Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mazza, Samuel Nogueira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Espacialidades
Texto Completo: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17609
Resumo: In this paper we intend to analyze the work of Washington Irving, The Legend of Sleepy Hollow (2011), in the light of the theory of representation, thought by Roger Chartier, which helps us in the following question: what are the images created by the author and which groups of individuals Are they being represented by them? That is, we intend to think about the projects in conflicts, whom Irving criticized and what his ideal of American, at a certain moment, from these representations. To bring to the discussion the political, economic and social moment that the United States lived at that time and how this space affects the relations between the different federative states of the Union, relations that generates the images created by Irving. Aiming at these objectives, around the central problematic, we will use the election of the two central characters of The Legend of the Sleepy Hollow and from there, we will think how the protagonist and antagonist relate to each other in the work and what, or who, they represent as characters
id UFRN-10_4f4e02b08cf20ab37e9451317c812575
oai_identifier_str oai:periodicos.ufrn.br:article/17609
network_acronym_str UFRN-10
network_name_str Espacialidades
repository_id_str
spelling Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)Imagem criadaProjetos em conflitosRepresentaçãocreated imageprojects in conflictscultural relationsIn this paper we intend to analyze the work of Washington Irving, The Legend of Sleepy Hollow (2011), in the light of the theory of representation, thought by Roger Chartier, which helps us in the following question: what are the images created by the author and which groups of individuals Are they being represented by them? That is, we intend to think about the projects in conflicts, whom Irving criticized and what his ideal of American, at a certain moment, from these representations. To bring to the discussion the political, economic and social moment that the United States lived at that time and how this space affects the relations between the different federative states of the Union, relations that generates the images created by Irving. Aiming at these objectives, around the central problematic, we will use the election of the two central characters of The Legend of the Sleepy Hollow and from there, we will think how the protagonist and antagonist relate to each other in the work and what, or who, they represent as charactersNesse artigo pretendemos analisar a obra de Washington Irving, A Lenda do Cavaleiro sem Cabeça (2011), à luz da teoria da representação, pensada por Roger Chartier, que nos ajuda na seguinte questão: quais são as imagens criadas pelo autor e quais grupos de indivíduos estão sendo representados por elas? Ou seja, pretendemos refletir sobre os projetos em conflito, quem Irving criticava e qual o seu ideal de americano em um determinado momento, a partir dessas representações. Trazemos ainda para a discussão o momento político, econômico e social que os Estados Unidos viviam nessa época e como esse espaço afeta as relações entre os diferentes estados federativos da União, relações estas geradoras das imagens criadas por Irving. Visando esses objetivos, em torno da problemática central, iremos nos utilizar da eleição dos dois personagens centrais de A Lenda do Cavaleiro sem Cabeça e, a partir daí, pensarmos como o protagonista e antagonista se relacionam dentro da obra e o que ou quem eles representam como personagens.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2018-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/1760910.21680/1984-817X.2018v13n01ID17609Espacialidades Journal; Vol. 13 No. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219Revista Espacialidades; Vol. 13 Núm. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219Revue Espacialidades; Vol. 13 No. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219Revista Espacialidades; v. 13 n. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-2191984-817X10.21680/1984-817X.2018v13n01reponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17609/12686Copyright (c) 2018 Revista Espacialidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMazza, Samuel Nogueira2021-12-14T16:54:05Zoai:periodicos.ufrn.br:article/17609Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2021-12-14T16:54:05Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)
title Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)
spellingShingle Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)
Mazza, Samuel Nogueira
Imagem criada
Projetos em conflitos
Representação
created image
projects in conflicts
cultural relations
title_short Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)
title_full Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)
title_fullStr Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)
title_full_unstemmed Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)
title_sort Do ideal ao real: A construção de uma representação na obra literária A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820)
author Mazza, Samuel Nogueira
author_facet Mazza, Samuel Nogueira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mazza, Samuel Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv Imagem criada
Projetos em conflitos
Representação
created image
projects in conflicts
cultural relations
topic Imagem criada
Projetos em conflitos
Representação
created image
projects in conflicts
cultural relations
description In this paper we intend to analyze the work of Washington Irving, The Legend of Sleepy Hollow (2011), in the light of the theory of representation, thought by Roger Chartier, which helps us in the following question: what are the images created by the author and which groups of individuals Are they being represented by them? That is, we intend to think about the projects in conflicts, whom Irving criticized and what his ideal of American, at a certain moment, from these representations. To bring to the discussion the political, economic and social moment that the United States lived at that time and how this space affects the relations between the different federative states of the Union, relations that generates the images created by Irving. Aiming at these objectives, around the central problematic, we will use the election of the two central characters of The Legend of the Sleepy Hollow and from there, we will think how the protagonist and antagonist relate to each other in the work and what, or who, they represent as characters
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17609
10.21680/1984-817X.2018v13n01ID17609
url https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17609
identifier_str_mv 10.21680/1984-817X.2018v13n01ID17609
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17609/12686
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Espacialidades
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Espacialidades
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
dc.source.none.fl_str_mv Espacialidades Journal; Vol. 13 No. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219
Revista Espacialidades; Vol. 13 Núm. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219
Revue Espacialidades; Vol. 13 No. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219
Revista Espacialidades; v. 13 n. 01 (2018): Espaço, Gênero e Poder; 202-219
1984-817X
10.21680/1984-817X.2018v13n01
reponame:Espacialidades
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Espacialidades
collection Espacialidades
repository.name.fl_str_mv Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv espacialidades@gmail.com||
_version_ 1797069107149930496