Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/15553 |
Resumo: | D. Winnicott's theory revolutionized the history of psychoanalysis by inaugurating a theoretical field that highlights the importance of the 'enabling environment' for the maturation of the human being. His theory, as no other hitherto in the history of psychoanalysis, has focused on early life studies and how the mother-baby dyad relationship is essential for healthy emotional development in the early years. Although extremely innovative, the importance of Winnicott's theory may go unnoticed by the unsuspecting reader, since his works have a simple language and the scientific differential is subtly "between the lines." This Narrative Literature Review aims to facilitate the understanding of the main concepts of Winnicott's theory. Because of its scientific relevance, it is of paramount importance that its contributions reach not only professionals in psychology/ psychoanalysis /psychiatry, but also practitioners in different areas, who act directly and daily with the mother-baby dyad. |
id |
UFRJ_6ca4053af2507f7dc54e69cd2af085d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pantheon.ufrj.br:11422/15553 |
network_acronym_str |
UFRJ |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de WinnicottSaúde materno-infantilTeoria psicanalíticaDesenvolvimento infantilRelações mãe-filhoPsychoanalytic theoryMaternal-child health centersChild developmentMother-child relationsCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA::PSIQUIATRIAD. Winnicott's theory revolutionized the history of psychoanalysis by inaugurating a theoretical field that highlights the importance of the 'enabling environment' for the maturation of the human being. His theory, as no other hitherto in the history of psychoanalysis, has focused on early life studies and how the mother-baby dyad relationship is essential for healthy emotional development in the early years. Although extremely innovative, the importance of Winnicott's theory may go unnoticed by the unsuspecting reader, since his works have a simple language and the scientific differential is subtly "between the lines." This Narrative Literature Review aims to facilitate the understanding of the main concepts of Winnicott's theory. Because of its scientific relevance, it is of paramount importance that its contributions reach not only professionals in psychology/ psychoanalysis /psychiatry, but also practitioners in different areas, who act directly and daily with the mother-baby dyad.A teoria de D. W. Winnicott revolucionou a história da psicanálise inaugurando um campo teórico que evidencia a importância do ‘ambiente facilitador’ para o amadurecimento do ser humano. Sua teoria, como nenhuma outra até então, na historia da psicanálise, se debruça sobre os estudos dos primórdios da vida e de como a relação da díade mãe-bebê é essencial para o desenvolvimento emocional saudável nos primeiros anos. Apesar de extremamente inovador, a importância da teoria de Winnicott pode passar despercebida pelo leitor desavisado, uma vez que suas obras têm uma linguagem simples e o diferencial científico fica sutilmente “entre linhas”. Esta revisão de literatura narrativa tem o objetivo de facilitar a compreensão dos principais conceitos da teoria de Winnicott. Devido a sua relevância cientifica, é de estrema importância que a suas contribuições atinjam não só os profissionais de psicologia/psicanálise/psiquiatria, mas também os profissionais de diversas áreas, que atuam direta e cotidianamente com a díade mãe-bebê.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilMaternidade EscolaCurso de Especialização em Atenção Integral à Saúde Materno-InfantilUFRJMaia, Marisa Schargelhttp://lattes.cnpq.br/6412027675660806http://lattes.cnpq.br/4639281971034988Nogueira, Jane Gonçalves Pessanhahttp://lattes.cnpq.br/6412027675660806Sampaio, Heloisa2021-11-12T14:56:44Z2023-12-21T03:05:53Z2017-08-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSAMPAIO, Heloisa. Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott. 2017. 42 f. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Saúde Materno-Infantil) – Maternidade Escola, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.http://hdl.handle.net/11422/15553porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:05:53Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/15553Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:05:53Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott |
title |
Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott |
spellingShingle |
Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott Sampaio, Heloisa Saúde materno-infantil Teoria psicanalítica Desenvolvimento infantil Relações mãe-filho Psychoanalytic theory Maternal-child health centers Child development Mother-child relations CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA::PSIQUIATRIA |
title_short |
Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott |
title_full |
Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott |
title_fullStr |
Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott |
title_sort |
Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott |
author |
Sampaio, Heloisa |
author_facet |
Sampaio, Heloisa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Maia, Marisa Schargel http://lattes.cnpq.br/6412027675660806 http://lattes.cnpq.br/4639281971034988 Nogueira, Jane Gonçalves Pessanha http://lattes.cnpq.br/6412027675660806 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sampaio, Heloisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saúde materno-infantil Teoria psicanalítica Desenvolvimento infantil Relações mãe-filho Psychoanalytic theory Maternal-child health centers Child development Mother-child relations CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA::PSIQUIATRIA |
topic |
Saúde materno-infantil Teoria psicanalítica Desenvolvimento infantil Relações mãe-filho Psychoanalytic theory Maternal-child health centers Child development Mother-child relations CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA::PSIQUIATRIA |
description |
D. Winnicott's theory revolutionized the history of psychoanalysis by inaugurating a theoretical field that highlights the importance of the 'enabling environment' for the maturation of the human being. His theory, as no other hitherto in the history of psychoanalysis, has focused on early life studies and how the mother-baby dyad relationship is essential for healthy emotional development in the early years. Although extremely innovative, the importance of Winnicott's theory may go unnoticed by the unsuspecting reader, since his works have a simple language and the scientific differential is subtly "between the lines." This Narrative Literature Review aims to facilitate the understanding of the main concepts of Winnicott's theory. Because of its scientific relevance, it is of paramount importance that its contributions reach not only professionals in psychology/ psychoanalysis /psychiatry, but also practitioners in different areas, who act directly and daily with the mother-baby dyad. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-02 2021-11-12T14:56:44Z 2023-12-21T03:05:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SAMPAIO, Heloisa. Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott. 2017. 42 f. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Saúde Materno-Infantil) – Maternidade Escola, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. http://hdl.handle.net/11422/15553 |
identifier_str_mv |
SAMPAIO, Heloisa. Desenvolvimento emocional primitivo: teoria de Winnicott. 2017. 42 f. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Saúde Materno-Infantil) – Maternidade Escola, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. |
url |
http://hdl.handle.net/11422/15553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Maternidade Escola Curso de Especialização em Atenção Integral à Saúde Materno-Infantil UFRJ |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Maternidade Escola Curso de Especialização em Atenção Integral à Saúde Materno-Infantil UFRJ |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRJ instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
collection |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
pantheon@sibi.ufrj.br |
_version_ |
1815456023951966208 |