Language, colonization and resistance: : a discussion on the uses of language.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Rosa Eias, Cristiane
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Espacialidades
Texto Completo: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19524
Resumo: This work aims to reflect on the forms of domination through language for the dissemination of ways of being and thinking to the peoples of Africa and the territory that would become Brazil. In this movement, we also need to understand the permanences and impositions of these groups and their possibilities of articulation in this context, which ended up generating a language of its own, Brazilian Portuguese. To understand how communication took place in this scenario, we considered the role of the Society of Jesus in structuring colonial exploration and the strategies established by the groups submitted, based on the assumption that, given their diversity, one of them was the creation of new languages, which disputed with Portuguese. Thus, resistance was also possible through speech, which was born from the African languages, of the same linguistic trunk, formulated and reformulated in the social dynamics.
id UFRN-10_00615f0eacc42d28b29c5c948e6c02c5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufrn.br:article/19524
network_acronym_str UFRN-10
network_name_str Espacialidades
repository_id_str
spelling Language, colonization and resistance: : a discussion on the uses of language.Língua, colonização e resistência:: uma discussão sobre os usos da linguagem. Resistêncialínguas africanascolonizaçãoCompanhia de JesusResistanceAfrican languagescolonizationCompany of JesusThis work aims to reflect on the forms of domination through language for the dissemination of ways of being and thinking to the peoples of Africa and the territory that would become Brazil. In this movement, we also need to understand the permanences and impositions of these groups and their possibilities of articulation in this context, which ended up generating a language of its own, Brazilian Portuguese. To understand how communication took place in this scenario, we considered the role of the Society of Jesus in structuring colonial exploration and the strategies established by the groups submitted, based on the assumption that, given their diversity, one of them was the creation of new languages, which disputed with Portuguese. Thus, resistance was also possible through speech, which was born from the African languages, of the same linguistic trunk, formulated and reformulated in the social dynamics.Este trabalho tem como objetivo refletir sobre as formas de dominação através da linguagem para a disseminação de modos de ser e pensar aos povos da África e do território que viria a se tornar o Brasil. Nesse movimento, necessitamos também compreender as permanências e imposições desses grupos e suas possibilidades de articulação nesse contexto, que acabou por gerar uma linguagem própria, o português brasileiro. Para entender como se deu a comunicação nesse cenário, consideramos o papel da Companhia de Jesus para a estruturação da exploração colonial e as estratégias estabelecidas pelos grupos submetidos, a partir do pressuposto de que, dada a sua diversidade, uma delas foi a criação de novas linguagens, que disputavam com o português. Assim, era possível a resistência também através da fala, que nascia a partir das línguas africanas, de um mesmo tronco linguístico, formuladas e reformuladas na dinâmica social.  Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2020-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/1952410.21680/1984-817X.2020v16n01ID19524Espacialidades Journal; Vol. 16 No. 01 (2020): Indigenous protagonists in the school space; 174-192Revista Espacialidades; Vol. 16 Núm. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 174-192Revue Espacialidades; Vol. 16 No. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 174-192Revista Espacialidades; v. 16 n. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 174-1921984-817X10.21680/1984-817X.2020v16n01reponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19524/12656Copyright (c) 2020 Revista Espacialidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Rosa Eias, Cristiane2020-12-16T19:54:48Zoai:periodicos.ufrn.br:article/19524Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2020-12-16T19:54:48Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv Language, colonization and resistance: : a discussion on the uses of language.
Língua, colonização e resistência:: uma discussão sobre os usos da linguagem.
title Language, colonization and resistance: : a discussion on the uses of language.
spellingShingle Language, colonization and resistance: : a discussion on the uses of language.
da Rosa Eias, Cristiane
Resistência
línguas africanas
colonização
Companhia de Jesus
Resistance
African languages
colonization
Company of Jesus
title_short Language, colonization and resistance: : a discussion on the uses of language.
title_full Language, colonization and resistance: : a discussion on the uses of language.
title_fullStr Language, colonization and resistance: : a discussion on the uses of language.
title_full_unstemmed Language, colonization and resistance: : a discussion on the uses of language.
title_sort Language, colonization and resistance: : a discussion on the uses of language.
author da Rosa Eias, Cristiane
author_facet da Rosa Eias, Cristiane
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Rosa Eias, Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv Resistência
línguas africanas
colonização
Companhia de Jesus
Resistance
African languages
colonization
Company of Jesus
topic Resistência
línguas africanas
colonização
Companhia de Jesus
Resistance
African languages
colonization
Company of Jesus
description This work aims to reflect on the forms of domination through language for the dissemination of ways of being and thinking to the peoples of Africa and the territory that would become Brazil. In this movement, we also need to understand the permanences and impositions of these groups and their possibilities of articulation in this context, which ended up generating a language of its own, Brazilian Portuguese. To understand how communication took place in this scenario, we considered the role of the Society of Jesus in structuring colonial exploration and the strategies established by the groups submitted, based on the assumption that, given their diversity, one of them was the creation of new languages, which disputed with Portuguese. Thus, resistance was also possible through speech, which was born from the African languages, of the same linguistic trunk, formulated and reformulated in the social dynamics.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19524
10.21680/1984-817X.2020v16n01ID19524
url https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19524
identifier_str_mv 10.21680/1984-817X.2020v16n01ID19524
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19524/12656
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Espacialidades
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Espacialidades
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
dc.source.none.fl_str_mv Espacialidades Journal; Vol. 16 No. 01 (2020): Indigenous protagonists in the school space; 174-192
Revista Espacialidades; Vol. 16 Núm. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 174-192
Revue Espacialidades; Vol. 16 No. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 174-192
Revista Espacialidades; v. 16 n. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 174-192
1984-817X
10.21680/1984-817X.2020v16n01
reponame:Espacialidades
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Espacialidades
collection Espacialidades
repository.name.fl_str_mv Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv espacialidades@gmail.com||
_version_ 1797069108075823104