Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thompson Silva, Leonardo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Souza, Adriana Silva, Sousa, Ana Cristina de, Camuso, Carla Sandra Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Espacialidades
Texto Completo: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19552
Resumo: This paper refers to the ethnomapping of the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu, southern Bahia. In accordance with the proposal of elaboration of mind maps by traditional peoples and communities, the methodology involved the collection of data about the location of buildings and spatial references of the Pataxó Hãhãhãe territory. The aim is for the map to be didactic material for the local indigenous school. It results from a collective process of gathering historical information related to the occupation of this space, involving integrated performance of students and teachers of the Licenciatura Intercultural Indígena (LINTER) of the IFBA Porto Seguro.
id UFRN-10_bb1c4d06f9e31ecb0f333c5e5621e434
oai_identifier_str oai:periodicos.ufrn.br:article/19552
network_acronym_str UFRN-10
network_name_str Espacialidades
repository_id_str
spelling Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru ParaguaçuEtnomapeamento na Reserva Indígena Caramuru ParaguaçuEtnomapeamentoEspacialidadesPataxó HãhãhãeEthnomappingSpatialitiesPataxó HãhãhãeThis paper refers to the ethnomapping of the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu, southern Bahia. In accordance with the proposal of elaboration of mind maps by traditional peoples and communities, the methodology involved the collection of data about the location of buildings and spatial references of the Pataxó Hãhãhãe territory. The aim is for the map to be didactic material for the local indigenous school. It results from a collective process of gathering historical information related to the occupation of this space, involving integrated performance of students and teachers of the Licenciatura Intercultural Indígena (LINTER) of the IFBA Porto Seguro.O artigo refere-se ao etnomapeamento da Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu, sul da Bahia. Em conformidade com a proposta de elaboração de mapas mentais por povos e comunidades tradicionais, a metodologia envolveu a coleta de dados sobre a localização de construções e referências espaciais do território Pataxó Hãhãhãe. O objetivo é que o mapa seja material didático para a escola indígena local. Resulta de um processo coletivo de levantamento de informações históricas relacionadas à ocupação deste espaço, em uma atuação integrada de discentes e docentes da Licenciatura Intercultural Indígena (LINTER) do IFBA Porto Seguro.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2020-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/1955210.21680/1984-817X.2020v16n01ID19552Espacialidades Journal; Vol. 16 No. 01 (2020): Indigenous protagonists in the school space; 82-100Revista Espacialidades; Vol. 16 Núm. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-100Revue Espacialidades; Vol. 16 No. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-100Revista Espacialidades; v. 16 n. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-1001984-817X10.21680/1984-817X.2020v16n01reponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19552/12660Copyright (c) 2020 Revista Espacialidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessThompson Silva, LeonardoSouza, Adriana SilvaSousa, Ana Cristina deCamuso, Carla Sandra Silva2020-12-16T20:15:59Zoai:periodicos.ufrn.br:article/19552Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2020-12-16T20:15:59Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu
Etnomapeamento na Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu
title Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu
spellingShingle Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu
Thompson Silva, Leonardo
Etnomapeamento
Espacialidades
Pataxó Hãhãhãe
Ethnomapping
Spatialities
Pataxó Hãhãhãe
title_short Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu
title_full Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu
title_fullStr Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu
title_full_unstemmed Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu
title_sort Ethnomapping in the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu
author Thompson Silva, Leonardo
author_facet Thompson Silva, Leonardo
Souza, Adriana Silva
Sousa, Ana Cristina de
Camuso, Carla Sandra Silva
author_role author
author2 Souza, Adriana Silva
Sousa, Ana Cristina de
Camuso, Carla Sandra Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Thompson Silva, Leonardo
Souza, Adriana Silva
Sousa, Ana Cristina de
Camuso, Carla Sandra Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Etnomapeamento
Espacialidades
Pataxó Hãhãhãe
Ethnomapping
Spatialities
Pataxó Hãhãhãe
topic Etnomapeamento
Espacialidades
Pataxó Hãhãhãe
Ethnomapping
Spatialities
Pataxó Hãhãhãe
description This paper refers to the ethnomapping of the Reserva Indígena Caramuru Paraguaçu, southern Bahia. In accordance with the proposal of elaboration of mind maps by traditional peoples and communities, the methodology involved the collection of data about the location of buildings and spatial references of the Pataxó Hãhãhãe territory. The aim is for the map to be didactic material for the local indigenous school. It results from a collective process of gathering historical information related to the occupation of this space, involving integrated performance of students and teachers of the Licenciatura Intercultural Indígena (LINTER) of the IFBA Porto Seguro.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19552
10.21680/1984-817X.2020v16n01ID19552
url https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19552
identifier_str_mv 10.21680/1984-817X.2020v16n01ID19552
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/19552/12660
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Espacialidades
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Espacialidades
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
dc.source.none.fl_str_mv Espacialidades Journal; Vol. 16 No. 01 (2020): Indigenous protagonists in the school space; 82-100
Revista Espacialidades; Vol. 16 Núm. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-100
Revue Espacialidades; Vol. 16 No. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-100
Revista Espacialidades; v. 16 n. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 82-100
1984-817X
10.21680/1984-817X.2020v16n01
reponame:Espacialidades
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Espacialidades
collection Espacialidades
repository.name.fl_str_mv Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv espacialidades@gmail.com||
_version_ 1797069108090503168