Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Espacialidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19552 |
Resumo: | This paper refers to the ethnomapping of the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu, southern Bahia. In accordance with the proposal of elaboration of mind maps by traditional peoples and communities, the methodology involved the collection of data about the location of buildings and spatial references of the Pataxó Hãhãhãe territory. The aim is for the map to be didactic material for the local indigenous school. It results from a collective process of gathering historical information related to the occupation of this space, involving integrated performance of students and teachers of the Licenciatura Intercultural Indígena (LINTER) of the IFBA Porto Seguro. |
id |
UFRN-10_bb1c4d06f9e31ecb0f333c5e5621e434 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufrn.br:article/19552 |
network_acronym_str |
UFRN-10 |
network_name_str |
Espacialidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru ParaguaçuEtnomapeamento na Reserva Indígena Caramuru ParaguaçuEtnomapeamentoEspacialidadesPataxó HãhãhãeEthnomappingSpatialitiesPataxó HãhãhãeThis paper refers to the ethnomapping of the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu, southern Bahia. In accordance with the proposal of elaboration of mind maps by traditional peoples and communities, the methodology involved the collection of data about the location of buildings and spatial references of the Pataxó Hãhãhãe territory. The aim is for the map to be didactic material for the local indigenous school. It results from a collective process of gathering historical information related to the occupation of this space, involving integrated performance of students and teachers of the Licenciatura Intercultural Indígena (LINTER) of the IFBA Porto Seguro.O artigo refere-se ao etnomapeamento da Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu, sul da Bahia. Em conformidade com a proposta de elaboração de mapas mentais por povos e comunidades tradicionais, a metodologia envolveu a coleta de dados sobre a localização de construções e referências espaciais do território Pataxó Hãhãhãe. O objetivo é que o mapa seja material didático para a escola indígena local. Resulta de um processo coletivo de levantamento de informações históricas relacionadas à ocupação deste espaço, em uma atuação integrada de discentes e docentes da Licenciatura Intercultural Indígena (LINTER) do IFBA Porto Seguro.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2020-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/1955210.21680/1984-817X.2020v16n01ID19552Espacialidades Journal; Vol. 16 No. 01 (2020): Indigenous protagonists in the school space; 82-100Revista Espacialidades; Vol. 16 Núm. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-100Revue Espacialidades; Vol. 16 No. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-100Revista Espacialidades; v. 16 n. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-1001984-817X10.21680/1984-817X.2020v16n01reponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19552/12660Copyright (c) 2020 Revista Espacialidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessThompson Silva, LeonardoSouza, Adriana SilvaSousa, Ana Cristina deCamuso, Carla Sandra Silva2020-12-16T20:15:59Zoai:periodicos.ufrn.br:article/19552Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2020-12-16T20:15:59Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu Etnomapeamento na Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu |
title |
Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu |
spellingShingle |
Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu Thompson Silva, Leonardo Etnomapeamento Espacialidades Pataxó Hãhãhãe Ethnomapping Spatialities Pataxó Hãhãhãe |
title_short |
Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu |
title_full |
Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu |
title_fullStr |
Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu |
title_full_unstemmed |
Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu |
title_sort |
Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu |
author |
Thompson Silva, Leonardo |
author_facet |
Thompson Silva, Leonardo Souza, Adriana Silva Sousa, Ana Cristina de Camuso, Carla Sandra Silva |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Adriana Silva Sousa, Ana Cristina de Camuso, Carla Sandra Silva |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Thompson Silva, Leonardo Souza, Adriana Silva Sousa, Ana Cristina de Camuso, Carla Sandra Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Etnomapeamento Espacialidades Pataxó Hãhãhãe Ethnomapping Spatialities Pataxó Hãhãhãe |
topic |
Etnomapeamento Espacialidades Pataxó Hãhãhãe Ethnomapping Spatialities Pataxó Hãhãhãe |
description |
This paper refers to the ethnomapping of the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu, southern Bahia. In accordance with the proposal of elaboration of mind maps by traditional peoples and communities, the methodology involved the collection of data about the location of buildings and spatial references of the Pataxó Hãhãhãe territory. The aim is for the map to be didactic material for the local indigenous school. It results from a collective process of gathering historical information related to the occupation of this space, involving integrated performance of students and teachers of the Licenciatura Intercultural Indígena (LINTER) of the IFBA Porto Seguro. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19552 10.21680/1984-817X.2020v16n01ID19552 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19552 |
identifier_str_mv |
10.21680/1984-817X.2020v16n01ID19552 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19552/12660 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Espacialidades info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Espacialidades |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Espacialidades Journal; Vol. 16 No. 01 (2020): Indigenous protagonists in the school space; 82-100 Revista Espacialidades; Vol. 16 Núm. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-100 Revue Espacialidades; Vol. 16 No. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-100 Revista Espacialidades; v. 16 n. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-100 1984-817X 10.21680/1984-817X.2020v16n01 reponame:Espacialidades instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Espacialidades |
collection |
Espacialidades |
repository.name.fl_str_mv |
Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
espacialidades@gmail.com|| |
_version_ |
1797069108090503168 |