Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Espacialidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17609 |
Resumo: | In this paper we intend to analyze the work of Washington Irving, The Legend of Sleepy Hollow (2011), in the light of the theory of representation, thought by Roger Chartier, which helps us in the following question: what are the images created by the author and which groups of individuals Are they being represented by them? That is, we intend to think about the projects in conflicts, whom Irving criticized and what his ideal of American, at a certain moment, from these representations. To bring to the discussion the political, economic and social moment that the United States lived at that time and how this space affects the relations between the different federative states of the Union, relations that generates the images created by Irving. Aiming at these objectives, around the central problematic, we will use the election of the two central characters of The Legend of the Sleepy Hollow and from there, we will think how the protagonist and antagonist relate to each other in the work and what, or who, they represent as characters |
id |
UFRN-10_4f4e02b08cf20ab37e9451317c812575 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufrn.br:article/17609 |
network_acronym_str |
UFRN-10 |
network_name_str |
Espacialidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)Imagem criadaProjetos em conflitosRepresentaçãocreated imageprojects in conflictscultural relationsIn this paper we intend to analyze the work of Washington Irving, The Legend of Sleepy Hollow (2011), in the light of the theory of representation, thought by Roger Chartier, which helps us in the following question: what are the images created by the author and which groups of individuals Are they being represented by them? That is, we intend to think about the projects in conflicts, whom Irving criticized and what his ideal of American, at a certain moment, from these representations. To bring to the discussion the political, economic and social moment that the United States lived at that time and how this space affects the relations between the different federative states of the Union, relations that generates the images created by Irving. Aiming at these objectives, around the central problematic, we will use the election of the two central characters of The Legend of the Sleepy Hollow and from there, we will think how the protagonist and antagonist relate to each other in the work and what, or who, they represent as charactersNesse artigo pretendemos analisar a obra de Washington Irving, A Lenda do Cavaleiro sem Cabeça (2011), à luz da teoria da representação, pensada por Roger Chartier, que nos ajuda na seguinte questão: quais são as imagens criadas pelo autor e quais grupos de indivíduos estão sendo representados por elas? Ou seja, pretendemos refletir sobre os projetos em conflito, quem Irving criticava e qual o seu ideal de americano em um determinado momento, a partir dessas representações. Trazemos ainda para a discussão o momento político, econômico e social que os Estados Unidos viviam nessa época e como esse espaço afeta as relações entre os diferentes estados federativos da União, relações estas geradoras das imagens criadas por Irving. Visando esses objetivos, em torno da problemática central, iremos nos utilizar da eleição dos dois personagens centrais de A Lenda do Cavaleiro sem Cabeça e, a partir daí, pensarmos como o protagonista e antagonista se relacionam dentro da obra e o que ou quem eles representam como personagens.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2018-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/1760910.21680/1984-817X.2018v13n01ID17609Espacialidades Journal; Vol. 13 No. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219Revista Espacialidades; Vol. 13 Núm. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219Revue Espacialidades; Vol. 13 No. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219Revista Espacialidades; v. 13 n. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-2191984-817X10.21680/1984-817X.2018v13n01reponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17609/12686Copyright (c) 2018 Revista Espacialidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMazza, Samuel Nogueira2021-12-14T16:54:05Zoai:periodicos.ufrn.br:article/17609Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2021-12-14T16:54:05Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820) |
title |
Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820) |
spellingShingle |
Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820) Mazza, Samuel Nogueira Imagem criada Projetos em conflitos Representação created image projects in conflicts cultural relations |
title_short |
Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820) |
title_full |
Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820) |
title_fullStr |
Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820) |
title_full_unstemmed |
Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820) |
title_sort |
Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820) |
author |
Mazza, Samuel Nogueira |
author_facet |
Mazza, Samuel Nogueira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mazza, Samuel Nogueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Imagem criada Projetos em conflitos Representação created image projects in conflicts cultural relations |
topic |
Imagem criada Projetos em conflitos Representação created image projects in conflicts cultural relations |
description |
In this paper we intend to analyze the work of Washington Irving, The Legend of Sleepy Hollow (2011), in the light of the theory of representation, thought by Roger Chartier, which helps us in the following question: what are the images created by the author and which groups of individuals Are they being represented by them? That is, we intend to think about the projects in conflicts, whom Irving criticized and what his ideal of American, at a certain moment, from these representations. To bring to the discussion the political, economic and social moment that the United States lived at that time and how this space affects the relations between the different federative states of the Union, relations that generates the images created by Irving. Aiming at these objectives, around the central problematic, we will use the election of the two central characters of The Legend of the Sleepy Hollow and from there, we will think how the protagonist and antagonist relate to each other in the work and what, or who, they represent as characters |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17609 10.21680/1984-817X.2018v13n01ID17609 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17609 |
identifier_str_mv |
10.21680/1984-817X.2018v13n01ID17609 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17609/12686 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Espacialidades info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Espacialidades |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Espacialidades Journal; Vol. 13 No. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219 Revista Espacialidades; Vol. 13 Núm. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219 Revue Espacialidades; Vol. 13 No. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219 Revista Espacialidades; v. 13 n. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219 1984-817X 10.21680/1984-817X.2018v13n01 reponame:Espacialidades instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Espacialidades |
collection |
Espacialidades |
repository.name.fl_str_mv |
Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
espacialidades@gmail.com|| |
_version_ |
1797069107149930496 |