Análise de irregularidade de pavimentos aeroportuários
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1986 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/17160 |
Resumo: | Airport pavement uneveness is analyzed in comparison with pilots’ opinion concerning rolling smoothness and comfort conditions offered by runways to aerial operations. As a revision, a short comment about the vibratory theory and the aircraft-pavement interaction is done, emphasizing the main aspects to be observed regarding the runway uneveness. The present stage of development, in methods and equipments to measure the roughness and to evaluate the ride quality of pavements, also supported the toils of this research. Both, the selected device for roughness measurement - the IPR/ USP INTEGRATOR - and its calibration method are described in details. A methodology of objective measurement of pavement roughness, suitable to runways, is suggested. Regression equations correlating the resulta of the objective and subjective evaluations, distinct and comparatively analysed, were obtained. These equations made it possible to establish patterns of uneveness for airport pavement surfaces, in terms of irregularity quotient (QI), which allow a immediate judgement about the' rolling smoothness and comfort conditions. In arder to contribute to airport pavements management activities, at net level, roughness prediction models were studied. |
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Análise de irregularidade de pavimentos aeroportuáriosAnalysis of airport pavements roughnessPavimentos flexíveisAeroportosCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL::GEOTECNICA::PAVIMENTOSAirport pavement uneveness is analyzed in comparison with pilots’ opinion concerning rolling smoothness and comfort conditions offered by runways to aerial operations. As a revision, a short comment about the vibratory theory and the aircraft-pavement interaction is done, emphasizing the main aspects to be observed regarding the runway uneveness. The present stage of development, in methods and equipments to measure the roughness and to evaluate the ride quality of pavements, also supported the toils of this research. Both, the selected device for roughness measurement - the IPR/ USP INTEGRATOR - and its calibration method are described in details. A methodology of objective measurement of pavement roughness, suitable to runways, is suggested. Regression equations correlating the resulta of the objective and subjective evaluations, distinct and comparatively analysed, were obtained. These equations made it possible to establish patterns of uneveness for airport pavement surfaces, in terms of irregularity quotient (QI), which allow a immediate judgement about the' rolling smoothness and comfort conditions. In arder to contribute to airport pavements management activities, at net level, roughness prediction models were studied.A irregularidade de pavimentos aeroportuários é analisada em comparação com a opinião de pilotos a respeito da condição de conforto e suavidade ao rolamento que as pistas de pouso e decolagem proporcionam às operações aéreas. A título de revisão, é feito um breve comentário sobre a teoria das vibrações e da interação aeronave-pavimento, realçando-se os principais aspectos a serem observados quanto à irregularidade de uma pista de pouso. O estágio atual de desenvolvimento de métodos e equipamentos para medição de irregularidade e avaliação de qualidade de rolamento dos pavimentos serviu de base para os trabalhos desta pesquisa. Descrevem-se com detalhes, tanto o aparelho selecionado para as medições de irregularidade, o INTEGRADOR IPR / USP, quanto o método de calibrá-lo. Apresenta-se uma metodologia de medição objetiva de irregularidade de pavimentos, apropriada às pistas de pouso e decolagem. Os resultados das avaliações objetivas e subjetivas são analisados, distinta e comparativamente, tendo sido obtidas equações de regressão que as correlacionam. Estas equações possibilitaram o estabelecimento de padrões de irregularidade para superfícies de pavimentos aeroportuários, em termos de quociente de irregularidade (QI), que permitem o julgamento expedito do nivel de conforto e suavidade ao rolamento. Com a finalidade de fornecer subsidias para atividades de gerência de pavimentos, a nivel de rede, foram estudados modelos de previsão de irregularidade em superfícies de pistas de aeroportos.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia CivilUFRJQueiroz, Cesar Augusto Vieira dehttp://lattes.cnpq.br/1528128242819339Medina, Jacques dehttp://lattes.cnpq.br/7642409540711794Franco, Fernando MartinsPreussler, Ernesto Simõeshttp://lattes.cnpq.br/7154379469022168Fonseca, Osvaldo Albuquerque2022-06-13T18:27:20Z2023-12-21T03:08:53Z1986-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/17160porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:08:53Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/17160Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:08:53Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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