A consciência corporal na interpretação pianística

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: André, Sérgio da Silva
Data de Publicação: 1992
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/13676
Resumo: The present study was based on a substantive hypothesis, which anticipated that "it is important for the pianist, the knowledge of the potentialities of his body". The research was developed on a descriptive form by the analysis of the studied material, which proved to be reference for the following statement. It is been adopted, as an instrument of measurement, a questionary to search the opinions about the focused theme on the study, which has been answered by piano teachers, pianists, and students of piano in different levels of graduation. The main conclusion of the work, that embraces a series of preoccupations about the body conscience in piano-teaching-apprenticeship and in instrument execution, is this: Every activities in the quality of human beings, including the pianistic one, needs an effective performance by what we consider body, because being conscious of this same body, sends us to our interior, primeval, our total.
id UFRJ_1ef751fb74b75854d58a586917e1bb29
oai_identifier_str oai:pantheon.ufrj.br:11422/13676
network_acronym_str UFRJ
network_name_str Repositório Institucional da UFRJ
repository_id_str
spelling A consciência corporal na interpretação pianísticaPosturaInterpretação musicalCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThe present study was based on a substantive hypothesis, which anticipated that "it is important for the pianist, the knowledge of the potentialities of his body". The research was developed on a descriptive form by the analysis of the studied material, which proved to be reference for the following statement. It is been adopted, as an instrument of measurement, a questionary to search the opinions about the focused theme on the study, which has been answered by piano teachers, pianists, and students of piano in different levels of graduation. The main conclusion of the work, that embraces a series of preoccupations about the body conscience in piano-teaching-apprenticeship and in instrument execution, is this: Every activities in the quality of human beings, including the pianistic one, needs an effective performance by what we consider body, because being conscious of this same body, sends us to our interior, primeval, our total.CAPESO presente estudo baseou-se numa hipótese substantiva a qual antecipava que: "é importante para o pianista o conhecimento das potencialidades do seu corpo". A pesquisa foi desenvolvida de forma descritiva, através da análise do material de consulta que serviu de referencial para a fundamentação. Como instrumento de medida foi adotado um questionário, o qual, tendo sido respondido por professores de piano, intérpretes, alunos em nível de graduação e pós-graduação, serviu para sondagem de opiniões sobre o terna abordado no estudo. A principal conclusão do trabalho que engloba uma série de preocupações sobre a consciência corporal tanto no ensino-aprendizagem quanto na execução instrumental, é a seguinte: qualquer atividade, na qualidade de humanos, inclusive pianística, pressupõe uma atuação preponderante daquilo que consideramos corpo. Por isso, a conscientização desse mesmo corpo remete ao interior de nos mesmos, em suma, à nossa totalidade.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilEscola de MúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFRJAlimonda, Heitorhttp://lattes.cnpq.br/6822295509048431Medalha Filho, Luizhttp://lattes.cnpq.br/5574376415969931Vainer, Esther NaibergerAndré, Sérgio da Silva2021-02-09T19:24:14Z2023-12-21T03:07:25Z1992-03-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/13676porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:07:25Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/13676Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:07:25Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv A consciência corporal na interpretação pianística
title A consciência corporal na interpretação pianística
spellingShingle A consciência corporal na interpretação pianística
André, Sérgio da Silva
Postura
Interpretação musical
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
title_short A consciência corporal na interpretação pianística
title_full A consciência corporal na interpretação pianística
title_fullStr A consciência corporal na interpretação pianística
title_full_unstemmed A consciência corporal na interpretação pianística
title_sort A consciência corporal na interpretação pianística
author André, Sérgio da Silva
author_facet André, Sérgio da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Alimonda, Heitor
http://lattes.cnpq.br/6822295509048431
Medalha Filho, Luiz
http://lattes.cnpq.br/5574376415969931
Vainer, Esther Naiberger
dc.contributor.author.fl_str_mv André, Sérgio da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Postura
Interpretação musical
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
topic Postura
Interpretação musical
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
description The present study was based on a substantive hypothesis, which anticipated that "it is important for the pianist, the knowledge of the potentialities of his body". The research was developed on a descriptive form by the analysis of the studied material, which proved to be reference for the following statement. It is been adopted, as an instrument of measurement, a questionary to search the opinions about the focused theme on the study, which has been answered by piano teachers, pianists, and students of piano in different levels of graduation. The main conclusion of the work, that embraces a series of preoccupations about the body conscience in piano-teaching-apprenticeship and in instrument execution, is this: Every activities in the quality of human beings, including the pianistic one, needs an effective performance by what we consider body, because being conscious of this same body, sends us to our interior, primeval, our total.
publishDate 1992
dc.date.none.fl_str_mv 1992-03-25
2021-02-09T19:24:14Z
2023-12-21T03:07:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11422/13676
url http://hdl.handle.net/11422/13676
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFRJ
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Música
Programa de Pós-Graduação em Música
UFRJ
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRJ
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Repositório Institucional da UFRJ
collection Repositório Institucional da UFRJ
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv pantheon@sibi.ufrj.br
_version_ 1815456013336182784