Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/11936 |
Resumo: | The most common pedestrian deviance in Brazilian traffic is traffic signal disrespect. Such behavior can lead to trampling, which is one of the main causes of violent deaths in Brazil. At the same time, the mobility of both pedestrians and vehicles is greatly affected, even when the trampling is not consummated; when it causes unplanned changes in vehicle trajectory, sudden braking and accidents with other vehicles. The purpose of this dissertation is the specific study of the influence of semaphoric programming on the traffic signal disrespect by pedestrians, which, along with several psychosocial factors, influence this behavior. As a data source and case study, the center of the city of Rio de Janeiro was adopted, notably the traffic lights located at the intersections of Presidente Vargas and Rio Branco avenues and between Rio Branco and Almirante Barroso avenues, from which were collected pedestrian and semaphores data. With the application of the Data Envelopment Analysis (DEA) method, using the input-oriented CCR model, it is evident the need to adapt the traffic signal programming for the case studied, with quantitative data on the necessary alteration of the semaphore periods . This methodology can be replicated to other similar cases in Rio de Janeiro. |
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Influência da programação semafórica no comportamento dos pedestres : estudo de caso na cidade do Rio de Janeiropedestresprogramação semafóricaCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTESThe most common pedestrian deviance in Brazilian traffic is traffic signal disrespect. Such behavior can lead to trampling, which is one of the main causes of violent deaths in Brazil. At the same time, the mobility of both pedestrians and vehicles is greatly affected, even when the trampling is not consummated; when it causes unplanned changes in vehicle trajectory, sudden braking and accidents with other vehicles. The purpose of this dissertation is the specific study of the influence of semaphoric programming on the traffic signal disrespect by pedestrians, which, along with several psychosocial factors, influence this behavior. As a data source and case study, the center of the city of Rio de Janeiro was adopted, notably the traffic lights located at the intersections of Presidente Vargas and Rio Branco avenues and between Rio Branco and Almirante Barroso avenues, from which were collected pedestrian and semaphores data. With the application of the Data Envelopment Analysis (DEA) method, using the input-oriented CCR model, it is evident the need to adapt the traffic signal programming for the case studied, with quantitative data on the necessary alteration of the semaphore periods . This methodology can be replicated to other similar cases in Rio de Janeiro.O desvio de conduta dos pedestres mais comum no trânsito brasileiro é o desrespeito semafórico. Tal tipo de comportamento pode acarretar atropelamentos, o que se constitui em uma das principais causas das mortes violentas no Brasil. Paralelamente, a mobilidade, tanto de pedestres quanto de veículos é deveras afetada, mesmo quando o atropelamento não é consumado; quando gera mudanças não previstas de trajetória do veículo, frenagens bruscas e acidentes com outros veículos. A proposta desta dissertação é o estudo específico da influência da programação semafórica no desrespeito semafórico por pedestres que, conjuntamente a diversos fatores psicossociais, influenciam em tal comportamento. Como fonte de dados e estudo de caso, foi adotado o centro da cidade do Rio de Janeiro, notadamente os semáforos situados nas interseções das avenidas Presidente Vargas e Rio Branco e entre as avenidas Rio Branco e Almirante Barroso, das quais foram retirados dados pedonais e semafóricos. Com a aplicação do método de Análise de Envoltória de Dados (DEA), utilizando-se do modelo CCR orientado a input, fica evidente a necessidade de adequação da programação semafórica para o caso estudado, inclusive com dados quantitativos sobre a necessária alteração dos períodos semafóricos. Esta metodologia pode ser replicada a outros casos semelhantes no Rio de Janeiro e em outras cidades brasileiras, o que demonstra a relevância do presente estudo e de sua continuidade.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de TransportesUFRJSilva, Marcelino Aurelio Vieira dahttp://lattes.cnpq.br/7060585515102803http://lattes.cnpq.br/3594195760992766Balassiano, RonaldoAmorim, José Carlos CesarJambo, Lívia Brito2020-04-22T11:22:41Z2023-12-21T03:03:48Z2018-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/11936porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:03:48Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/11936Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:03:48Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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