A prova de redação e o acesso à UFRJ: histórias e desdobramentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Marcelo Macedo Corrêa e
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Livro
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/16560
Resumo: This book presents this investigation as follows: in chapters 1 and 2, we deal with the history of college entrance exams and the specific context that led UFRJ to carry out its own exams from 1988 onwards; in chapter 3, we describe and analyze the evolution of this process, focusing on basic elements of writing tests: syllabus, relationship with Portuguese language and Brazilian literature tests, themes, types,2 2 UFRJ has always adopted the term type, not only in the commands of the tests, but also in the guidelines given to the evaluators and in the evaluation grid itself. We chose to keep the term when referring to the analysis of this item in the tests, avoiding the use of the genre category, which we use in other passages of the text. commands and evaluation; in chapters 4 and 5, we present data and evaluations related to the in uence that the tests had on the teaching practices of writing in basic education; and, in chapter 6, we suggest syntheses and developments for a new movement in the relationship between schools and universities. In the afterword, we comment on the decision taken by UFRJ to exclusively adopt the Enem as a selection exam, approved by the University Council (Consuni) in June 2011, when the originals of this book were already in the editing process. It should be clarified that, by decision of the author and editors, the original limits of the analysis presented in the study were respected, without additions or later adaptations.
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spelling A prova de redação e o acesso à UFRJ: histórias e desdobramentosRedaçãoLíngua portuguesaRedação e vestibularUniversidade Federal do Rio de JaneiroWritingPortuguese languageCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAThis book presents this investigation as follows: in chapters 1 and 2, we deal with the history of college entrance exams and the specific context that led UFRJ to carry out its own exams from 1988 onwards; in chapter 3, we describe and analyze the evolution of this process, focusing on basic elements of writing tests: syllabus, relationship with Portuguese language and Brazilian literature tests, themes, types,2 2 UFRJ has always adopted the term type, not only in the commands of the tests, but also in the guidelines given to the evaluators and in the evaluation grid itself. We chose to keep the term when referring to the analysis of this item in the tests, avoiding the use of the genre category, which we use in other passages of the text. commands and evaluation; in chapters 4 and 5, we present data and evaluations related to the in uence that the tests had on the teaching practices of writing in basic education; and, in chapter 6, we suggest syntheses and developments for a new movement in the relationship between schools and universities. In the afterword, we comment on the decision taken by UFRJ to exclusively adopt the Enem as a selection exam, approved by the University Council (Consuni) in June 2011, when the originals of this book were already in the editing process. It should be clarified that, by decision of the author and editors, the original limits of the analysis presented in the study were respected, without additions or later adaptations.FUJBO presente livro apresenta esse percurso de investigação da seguinte forma: nos capítulos 1 e 2, tratamos da história dos exames vestibulares e do contexto específico que levou a UFRJ a realizar seus próprios exames a partir de 1988; no capítulo 3, descrevemos e analisamos a evolução desse processo, com foco em elementos básicos das provas de redação: programa, relação com as provas de língua portuguesa e literatura brasileira, temas, tipos,2 2 A UFRJ adotou sempre o termo tipo, não só nos comandos das provas, como também nas orientações dadas aos avaliadores e na própria grade de avaliação. Optamos por manter o termo quando nos referimos à análise desse quesito nas provas, evitando o emprego da categoria gênero, da qual lançamos mão em outras passagens do texto. comandos e avaliação; nos capítulos 4 e 5, apresentamos dados e avaliações relativos à influência que as provas tiveram nas práticas de ensino da escrita na educação básica; e, no capítulo 6, sugerimos sínteses e desdobramentos para um novo movimento na relação entre escolas e universidade. No posfácio, fazemos um comentário sobre a decisão tomada pela UFRJ de adotar exclusivamente o Enem como exame de seleção, aprovada pelo Conselho Universitário (Consuni) em junho de 2011, quando os originais deste livro já estavam em processo de edição. Cabe esclarecer que, por decisão do autor e dos editores, foram respeitados os limites originais da análise apresentada no estudo, sem acréscimos ou adaptações posteriores.Editora UFRJBrasilEditora UFRJ2022-03-24T12:59:11Z2023-12-21T03:02:00Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bookCASTRO, Marcelo Macedo Corrêa e. A prova de redação e o acesso à UFRJ: histórias e desdobramentos. Rio de Janeiro, RJ: Ed. UFRJ, 2013. 189 p.9788571083721http://hdl.handle.net/11422/16560porCastro, Marcelo Macedo Corrêa einfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:02:00Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/16560Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:02Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
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