Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Emília Cristina Benevides de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Spiegel, Carolina Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/15325
Resumo: The teaching of Human Anatomy still uses the traditional model, contentist, focused on memorization, making it uninteresting from the students' perspective. This work aims to present pedagogical innovations, built from the use of active learning methodologies and digital tools for Physical Education graduates. Research was carried out to ascertain educational trends for the 21st century. The following trends were incorporated: hybrid teaching, inverted classroom and gamification. For this, a Multimodal Hybrid Teaching Environment was created containing three online environments (Moodle platform, Facebook and Instagram) and two offline environments (theoretical classroom and practical laboratory). In addition, anatomical contents were approached in a systemic, multimodal, interdisciplinary manner and with a focus on professional practice. It is hoped that the proposal presented can contribute to the teaching and learning of Anatomy for undergraduate Physical Education students.
id UFRJ_82770f4e0350d1e1b8c11885e9ea73ce
oai_identifier_str oai:pantheon.ufrj.br:11422/15325
network_acronym_str UFRJ
network_name_str Repositório Institucional da UFRJ
repository_id_str
spelling Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXIRethinking the teaching of Human Anatomy for Physical Education based on educational trends of the 21st centuryRepensar la enseñanza de la Anatomía Humana para la Educación Física a partir de las tendencias educativas del siglo XXIEnsinoEnsino de AnatomiaEducação FísicaEnsino híbridoSala de aula invertidaGamificaçãoTeachingTeaching AnatomyPhysical EducationHybrid teachingInverted classroomGamificationEnseñanzaEnseñanza de la AnatomíaEducación FísicaEnseñanza híbridaAula invertidaGamificaciónCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::MORFOLOGIA::ANATOMIA::ANATOMIA HUMANACNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAThe teaching of Human Anatomy still uses the traditional model, contentist, focused on memorization, making it uninteresting from the students' perspective. This work aims to present pedagogical innovations, built from the use of active learning methodologies and digital tools for Physical Education graduates. Research was carried out to ascertain educational trends for the 21st century. The following trends were incorporated: hybrid teaching, inverted classroom and gamification. For this, a Multimodal Hybrid Teaching Environment was created containing three online environments (Moodle platform, Facebook and Instagram) and two offline environments (theoretical classroom and practical laboratory). In addition, anatomical contents were approached in a systemic, multimodal, interdisciplinary manner and with a focus on professional practice. It is hoped that the proposal presented can contribute to the teaching and learning of Anatomy for undergraduate Physical Education students.O ensino de Anatomia Humana ainda se utiliza do modelo tradicional, conteudista, voltado para memorização tornando-o desinteressante na perspectiva dos alunos. Este trabalho tem por objetivo apresentar inovações pedagógicas, construídas a partir do uso de metodologias ativas de aprendizagem e ferramentas digitais para licenciandos em Educação Física. Foi desenvolvida uma pesquisa para averiguar as tendências educacionais para o século XXI. Foram incorporadas as seguintes tendências: ensino híbrido, sala de aula invertida e gamificação. Para tal, foi criado um Ambiente Multimodal de Ensino Híbrido contendo três ambientes on-line (plataforma Moodle, Facebook e Instagram) e dois ambientes off-line (sala de aula teórica e laboratório de aula prática). Além do que, os conteúdos anatômicos foram abordados de forma sistêmica, multimodal, interdisciplinar, com foco no professor de Educação Física e na sua prática profissional. Espera-se que a proposta apresentada possa contribuir para o ensino aprendizagem de Anatomia para os graduandos de Educação Física.BrasilInstituto de Ciências Biomédicas2021-10-04T18:58:55Z2023-12-21T03:08:27Z2021-07-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleFREITAS, E. C. B. de; SPIEGEL, C. N. . Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, p. e40410918247, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.18247.2525-3409http://hdl.handle.net/11422/1532510.33448/rsd-v10i9.18247porResearch, Society and DevelopmentAn error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Emília Cristina Benevides deSpiegel, Carolina Nascimentoreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:08:27Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/15325Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:08:27Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI
Rethinking the teaching of Human Anatomy for Physical Education based on educational trends of the 21st century
Repensar la enseñanza de la Anatomía Humana para la Educación Física a partir de las tendencias educativas del siglo XXI
title Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI
spellingShingle Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI
Freitas, Emília Cristina Benevides de
Ensino
Ensino de Anatomia
Educação Física
Ensino híbrido
Sala de aula invertida
Gamificação
Teaching
Teaching Anatomy
Physical Education
Hybrid teaching
Inverted classroom
Gamification
Enseñanza
Enseñanza de la Anatomía
Educación Física
Enseñanza híbrida
Aula invertida
Gamificación
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::MORFOLOGIA::ANATOMIA::ANATOMIA HUMANA
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
title_short Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI
title_full Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI
title_fullStr Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI
title_full_unstemmed Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI
title_sort Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI
author Freitas, Emília Cristina Benevides de
author_facet Freitas, Emília Cristina Benevides de
Spiegel, Carolina Nascimento
author_role author
author2 Spiegel, Carolina Nascimento
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Emília Cristina Benevides de
Spiegel, Carolina Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Ensino de Anatomia
Educação Física
Ensino híbrido
Sala de aula invertida
Gamificação
Teaching
Teaching Anatomy
Physical Education
Hybrid teaching
Inverted classroom
Gamification
Enseñanza
Enseñanza de la Anatomía
Educación Física
Enseñanza híbrida
Aula invertida
Gamificación
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::MORFOLOGIA::ANATOMIA::ANATOMIA HUMANA
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
topic Ensino
Ensino de Anatomia
Educação Física
Ensino híbrido
Sala de aula invertida
Gamificação
Teaching
Teaching Anatomy
Physical Education
Hybrid teaching
Inverted classroom
Gamification
Enseñanza
Enseñanza de la Anatomía
Educación Física
Enseñanza híbrida
Aula invertida
Gamificación
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::MORFOLOGIA::ANATOMIA::ANATOMIA HUMANA
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description The teaching of Human Anatomy still uses the traditional model, contentist, focused on memorization, making it uninteresting from the students' perspective. This work aims to present pedagogical innovations, built from the use of active learning methodologies and digital tools for Physical Education graduates. Research was carried out to ascertain educational trends for the 21st century. The following trends were incorporated: hybrid teaching, inverted classroom and gamification. For this, a Multimodal Hybrid Teaching Environment was created containing three online environments (Moodle platform, Facebook and Instagram) and two offline environments (theoretical classroom and practical laboratory). In addition, anatomical contents were approached in a systemic, multimodal, interdisciplinary manner and with a focus on professional practice. It is hoped that the proposal presented can contribute to the teaching and learning of Anatomy for undergraduate Physical Education students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-04T18:58:55Z
2021-07-29
2023-12-21T03:08:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FREITAS, E. C. B. de; SPIEGEL, C. N. . Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, p. e40410918247, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.18247.
2525-3409
http://hdl.handle.net/11422/15325
10.33448/rsd-v10i9.18247
identifier_str_mv FREITAS, E. C. B. de; SPIEGEL, C. N. . Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, p. e40410918247, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.18247.
2525-3409
10.33448/rsd-v10i9.18247
url http://hdl.handle.net/11422/15325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Research, Society and Development
dc.rights.driver.fl_str_mv An error occurred getting the license - uri.
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv An error occurred getting the license - uri.
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Instituto de Ciências Biomédicas
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Instituto de Ciências Biomédicas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRJ
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Repositório Institucional da UFRJ
collection Repositório Institucional da UFRJ
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv pantheon@sibi.ufrj.br
_version_ 1815456022602448896