Por que ler As mil e uma noites? uma proposta de leitura do maravilhoso para o Ensino Médio
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/23693 |
Resumo: | This work aims to present a proposal for reading the marvelous for high school, given the fact that it is a segment of education in which young people are able to problematize and reflect on sensitive social issues, such as the various types of violence against women. To this end, a corpus of four narratives belonging to the first volume of the collection of The Thousand and One Nights (2006) is used as an object of analysis, with the aim of understanding that the performance of the marvelous in the work is configured as a strategy of social denunciation, as well as manipulation Against the female figure. In order to support the analysis undertaken, the reflections presented by Le Goff (1994) on the definition of the marvelous and the contributions raised by Eco (1994) regarding the model reader are taken as theoretical support, in order to observe the way how the process of manipulation and seduction takes place within the Reading experience of this work, since the aforementioned universal classic is structured in embedded narratives (TODOROV, 2006), which operate as one develops over the Other. The present work also aims to discuss the importance of the classics for the formation of young readers and the way in which these works can be a starting point for later Reading experiences (CALVINO, 1993). |
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Por que ler As mil e uma noites? uma proposta de leitura do maravilhoso para o Ensino MédioLiteratura árabeViolência contra a mulherNarrativaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::OUTRAS LITERATURAS VERNACULASThis work aims to present a proposal for reading the marvelous for high school, given the fact that it is a segment of education in which young people are able to problematize and reflect on sensitive social issues, such as the various types of violence against women. To this end, a corpus of four narratives belonging to the first volume of the collection of The Thousand and One Nights (2006) is used as an object of analysis, with the aim of understanding that the performance of the marvelous in the work is configured as a strategy of social denunciation, as well as manipulation Against the female figure. In order to support the analysis undertaken, the reflections presented by Le Goff (1994) on the definition of the marvelous and the contributions raised by Eco (1994) regarding the model reader are taken as theoretical support, in order to observe the way how the process of manipulation and seduction takes place within the Reading experience of this work, since the aforementioned universal classic is structured in embedded narratives (TODOROV, 2006), which operate as one develops over the Other. The present work also aims to discuss the importance of the classics for the formation of young readers and the way in which these works can be a starting point for later Reading experiences (CALVINO, 1993).Este trabalho objetiva apresentar uma proposta de leitura do maravilhoso para o Ensino Médio, dado ao fato de que se trata de um segmento do ensino em que os jovens estão aptos a problematizar e refletir sobre questões sociais sensíveis, como os variados tipos de violência contra a mulher. Para tanto, utiliza-se como objeto de análise um corpus de quatro narrativa pertencentes ao primeiro volume da coletânea de As mil e uma noites (2006), com a finalidade de compreender que a atuação do maravilhoso na obra configura-se como estratégia de denúncia social, bem como de manipulação contra a figura feminina. A fim de sustentar a análise empreendida, toma-se como apoio teórico as reflexões apresentadas por Le Goff (1994) sobre a definição do maravilhoso e as contribuições levantadas por Eco (1994) a respeito do leitor-modelo, no sentido de observar a maneira como se dá o processo de manipulação e sedução no âmbito da experiência de leitura dessa obra, uma vez que o referido clássico universal estrutura-se em narrativas encaixadas (TODOROV, 2006), as quais operam na medida que uma se desenvolve sobre a outra. O presente trabalho também visa discutir a importância dos clássicos para a formação do jovem leitor e o modo como essas obras podem ser um ponto de partida para experiências de leitura posteriores (CALVINO, 1993).Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilFaculdade de LetrasCurso de Pós-Graduação em Literatura Infantil e JuvenilUFRJMartins, Georgina da Costahttp://lattes.cnpq.br/9602893013654255http://lattes.cnpq.br/6379465056807789Barbosa, Sonia Monnerathttp://lattes.cnpq.br/0783300268033991Cordeiro, Lívia Rodrigues2024-09-16T12:18:01Z2024-09-18T03:00:13Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://hdl.handle.net/11422/23693porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2024-09-18T03:00:13Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/23693Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2024-09-18T03:00:13Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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