu tio e governante de Tebas, Creonte: oîkos [lar] / pólis [cidade]; feminino / masculino; religião / política; leis não-escritas / leis escritas; etc. Algumas leituras contemporâneas, inclusive, chegam a propor uma compreensão positiva das atitudes de Antígona, por oposição àquelas assumidas por Creonte (caracterizadas como negativas). No presente artigo, avanço uma interpretação que se baseia numa leitura filológica da peça — informada ainda por estudos antropológicos atentos a questões de gênero e a certas práticas socioculturais — a fim de problematizar esse tipo de tratamento dicotômico simplificado. Pretendo indicar que existe muito de Antígona em Creonte e vice-versa, argumentando em prol de uma compreensão mais atenta às nuances de caracterização dessas personagens, assim como da reflexão trágica de Sófocles: o que se encontra em jogo aqui não é uma solução simples para os dilemas da existência, mas uma problematização da condição humana, dividida entre família e cidade, entre feminino e masculino, entre compromissos religiosos e políticos, esforçando-se por existir.Proaera-UFRJ2024-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/5915310.25187/codex.v11i2.59153CODEX - Revista de Estudos Clássicos; v. 11 n. 2 (2023): Publicação contínua; e112202304CODEX - Revista de Estudos Clássicos; Vol. 11 No. 2 (2023): Publicação contínua; e1122023042176-177910.25187/codex.v11i2reponame:Codex : Revista de Estudos Clássicosinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJporhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/59153/40197Copyright (c) 2024 Rafael Guimarães Tavares da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rafael Guimarães Tavares da2024-03-09T19:29:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/59153Revistahttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/indexPUBhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/oaicodex@letras.ufrj.br||codex@letras.ufrj.br||biadipaoli@gmail.com2176-17792176-1779opendoar:2024-03-09T19:29:31Codex : Revista de Estudos Clássicos - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
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