A consciência corporal na interpretação pianística
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1992 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/13676 |
Resumo: | The present study was based on a substantive hypothesis, which anticipated that "it is important for the pianist, the knowledge of the potentialities of his body". The research was developed on a descriptive form by the analysis of the studied material, which proved to be reference for the following statement. It is been adopted, as an instrument of measurement, a questionary to search the opinions about the focused theme on the study, which has been answered by piano teachers, pianists, and students of piano in different levels of graduation. The main conclusion of the work, that embraces a series of preoccupations about the body conscience in piano-teaching-apprenticeship and in instrument execution, is this: Every activities in the quality of human beings, including the pianistic one, needs an effective performance by what we consider body, because being conscious of this same body, sends us to our interior, primeval, our total. |
id |
UFRJ_1ef751fb74b75854d58a586917e1bb29 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pantheon.ufrj.br:11422/13676 |
network_acronym_str |
UFRJ |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository_id_str |
|
spelling |
A consciência corporal na interpretação pianísticaPosturaInterpretação musicalCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThe present study was based on a substantive hypothesis, which anticipated that "it is important for the pianist, the knowledge of the potentialities of his body". The research was developed on a descriptive form by the analysis of the studied material, which proved to be reference for the following statement. It is been adopted, as an instrument of measurement, a questionary to search the opinions about the focused theme on the study, which has been answered by piano teachers, pianists, and students of piano in different levels of graduation. The main conclusion of the work, that embraces a series of preoccupations about the body conscience in piano-teaching-apprenticeship and in instrument execution, is this: Every activities in the quality of human beings, including the pianistic one, needs an effective performance by what we consider body, because being conscious of this same body, sends us to our interior, primeval, our total.CAPESO presente estudo baseou-se numa hipótese substantiva a qual antecipava que: "é importante para o pianista o conhecimento das potencialidades do seu corpo". A pesquisa foi desenvolvida de forma descritiva, através da análise do material de consulta que serviu de referencial para a fundamentação. Como instrumento de medida foi adotado um questionário, o qual, tendo sido respondido por professores de piano, intérpretes, alunos em nível de graduação e pós-graduação, serviu para sondagem de opiniões sobre o terna abordado no estudo. A principal conclusão do trabalho que engloba uma série de preocupações sobre a consciência corporal tanto no ensino-aprendizagem quanto na execução instrumental, é a seguinte: qualquer atividade, na qualidade de humanos, inclusive pianística, pressupõe uma atuação preponderante daquilo que consideramos corpo. Por isso, a conscientização desse mesmo corpo remete ao interior de nos mesmos, em suma, à nossa totalidade.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilEscola de MúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFRJAlimonda, Heitorhttp://lattes.cnpq.br/6822295509048431Medalha Filho, Luizhttp://lattes.cnpq.br/5574376415969931Vainer, Esther NaibergerAndré, Sérgio da Silva2021-02-09T19:24:14Z2023-12-21T03:07:25Z1992-03-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/13676porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:07:25Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/13676Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:07:25Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A consciência corporal na interpretação pianística |
title |
A consciência corporal na interpretação pianística |
spellingShingle |
A consciência corporal na interpretação pianística André, Sérgio da Silva Postura Interpretação musical CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
title_short |
A consciência corporal na interpretação pianística |
title_full |
A consciência corporal na interpretação pianística |
title_fullStr |
A consciência corporal na interpretação pianística |
title_full_unstemmed |
A consciência corporal na interpretação pianística |
title_sort |
A consciência corporal na interpretação pianística |
author |
André, Sérgio da Silva |
author_facet |
André, Sérgio da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Alimonda, Heitor http://lattes.cnpq.br/6822295509048431 Medalha Filho, Luiz http://lattes.cnpq.br/5574376415969931 Vainer, Esther Naiberger |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
André, Sérgio da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Postura Interpretação musical CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
topic |
Postura Interpretação musical CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
description |
The present study was based on a substantive hypothesis, which anticipated that "it is important for the pianist, the knowledge of the potentialities of his body". The research was developed on a descriptive form by the analysis of the studied material, which proved to be reference for the following statement. It is been adopted, as an instrument of measurement, a questionary to search the opinions about the focused theme on the study, which has been answered by piano teachers, pianists, and students of piano in different levels of graduation. The main conclusion of the work, that embraces a series of preoccupations about the body conscience in piano-teaching-apprenticeship and in instrument execution, is this: Every activities in the quality of human beings, including the pianistic one, needs an effective performance by what we consider body, because being conscious of this same body, sends us to our interior, primeval, our total. |
publishDate |
1992 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1992-03-25 2021-02-09T19:24:14Z 2023-12-21T03:07:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11422/13676 |
url |
http://hdl.handle.net/11422/13676 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Escola de Música Programa de Pós-Graduação em Música UFRJ |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Escola de Música Programa de Pós-Graduação em Música UFRJ |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRJ instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
collection |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
pantheon@sibi.ufrj.br |
_version_ |
1815456013336182784 |