Entre caminhos e ferrovias no subúrbio paulistano:: A formação do Tatuapé, bairro de São Paulo
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Espacialidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/31481 |
Resumo: | At the end of the 19th century, the city of São Paulo was surrounded by a suburb consisting of farms with strong rural characteristics. Situated in such an area was the neighborhood of Tatuapé, which arises in the middle of the land and rail routes that connected São Paulo with Rio de Janeiro. This study aims to understand the urbanization of São Paulo by the case of Tatuapé through maps produced throughout the twentieth century. The selected maps allow us to observe the evolution of the urban area and the metamorphosis from an area with rural characteristics to another predominantly urbana. This urbanization led to the consolidation of an expressive horizontal density, characteristic of the periphery of São Paulo in its eastern portion. |
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Entre caminhos e ferrovias no subúrbio paulistano:: A formação do Tatuapé, bairro de São PauloAt the end of the 19th century, the city of São Paulo was surrounded by a suburb consisting of farms with strong rural characteristics. Situated in such an area was the neighborhood of Tatuapé, which arises in the middle of the land and rail routes that connected São Paulo with Rio de Janeiro. This study aims to understand the urbanization of São Paulo by the case of Tatuapé through maps produced throughout the twentieth century. The selected maps allow us to observe the evolution of the urban area and the metamorphosis from an area with rural characteristics to another predominantly urbana. This urbanization led to the consolidation of an expressive horizontal density, characteristic of the periphery of São Paulo in its eastern portion.No final do século XIX, a cidade de São Paulo era circundada por subúrbio constituído por chácaras com fortes características rurais. Situado em tal área estava o bairro do Tatuapé, que surge em meio às rotas terrestres e ferroviárias que ligavam São Paulo com o Rio de Janeiro. Esse estudo tem como objetivo entender a urbanização paulistana pelo caso do Tatuapé por meio de mapas produzidos ao longo do século XX. Os mapas selecionados permitem observar a evolução da mancha urbana e a metamorfose de uma área com características rurais para outra predominantemente urbana. Essa urbanização levou a consolidação de um adensamento horizontal expressivo, característico da periferia paulistana em sua porção leste.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2024-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/3148110.21680/1984-817X.2023v19n2ID31481Espacialidades Journal; Vol. 19 No. 2 (2023): Audiovisualidades: o Espaço e suas múltiplas mídias ; 33-56Revista Espacialidades; Vol. 19 Núm. 2 (2023): Audiovisualidades: o Espaço e suas múltiplas mídias ; 33-56Revue Espacialidades; Vol. 19 No. 2 (2023): Audiovisualidades: o Espaço e suas múltiplas mídias ; 33-56Revista Espacialidades; v. 19 n. 2 (2023): Audiovisualidades: o Espaço e suas múltiplas mídias ; 33-561984-817X10.21680/1984-817X.2023v19n2reponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/31481/18264Copyright (c) 2024 Revista Espacialidadeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, CristinaCastilho Albuquerque, Larissa2024-02-06T18:27:36Zoai:periodicos.ufrn.br:article/31481Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2024-02-06T18:27:36Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
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