Método de avaliação das emissões de CO2 no ciclo de vida do BRT
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/6470 |
Resumo: | Many sectors in research centers have been developing works that aim to minimize the impacts that men and their development and expansion impose through the consumption of natural resources and the increasing emission of pollutants into the atmosphere. This research focused on the analysis of the life cycle of a BRT system, having as objective to develop a tool that could predict the transportation system impacts in the planning stage. We conducted a life cycle inventory - ICV of Transcarioca corridor, newly deployed in the city of Rio de Janeiro, aiming to meet the emissions produced. Also proposed a method for calculating the emissions avoided, allowing knowing the elements that constitute the benefits and environmental damage associated with the corridor. Among the results, register the volume of less 490,348 tCO2 released to the atmosphere, the operation of vehicles with the largest portion of issue throughout the life cycle, with 72.97% and that the recovery point happens in the 16th year. The objective of the research achieved with elaboration of a tool to aid decisionmaking, which presents a methodology for calculating unprecedented, once that processes the data resulting from a life cycle analysis of facing transport allowing, therefore, the comparison between modes and the best choice of a new transport system taking into account the environmental aspects. |
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Método de avaliação das emissões de CO2 no ciclo de vida do BRTEngenharia de transportesTransportes rodoviáriosSistema BRTCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES::OPERACOES DE TRANSPORTES::ENGENHARIA DE TRAFEGOMany sectors in research centers have been developing works that aim to minimize the impacts that men and their development and expansion impose through the consumption of natural resources and the increasing emission of pollutants into the atmosphere. This research focused on the analysis of the life cycle of a BRT system, having as objective to develop a tool that could predict the transportation system impacts in the planning stage. We conducted a life cycle inventory - ICV of Transcarioca corridor, newly deployed in the city of Rio de Janeiro, aiming to meet the emissions produced. Also proposed a method for calculating the emissions avoided, allowing knowing the elements that constitute the benefits and environmental damage associated with the corridor. Among the results, register the volume of less 490,348 tCO2 released to the atmosphere, the operation of vehicles with the largest portion of issue throughout the life cycle, with 72.97% and that the recovery point happens in the 16th year. The objective of the research achieved with elaboration of a tool to aid decisionmaking, which presents a methodology for calculating unprecedented, once that processes the data resulting from a life cycle analysis of facing transport allowing, therefore, the comparison between modes and the best choice of a new transport system taking into account the environmental aspects.Muitos setores em centros de pesquisa vêm desenvolvendo trabalhos que têm como meta minimizar os impactos que o homem e seu desenvolvimento e expansão impõem através do consumo de recursos naturais e da crescente emissão de poluentes para a atmosfera. Esta pesquisa debruçou-se sobre a análise do ciclo de vida de um sistema BRT, tendo como objetivo elaborar ferramenta que pudesse prever os impactos de um sistema de transporte ainda na fase de planejamento. Foi realizado um inventário de ciclo de vida - ICV do corredor Transcarioca, recém implantado na cidade do Rio de Janeiro, visando conhecer as emissões produzidas. Foi também proposto método para calcular as emissões evitadas, permitindo conhecer os elementos que constituem os benefícios e prejuízos ambientais associados ao corredor. Dentre os resultados, registra-se o volume de menos 490.348 tCO2 lançados para a atmosfera, a operação dos veículos com a maior parcela de emissão ao longo do ciclo de vida, com 72,97% e que o ponto de recuperação acontece no 16º ano. O objetivo da pesquisa é alcançado com elaboração de ferramenta de auxílio à tomada de decisão, a qual apresenta metodologia de cálculo inédita, uma vez que processa os dados resultantes de uma análise de ciclo de vida voltada para transportes permitindo portanto, a comparação entre modos e possibilitando melhor decidir sobre a escolha de um novo sistema de transporte pelos aspectos ambientais associados.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de TransportesUFRJNassi, Carlos DavidD’Agosto, Márcio de AlmeidaCastelo Branco, David AlvesRibeiro, Paulo Cezar MartinsLindau, Luis AntonioMachado, Christiano Lima2019-02-12T17:35:48Z2023-12-21T03:05:49Z2017-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttp://hdl.handle.net/11422/6470porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:05:49Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/6470Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:05:49Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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