Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jambo, Lívia Brito
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/11936
Resumo: The most common pedestrian deviance in Brazilian traffic is traffic signal disrespect. Such behavior can lead to trampling, which is one of the main causes of violent deaths in Brazil. At the same time, the mobility of both pedestrians and vehicles is greatly affected, even when the trampling is not consummated; when it causes unplanned changes in vehicle trajectory, sudden braking and accidents with other vehicles. The purpose of this dissertation is the specific study of the influence of semaphoric programming on the traffic signal disrespect by pedestrians, which, along with several psychosocial factors, influence this behavior. As a data source and case study, the center of the city of Rio de Janeiro was adopted, notably the traffic lights located at the intersections of Presidente Vargas and Rio Branco avenues and between Rio Branco and Almirante Barroso avenues, from which were collected pedestrian and semaphores data. With the application of the Data Envelopment Analysis (DEA) method, using the input-oriented CCR model, it is evident the need to adapt the traffic signal programming for the case studied, with quantitative data on the necessary alteration of the semaphore periods . This methodology can be replicated to other similar cases in Rio de Janeiro.
id UFRJ_e1b71602bb6785b7c2512ef99859819a
oai_identifier_str oai:pantheon.ufrj.br:11422/11936
network_acronym_str UFRJ
network_name_str Repositório Institucional da UFRJ
repository_id_str
spelling Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiropedestresprogramação semafóricaCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTESThe most common pedestrian deviance in Brazilian traffic is traffic signal disrespect. Such behavior can lead to trampling, which is one of the main causes of violent deaths in Brazil. At the same time, the mobility of both pedestrians and vehicles is greatly affected, even when the trampling is not consummated; when it causes unplanned changes in vehicle trajectory, sudden braking and accidents with other vehicles. The purpose of this dissertation is the specific study of the influence of semaphoric programming on the traffic signal disrespect by pedestrians, which, along with several psychosocial factors, influence this behavior. As a data source and case study, the center of the city of Rio de Janeiro was adopted, notably the traffic lights located at the intersections of Presidente Vargas and Rio Branco avenues and between Rio Branco and Almirante Barroso avenues, from which were collected pedestrian and semaphores data. With the application of the Data Envelopment Analysis (DEA) method, using the input-oriented CCR model, it is evident the need to adapt the traffic signal programming for the case studied, with quantitative data on the necessary alteration of the semaphore periods . This methodology can be replicated to other similar cases in Rio de Janeiro.O desvio de conduta dos pedestres mais comum no trânsito brasileiro é o desrespeito semafórico. Tal tipo de comportamento pode acarretar atropelamentos, o que se constitui em uma das principais causas das mortes violentas no Brasil. Paralelamente, a mobilidade, tanto de pedestres quanto de veículos é deveras afetada, mesmo quando o atropelamento não é consumado; quando gera mudanças não previstas de trajetória do veículo, frenagens bruscas e acidentes com outros veículos. A proposta desta dissertação é o estudo específico da influência da programação semafórica no desrespeito semafórico por pedestres que, conjuntamente a diversos fatores psicossociais, influenciam em tal comportamento. Como fonte de dados e estudo de caso, foi adotado o centro da cidade do Rio de Janeiro, notadamente os semáforos situados nas interseções das avenidas Presidente Vargas e Rio Branco e entre as avenidas Rio Branco e Almirante Barroso, das quais foram retirados dados pedonais e semafóricos. Com a aplicação do método de Análise de Envoltória de Dados (DEA), utilizando-se do modelo CCR orientado a input, fica evidente a necessidade de adequação da programação semafórica para o caso estudado, inclusive com dados quantitativos sobre a necessária alteração dos períodos semafóricos. Esta metodologia pode ser replicada a outros casos semelhantes no Rio de Janeiro e em outras cidades brasileiras, o que demonstra a relevância do presente estudo e de sua continuidade.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de TransportesUFRJSilva, Marcelino Aurelio Vieira dahttp://lattes.cnpq.br/7060585515102803http://lattes.cnpq.br/3594195760992766Balassiano, RonaldoAmorim, José Carlos CesarJambo, Lívia Brito2020-04-22T11:22:41Z2023-12-21T03:03:48Z2018-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/11936porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:03:48Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/11936Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:03:48Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiro
title Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiro
spellingShingle Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiro
Jambo, Lívia Brito
pedestres
programação semafórica
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES
title_short Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiro
title_full Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiro
title_fullStr Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiro
title_sort Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiro
author Jambo, Lívia Brito
author_facet Jambo, Lívia Brito
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Marcelino Aurelio Vieira da
http://lattes.cnpq.br/7060585515102803
http://lattes.cnpq.br/3594195760992766
Balassiano, Ronaldo
Amorim, José Carlos Cesar
dc.contributor.author.fl_str_mv Jambo, Lívia Brito
dc.subject.por.fl_str_mv pedestres
programação semafórica
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES
topic pedestres
programação semafórica
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES
description The most common pedestrian deviance in Brazilian traffic is traffic signal disrespect. Such behavior can lead to trampling, which is one of the main causes of violent deaths in Brazil. At the same time, the mobility of both pedestrians and vehicles is greatly affected, even when the trampling is not consummated; when it causes unplanned changes in vehicle trajectory, sudden braking and accidents with other vehicles. The purpose of this dissertation is the specific study of the influence of semaphoric programming on the traffic signal disrespect by pedestrians, which, along with several psychosocial factors, influence this behavior. As a data source and case study, the center of the city of Rio de Janeiro was adopted, notably the traffic lights located at the intersections of Presidente Vargas and Rio Branco avenues and between Rio Branco and Almirante Barroso avenues, from which were collected pedestrian and semaphores data. With the application of the Data Envelopment Analysis (DEA) method, using the input-oriented CCR model, it is evident the need to adapt the traffic signal programming for the case studied, with quantitative data on the necessary alteration of the semaphore periods . This methodology can be replicated to other similar cases in Rio de Janeiro.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09
2020-04-22T11:22:41Z
2023-12-21T03:03:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11422/11936
url http://hdl.handle.net/11422/11936
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Transportes
UFRJ
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Transportes
UFRJ
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRJ
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Repositório Institucional da UFRJ
collection Repositório Institucional da UFRJ
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv pantheon@sibi.ufrj.br
_version_ 1815456005890244608