Abordagem fuzzy para otimização de planos de vôo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/12192 |
Resumo: | This thesis is the result of a set of contributions of the development of mathematical algorithms using fuzzy logic aiming to collaborate with the decision making for the air transport segment. Among the problems addressed, the Cost Index applied to the Flight Management Computer installed in modern aircraft with the purpose of optimizing the trajectories was chosen as the central axis for the discussion of strategic formats with a trade-o↵ regime of compliance objectives of planned schedules, minimization of fuel use and criticality assessment in view of the commitment to connect passengers. At the end, an algorithm with the ability to evaluate, along the trajectory, divergences of the estimated arrival time and estimated fuel on board planned through a system of fuzzy rules and the application of corrections in the Cost Index is suggested, dialoguing with the aspects of uncertainty of the trajectory, in order to improve mission performance. |
id |
UFRJ_4525e07b74d228c071dc564a492791e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pantheon.ufrj.br:11422/12192 |
network_acronym_str |
UFRJ |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Abordagem fuzzy para otimização de planos de vôoLógica fuzzyTransporte aéreoCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThis thesis is the result of a set of contributions of the development of mathematical algorithms using fuzzy logic aiming to collaborate with the decision making for the air transport segment. Among the problems addressed, the Cost Index applied to the Flight Management Computer installed in modern aircraft with the purpose of optimizing the trajectories was chosen as the central axis for the discussion of strategic formats with a trade-o↵ regime of compliance objectives of planned schedules, minimization of fuel use and criticality assessment in view of the commitment to connect passengers. At the end, an algorithm with the ability to evaluate, along the trajectory, divergences of the estimated arrival time and estimated fuel on board planned through a system of fuzzy rules and the application of corrections in the Cost Index is suggested, dialoguing with the aspects of uncertainty of the trajectory, in order to improve mission performance.Esta tese é o resultado de um conjunto de contribuições do desenvolvimento de algoritmos matemáticos usando lógica difusa visando colaborar com a tomada de decisão para o segmento de transporte aéreo. Entre os problemas abordados, o Índice de Custo aplicado ao Computador de Gerenciamento de Vôo instalado nas aeronaves modernas com o objetivo de otimizar as trajetórias foi escolhido como o eixo central para a discussão de formatos de estratégia com regime de trade-o↵ de objetivos do cumprimento de cronogramas planejados, minimização do uso de combustível e na avaliação da criticidade tendo em vista o compromisso de conectar passageiros. Ao final é apresentado um algoritmo com capacidade de avaliar, ao longo da trajetória, divergências do tempo de chegada e combustível embarcado planejados através de um sistema de regras nebulosas e a aplicação de correções no Índice de Custo, dialogando com os aspectos de incerteza da trajetória, de forma a melhorar o desempenho da missão.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de ProduçãoUFRJCosenza, Carlos Alberto Nuneshttp://lattes.cnpq.br/8408511964332556http://lattes.cnpq.br/2604566717629087Camino, Felix Claude Antoine MoraKrykhtine, Fabio Luiz Peres2020-05-11T12:58:15Z2023-12-21T03:07:06Z2018-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttp://hdl.handle.net/11422/12192porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:07:06Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/12192Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:07:06Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Abordagem fuzzy para otimização de planos de vôo |
title |
Abordagem fuzzy para otimização de planos de vôo |
spellingShingle |
Abordagem fuzzy para otimização de planos de vôo Krykhtine, Fabio Luiz Peres Lógica fuzzy Transporte aéreo CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
title_short |
Abordagem fuzzy para otimização de planos de vôo |
title_full |
Abordagem fuzzy para otimização de planos de vôo |
title_fullStr |
Abordagem fuzzy para otimização de planos de vôo |
title_full_unstemmed |
Abordagem fuzzy para otimização de planos de vôo |
title_sort |
Abordagem fuzzy para otimização de planos de vôo |
author |
Krykhtine, Fabio Luiz Peres |
author_facet |
Krykhtine, Fabio Luiz Peres |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Cosenza, Carlos Alberto Nunes http://lattes.cnpq.br/8408511964332556 http://lattes.cnpq.br/2604566717629087 Camino, Felix Claude Antoine Mora |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Krykhtine, Fabio Luiz Peres |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lógica fuzzy Transporte aéreo CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
topic |
Lógica fuzzy Transporte aéreo CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
description |
This thesis is the result of a set of contributions of the development of mathematical algorithms using fuzzy logic aiming to collaborate with the decision making for the air transport segment. Among the problems addressed, the Cost Index applied to the Flight Management Computer installed in modern aircraft with the purpose of optimizing the trajectories was chosen as the central axis for the discussion of strategic formats with a trade-o↵ regime of compliance objectives of planned schedules, minimization of fuel use and criticality assessment in view of the commitment to connect passengers. At the end, an algorithm with the ability to evaluate, along the trajectory, divergences of the estimated arrival time and estimated fuel on board planned through a system of fuzzy rules and the application of corrections in the Cost Index is suggested, dialoguing with the aspects of uncertainty of the trajectory, in order to improve mission performance. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01 2020-05-11T12:58:15Z 2023-12-21T03:07:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11422/12192 |
url |
http://hdl.handle.net/11422/12192 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção UFRJ |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção UFRJ |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRJ instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
collection |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
pantheon@sibi.ufrj.br |
_version_ |
1815456006847594496 |