Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/15325 |
Resumo: | The teaching of Human Anatomy still uses the traditional model, contentist, focused on memorization, making it uninteresting from the students' perspective. This work aims to present pedagogical innovations, built from the use of active learning methodologies and digital tools for Physical Education graduates. Research was carried out to ascertain educational trends for the 21st century. The following trends were incorporated: hybrid teaching, inverted classroom and gamification. For this, a Multimodal Hybrid Teaching Environment was created containing three online environments (Moodle platform, Facebook and Instagram) and two offline environments (theoretical classroom and practical laboratory). In addition, anatomical contents were approached in a systemic, multimodal, interdisciplinary manner and with a focus on professional practice. It is hoped that the proposal presented can contribute to the teaching and learning of Anatomy for undergraduate Physical Education students. |
id |
UFRJ_82770f4e0350d1e1b8c11885e9ea73ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pantheon.ufrj.br:11422/15325 |
network_acronym_str |
UFRJ |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXIRethinking the teaching of Human Anatomy for Physical Education based on educational trends of the 21st centuryRepensar la enseñanza de la Anatomía Humana para la Educación Física a partir de las tendencias educativas del siglo XXIEnsinoEnsino de AnatomiaEducação FísicaEnsino híbridoSala de aula invertidaGamificaçãoTeachingTeaching AnatomyPhysical EducationHybrid teachingInverted classroomGamificationEnseñanzaEnseñanza de la AnatomíaEducación FísicaEnseñanza híbridaAula invertidaGamificaciónCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::MORFOLOGIA::ANATOMIA::ANATOMIA HUMANACNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAThe teaching of Human Anatomy still uses the traditional model, contentist, focused on memorization, making it uninteresting from the students' perspective. This work aims to present pedagogical innovations, built from the use of active learning methodologies and digital tools for Physical Education graduates. Research was carried out to ascertain educational trends for the 21st century. The following trends were incorporated: hybrid teaching, inverted classroom and gamification. For this, a Multimodal Hybrid Teaching Environment was created containing three online environments (Moodle platform, Facebook and Instagram) and two offline environments (theoretical classroom and practical laboratory). In addition, anatomical contents were approached in a systemic, multimodal, interdisciplinary manner and with a focus on professional practice. It is hoped that the proposal presented can contribute to the teaching and learning of Anatomy for undergraduate Physical Education students.O ensino de Anatomia Humana ainda se utiliza do modelo tradicional, conteudista, voltado para memorização tornando-o desinteressante na perspectiva dos alunos. Este trabalho tem por objetivo apresentar inovações pedagógicas, construídas a partir do uso de metodologias ativas de aprendizagem e ferramentas digitais para licenciandos em Educação Física. Foi desenvolvida uma pesquisa para averiguar as tendências educacionais para o século XXI. Foram incorporadas as seguintes tendências: ensino híbrido, sala de aula invertida e gamificação. Para tal, foi criado um Ambiente Multimodal de Ensino Híbrido contendo três ambientes on-line (plataforma Moodle, Facebook e Instagram) e dois ambientes off-line (sala de aula teórica e laboratório de aula prática). Além do que, os conteúdos anatômicos foram abordados de forma sistêmica, multimodal, interdisciplinar, com foco no professor de Educação Física e na sua prática profissional. Espera-se que a proposta apresentada possa contribuir para o ensino aprendizagem de Anatomia para os graduandos de Educação Física.BrasilInstituto de Ciências Biomédicas2021-10-04T18:58:55Z2023-12-21T03:08:27Z2021-07-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleFREITAS, E. C. B. de; SPIEGEL, C. N. . Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, p. e40410918247, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.18247.2525-3409http://hdl.handle.net/11422/1532510.33448/rsd-v10i9.18247porResearch, Society and DevelopmentAn error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Emília Cristina Benevides deSpiegel, Carolina Nascimentoreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:08:27Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/15325Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:08:27Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI Rethinking the teaching of Human Anatomy for Physical Education based on educational trends of the 21st century Repensar la enseñanza de la Anatomía Humana para la Educación Física a partir de las tendencias educativas del siglo XXI |
title |
Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI |
spellingShingle |
Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI Freitas, Emília Cristina Benevides de Ensino Ensino de Anatomia Educação Física Ensino híbrido Sala de aula invertida Gamificação Teaching Teaching Anatomy Physical Education Hybrid teaching Inverted classroom Gamification Enseñanza Enseñanza de la Anatomía Educación Física Enseñanza híbrida Aula invertida Gamificación CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::MORFOLOGIA::ANATOMIA::ANATOMIA HUMANA CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
title_short |
Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI |
title_full |
Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI |
title_fullStr |
Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI |
title_full_unstemmed |
Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI |
title_sort |
Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI |
author |
Freitas, Emília Cristina Benevides de |
author_facet |
Freitas, Emília Cristina Benevides de Spiegel, Carolina Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Spiegel, Carolina Nascimento |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Emília Cristina Benevides de Spiegel, Carolina Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Ensino de Anatomia Educação Física Ensino híbrido Sala de aula invertida Gamificação Teaching Teaching Anatomy Physical Education Hybrid teaching Inverted classroom Gamification Enseñanza Enseñanza de la Anatomía Educación Física Enseñanza híbrida Aula invertida Gamificación CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::MORFOLOGIA::ANATOMIA::ANATOMIA HUMANA CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
topic |
Ensino Ensino de Anatomia Educação Física Ensino híbrido Sala de aula invertida Gamificação Teaching Teaching Anatomy Physical Education Hybrid teaching Inverted classroom Gamification Enseñanza Enseñanza de la Anatomía Educación Física Enseñanza híbrida Aula invertida Gamificación CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::MORFOLOGIA::ANATOMIA::ANATOMIA HUMANA CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
description |
The teaching of Human Anatomy still uses the traditional model, contentist, focused on memorization, making it uninteresting from the students' perspective. This work aims to present pedagogical innovations, built from the use of active learning methodologies and digital tools for Physical Education graduates. Research was carried out to ascertain educational trends for the 21st century. The following trends were incorporated: hybrid teaching, inverted classroom and gamification. For this, a Multimodal Hybrid Teaching Environment was created containing three online environments (Moodle platform, Facebook and Instagram) and two offline environments (theoretical classroom and practical laboratory). In addition, anatomical contents were approached in a systemic, multimodal, interdisciplinary manner and with a focus on professional practice. It is hoped that the proposal presented can contribute to the teaching and learning of Anatomy for undergraduate Physical Education students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-04T18:58:55Z 2021-07-29 2023-12-21T03:08:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FREITAS, E. C. B. de; SPIEGEL, C. N. . Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, p. e40410918247, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.18247. 2525-3409 http://hdl.handle.net/11422/15325 10.33448/rsd-v10i9.18247 |
identifier_str_mv |
FREITAS, E. C. B. de; SPIEGEL, C. N. . Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, p. e40410918247, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.18247. 2525-3409 10.33448/rsd-v10i9.18247 |
url |
http://hdl.handle.net/11422/15325 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
An error occurred getting the license - uri. info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
An error occurred getting the license - uri. |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Instituto de Ciências Biomédicas |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Instituto de Ciências Biomédicas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRJ instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
collection |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
pantheon@sibi.ufrj.br |
_version_ |
1815456022602448896 |