Procedimento metodológico para avaliação de desempenho de praças de pedágio com uso de simulação
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/6536 |
Resumo: | Toll plazas are often characterized as a potential stretch of bottleneck, due to the tariff collection process at specific points of the road. In the highway concession contract, the public manager requires compliance with efficiency measures of the concessionaire. However, not all highway concessions in Brazil have an evaluation system of performance measures related to toll plazas. In addition, the Traffic Engineering literature does not specifically approach concepts related to toll plazas. Thus, a methodological procedure was created to evaluate the performance of toll plazas and the prospects for the implementation (or not) of alternative interventions in the system. This procedure relies essentially on the simulation modeling technique and the performance measure of level of service. The procedure was applied in a case study, involving the toll plaza of Itaúna/MG, and the results indicate that the toll plaza is in good operating condition, since the level of service obtained reflects that the vehicular flow is still lower than the capacity of the system. However, the possibility of paying the toll rate through the concept of open road tolling or free-flow would present great advantages to users, in which a significant reduction of the time needed to cross the toll plaza under study can be observed. |
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Procedimento metodológico para avaliação de desempenho de praças de pedágio com uso de simulaçãoEngenharia de transportesRodoviasPedágio de rodoviasCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTESToll plazas are often characterized as a potential stretch of bottleneck, due to the tariff collection process at specific points of the road. In the highway concession contract, the public manager requires compliance with efficiency measures of the concessionaire. However, not all highway concessions in Brazil have an evaluation system of performance measures related to toll plazas. In addition, the Traffic Engineering literature does not specifically approach concepts related to toll plazas. Thus, a methodological procedure was created to evaluate the performance of toll plazas and the prospects for the implementation (or not) of alternative interventions in the system. This procedure relies essentially on the simulation modeling technique and the performance measure of level of service. The procedure was applied in a case study, involving the toll plaza of Itaúna/MG, and the results indicate that the toll plaza is in good operating condition, since the level of service obtained reflects that the vehicular flow is still lower than the capacity of the system. However, the possibility of paying the toll rate through the concept of open road tolling or free-flow would present great advantages to users, in which a significant reduction of the time needed to cross the toll plaza under study can be observed.As praças de pedágio são frequentemente caracterizadas como um trecho potencial de gargalo, devido ao processo de cobrança em pontos específicos da via. No contrato de concessão de rodovias, o gestor público requer o cumprimento de medidas de eficiência do concessionário. No entanto, nem todas concessões de rodovias vigentes no Brasil possuem aferição de medidas de desempenho relacionadas às praças de pedágio. Além do mais, a bibliografia de Engenharia de Tráfego não aborda de forma específica conceitos relacionados às praças de pedágio. Dessa forma, foi criado um procedimento metodológico para avaliar o desempenho de praças de pedágio e as perspectivas para implantação (ou não) de intervenções alternativas no sistema. Esse procedimento conta, fundamentalmente, com a técnica de modelagem por simulação e a medida de desempenho de nível de serviço. O procedimento foi aplicado em um estudo de caso, envolvendo a praça de pedágio de Itaúna/MG, e os resultados indicam que a praça de pedágio analisada se encontra em boas condições de operação, visto que o nível de serviço obtido reflete que o fluxo veicular é ainda inferior a capacidade do sistema. Entretanto, a possibilidade do pagamento da tarifa mediante o conceito de rodovias de pedágio aberto ou free-flow apresentaria grandes vantagens aos usuários, na qual se pode observar uma significativa redução do tempo necessário para cruzar a praça de pedágio em estudo.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de TransportesUFRJPortugal, Licinio da Silvahttp://lattes.cnpq.br/8147826672970818Ribeiro, Paulo Cezar MartinsRibeiro, Glaydson MattosFernandes, EltonSantos, Túlio Silveira2019-02-18T17:56:16Z2023-12-21T03:04:42Z2017-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/6536porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:04:42Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/6536Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:04:42Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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