Cinema art deco: o moderno necessário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luz, Maria de Lourdes de Oliveira
Data de Publicação: 1993
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/6179
Resumo: The work consists in a reading of Art Deco viewed through the Carioca Cinemas of the third and fourth decades of this century. For this purpose we have chosen a representative group of buildings to serve as instrument. Art Deco as tied into the Cinema was considered a neutral space and inevitable in the transition from the reigning ecleticism of the nineteenth century to aseptic modernism. In order to understand why necessary modernism was evoked, a critical review has been made of the true Art Deco of the 1925 Exposition of Decorative and Industrial Arts in Paris and its antecedents which made possible conceptual and formal changes. An analysis has been made of theoretical bases which permeated the movement adding to the magic of the Cinema and its influence on everyday life.The Cinema Metro serves as model.
id UFRJ_dc98ff6cb4d40885422d74beba4e5530
oai_identifier_str oai:pantheon.ufrj.br:11422/6179
network_acronym_str UFRJ
network_name_str Repositório Institucional da UFRJ
repository_id_str
spelling Cinema art deco: o moderno necessárioCinemaArquiteturaArt décoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTEThe work consists in a reading of Art Deco viewed through the Carioca Cinemas of the third and fourth decades of this century. For this purpose we have chosen a representative group of buildings to serve as instrument. Art Deco as tied into the Cinema was considered a neutral space and inevitable in the transition from the reigning ecleticism of the nineteenth century to aseptic modernism. In order to understand why necessary modernism was evoked, a critical review has been made of the true Art Deco of the 1925 Exposition of Decorative and Industrial Arts in Paris and its antecedents which made possible conceptual and formal changes. An analysis has been made of theoretical bases which permeated the movement adding to the magic of the Cinema and its influence on everyday life.The Cinema Metro serves as model.O trabalho consiste na leitura do Art Deco, através dos Cinemas Cariocas das terceiras e quartas décadas deste século, e para tal, tomamos como instrumental um grupo representativo de edifícios com esta função. O Art Deco, atrelado ao Cinema, foi pensado como o espaço da neutralidade, inevitável na transição do ecletismo vigente no século XIX para a assepsia modernista. No sentido de evocar-se o moderno necessário, fez-se uma revisão crítica do Art Deco, propriamente dito, da Exposição de Artes Decorativas e Industriais de 1925 em Paris e dos antecedentes que possibilitaram mudanças conceituais e formais, bem como uma análise dos fundamentos teóricos que permeavam o movimento, valorizando-se a magia do Cinema e sua influência na vida cotidiana, tomando-se como paradigma o Cinema Metro.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilEscola de Belas ArtesPrograma de Pós-Graduação em Artes VisuaisUFRJArestizabal, Irmahttp://lattes.cnpq.br/0647621589824433Luz, Maria de Lourdes de Oliveira2019-01-22T00:46:22Z2023-12-21T03:05:30Z1993-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/6179porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:05:30Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/6179Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:05:30Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinema art deco: o moderno necessário
title Cinema art deco: o moderno necessário
spellingShingle Cinema art deco: o moderno necessário
Luz, Maria de Lourdes de Oliveira
Cinema
Arquitetura
Art déco
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE
title_short Cinema art deco: o moderno necessário
title_full Cinema art deco: o moderno necessário
title_fullStr Cinema art deco: o moderno necessário
title_full_unstemmed Cinema art deco: o moderno necessário
title_sort Cinema art deco: o moderno necessário
author Luz, Maria de Lourdes de Oliveira
author_facet Luz, Maria de Lourdes de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Arestizabal, Irma
http://lattes.cnpq.br/0647621589824433
dc.contributor.author.fl_str_mv Luz, Maria de Lourdes de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Arquitetura
Art déco
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE
topic Cinema
Arquitetura
Art déco
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE
description The work consists in a reading of Art Deco viewed through the Carioca Cinemas of the third and fourth decades of this century. For this purpose we have chosen a representative group of buildings to serve as instrument. Art Deco as tied into the Cinema was considered a neutral space and inevitable in the transition from the reigning ecleticism of the nineteenth century to aseptic modernism. In order to understand why necessary modernism was evoked, a critical review has been made of the true Art Deco of the 1925 Exposition of Decorative and Industrial Arts in Paris and its antecedents which made possible conceptual and formal changes. An analysis has been made of theoretical bases which permeated the movement adding to the magic of the Cinema and its influence on everyday life.The Cinema Metro serves as model.
publishDate 1993
dc.date.none.fl_str_mv 1993-03
2019-01-22T00:46:22Z
2023-12-21T03:05:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11422/6179
url http://hdl.handle.net/11422/6179
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Belas Artes
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFRJ
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Belas Artes
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFRJ
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRJ
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Repositório Institucional da UFRJ
collection Repositório Institucional da UFRJ
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv pantheon@sibi.ufrj.br
_version_ 1815455980691914752