Estevão Silva e Hélio Oiticica: brasilidade, a sensação revisitada
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/5160 |
Resumo: | Investigation into Brazilian visual art, or better still into "Brasilidade". Its raison d'être is to show that there are characteristics of this issue ("Brasilidade") that have remained in the Brazilian art for longer than we imagine at first sight. "Brasilidade" can be defined as a private way of nationalism. It is thus connected with the feeling of belonging and the approach to a specific place or country, which is Brazil. This concept is the basis of the work, because it signs at the characterisation of "Brasilidade" found in the works of Hélio Oiticica (XX century) and Estevão Silva (XIX century) from two starting points: the sensation and the place. The place because the works of both artists send to this specific space that characterises Brazil. Estevão in the presentation of Brazilian fruits and Oiticica in the invention of environments that turn to that specific place. Secondly the workbody of both artists increase the sensation and the senses of the viewer. Estevão increases this by using virtuality; which amplifies taste in these pictures for by open fruits, ready to be delighted. Hélio uses this sensation too is amplified through the supra-sensorialidade when the viewers' perception is activated by their relationship with Hélio's work, they need to dance, to walk, to touch. More than mere coincidence, this work believes that this is one singular way for the Brazilian people to make their art. |
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Estevão Silva e Hélio Oiticica: brasilidade, a sensação revisitadaArte brasileiraCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESInvestigation into Brazilian visual art, or better still into "Brasilidade". Its raison d'être is to show that there are characteristics of this issue ("Brasilidade") that have remained in the Brazilian art for longer than we imagine at first sight. "Brasilidade" can be defined as a private way of nationalism. It is thus connected with the feeling of belonging and the approach to a specific place or country, which is Brazil. This concept is the basis of the work, because it signs at the characterisation of "Brasilidade" found in the works of Hélio Oiticica (XX century) and Estevão Silva (XIX century) from two starting points: the sensation and the place. The place because the works of both artists send to this specific space that characterises Brazil. Estevão in the presentation of Brazilian fruits and Oiticica in the invention of environments that turn to that specific place. Secondly the workbody of both artists increase the sensation and the senses of the viewer. Estevão increases this by using virtuality; which amplifies taste in these pictures for by open fruits, ready to be delighted. Hélio uses this sensation too is amplified through the supra-sensorialidade when the viewers' perception is activated by their relationship with Hélio's work, they need to dance, to walk, to touch. More than mere coincidence, this work believes that this is one singular way for the Brazilian people to make their art.Investigação acerca da brasilidade nas artes visuais. Seu mote principal e de apontar a permanência de características dessa temática, que permanecem representadas dentro da produção nacional, por um período mais extenso do que observamos a primeira vista. A brasilidade pode ser definida como uma particularização nacionalismo, nesse sentido está relacionada a um sentimento de pertinência e proximidade a um lugar e a uma terra especifica que é o Brasil. Esse conceito foi basilar porque apontou para a caracterização de brasilidade encontrada na obra dos artistas HéLio Oiticica (séc. XX) e Estevão Silva (séc. XIX) a partir de dois pontos: o lugar e a sensação. O lugar porque ambas as obras remetem a um espaço especifico que caracteriza o Brasil. Estevão na representação de frutas nacionais e Hélio Oiticica na invenção de ambientes que se voltam para este lugar especifico. Em segundo lugar a obra dos dois artistas promove uma ampliação das sensações e dos sentidos de seus espectadores. Em Estevão Silva essa ampliação passa pelo virtual, quando o paladar e ativado pela sua pintura em que as frutas estão abertas e prontas para o deleite. Em Hélio Oiticica essa sensação e também ampliada principalmente através da supra-sensorialidade, em que são ativados os dados perceptivos do espectador na sua relação com a obra de arte, através de vivências como andar, dançar ou tocar. Mais do que uma coincidência entre esses artistas, este trabalho considera que essa seja uma forma singular de produção na arte brasileira.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilEscola de Belas ArtesPrograma de Pós-Graduação em Artes VisuaisUFRJTavora, Maria Luisa Luzhttp://lattes.cnpq.br/1475064160854139http://lattes.cnpq.br/6120898727854311Cavalcanti, Ana Maria Tavareshttp://lattes.cnpq.br/3589319848375106Ribeiro, Marcus Tadeu Danielhttp://lattes.cnpq.br/6359526323861661França, Cristina Pierre de2018-09-26T20:53:51Z2023-12-21T03:04:02Z2002info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/5160porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:04:02Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/5160Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:04:02Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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