Cinema art deco: o moderno necessário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1993 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/6179 |
Resumo: | The work consists in a reading of Art Deco viewed through the Carioca Cinemas of the third and fourth decades of this century. For this purpose we have chosen a representative group of buildings to serve as instrument. Art Deco as tied into the Cinema was considered a neutral space and inevitable in the transition from the reigning ecleticism of the nineteenth century to aseptic modernism. In order to understand why necessary modernism was evoked, a critical review has been made of the true Art Deco of the 1925 Exposition of Decorative and Industrial Arts in Paris and its antecedents which made possible conceptual and formal changes. An analysis has been made of theoretical bases which permeated the movement adding to the magic of the Cinema and its influence on everyday life.The Cinema Metro serves as model. |
id |
UFRJ_dc98ff6cb4d40885422d74beba4e5530 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pantheon.ufrj.br:11422/6179 |
network_acronym_str |
UFRJ |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Cinema art deco: o moderno necessárioCinemaArquiteturaArt décoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTEThe work consists in a reading of Art Deco viewed through the Carioca Cinemas of the third and fourth decades of this century. For this purpose we have chosen a representative group of buildings to serve as instrument. Art Deco as tied into the Cinema was considered a neutral space and inevitable in the transition from the reigning ecleticism of the nineteenth century to aseptic modernism. In order to understand why necessary modernism was evoked, a critical review has been made of the true Art Deco of the 1925 Exposition of Decorative and Industrial Arts in Paris and its antecedents which made possible conceptual and formal changes. An analysis has been made of theoretical bases which permeated the movement adding to the magic of the Cinema and its influence on everyday life.The Cinema Metro serves as model.O trabalho consiste na leitura do Art Deco, através dos Cinemas Cariocas das terceiras e quartas décadas deste século, e para tal, tomamos como instrumental um grupo representativo de edifícios com esta função. O Art Deco, atrelado ao Cinema, foi pensado como o espaço da neutralidade, inevitável na transição do ecletismo vigente no século XIX para a assepsia modernista. No sentido de evocar-se o moderno necessário, fez-se uma revisão crítica do Art Deco, propriamente dito, da Exposição de Artes Decorativas e Industriais de 1925 em Paris e dos antecedentes que possibilitaram mudanças conceituais e formais, bem como uma análise dos fundamentos teóricos que permeavam o movimento, valorizando-se a magia do Cinema e sua influência na vida cotidiana, tomando-se como paradigma o Cinema Metro.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilEscola de Belas ArtesPrograma de Pós-Graduação em Artes VisuaisUFRJArestizabal, Irmahttp://lattes.cnpq.br/0647621589824433Luz, Maria de Lourdes de Oliveira2019-01-22T00:46:22Z2023-12-21T03:05:30Z1993-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/6179porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:05:30Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/6179Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:05:30Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cinema art deco: o moderno necessário |
title |
Cinema art deco: o moderno necessário |
spellingShingle |
Cinema art deco: o moderno necessário Luz, Maria de Lourdes de Oliveira Cinema Arquitetura Art déco CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE |
title_short |
Cinema art deco: o moderno necessário |
title_full |
Cinema art deco: o moderno necessário |
title_fullStr |
Cinema art deco: o moderno necessário |
title_full_unstemmed |
Cinema art deco: o moderno necessário |
title_sort |
Cinema art deco: o moderno necessário |
author |
Luz, Maria de Lourdes de Oliveira |
author_facet |
Luz, Maria de Lourdes de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Arestizabal, Irma http://lattes.cnpq.br/0647621589824433 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luz, Maria de Lourdes de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema Arquitetura Art déco CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE |
topic |
Cinema Arquitetura Art déco CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE |
description |
The work consists in a reading of Art Deco viewed through the Carioca Cinemas of the third and fourth decades of this century. For this purpose we have chosen a representative group of buildings to serve as instrument. Art Deco as tied into the Cinema was considered a neutral space and inevitable in the transition from the reigning ecleticism of the nineteenth century to aseptic modernism. In order to understand why necessary modernism was evoked, a critical review has been made of the true Art Deco of the 1925 Exposition of Decorative and Industrial Arts in Paris and its antecedents which made possible conceptual and formal changes. An analysis has been made of theoretical bases which permeated the movement adding to the magic of the Cinema and its influence on everyday life.The Cinema Metro serves as model. |
publishDate |
1993 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1993-03 2019-01-22T00:46:22Z 2023-12-21T03:05:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11422/6179 |
url |
http://hdl.handle.net/11422/6179 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Escola de Belas Artes Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais UFRJ |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio de Janeiro Brasil Escola de Belas Artes Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais UFRJ |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRJ instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
collection |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
pantheon@sibi.ufrj.br |
_version_ |
1815455980691914752 |